Xr 650r

15 mil, 100 mil, 200 mil, 300 mil, etc.

100, 300, 500, är "små service"
Medans 200, 400, 600, etc är den "stora".
 
Glömde säga, man kan hoppa över den lilla servicen.
Men olje byte ska ändå göras varje 100 mil.

Kör du mkt bana bör du nog inte hoppa över några servicear. :)
 
PutteLiten skrev:
15 mil, 100 mil, 200 mil, 300 mil, etc.

100, 300, 500, är "små service"
Medans 200, 400, 600, etc är den "stora".
Okej med andra ord så ska olja filter bytas varje 100 mi.... bra tack för svaret
 
Menar du med den "stora" ventiljusteringar å sådant?

Är själv sugen på en motard oxo i sommar. Tänker åka lite (mycket ;D) bana men är inte den som gärna skruvar 2 timmar varje dag ;) Är det värt att gå på en KTM eller Husa istället, det är väl rätt stor skildnad i underhåll?
Reservdelar, vilka är dyrast/billigast (KTM/Honda/Husa osv)?
 
Last edited:
Nja, man har faktiskt ventil justerings kontroll varje 100 mil, men oftast brukar det räcka med den första, sedan kollar man bara och ser till sin stora glädje att den sitter rätt denna gången oxå... :lol
Eller, ja det var ungefär vad Honda meken sa. Han sa att han ville att jag gjorde, 15, 100 och 200 på Honda, sedan kudne jag skippa alla udda servicarna och ändå få 5års garantin. Om man inte trimmar den eller så. :)
OBS! 04an har bara 2 års garanti... (Ej landsvägs regad från början)


Honda har väll aldrig varit kända för att vara billiga, men å andra sidan så går de inte sönder så ofta.

Vill man inte meka ska man inte ha en Husa, Husky eller någon annan extrem Motard.

KTM vet jag inte, vissa klagar på att de går sönder stup i kvarten, anda säger att de håller bra?

Eftersom jag kör mest gata så är jag helt ointresserad av att ha en sådan där "värsting" Motard.
XR är perfekt för det jag har den till. :)
 
På Bike i thn sa dom till mig att göra 100 mila'n iaf sen vid 500 men att jag skulle vara grisnoga med att kolla oljan hela tiden...
 
200 mila servicen bör man oxå göra. 500 mila servicen är en "udda" service, så går man enligt den filosofin (100, sedan 500) så gör du ingen "riktig" service någon gång.
Jag skulle tro att till och med en XR kan råka i ras risk området om man hoppar över alla viktiga servicarna.

Gör 200 mila servicen, den är viktigt. :fakta
 
Jag tycker man kan skippa serva hojen helt hos verkstan för att istället göra det oftare hemma själv istället.
Normala saker som att kolla oljenivå o dyl bör naturligtvis ske högst regelbundet.

Jag byter olja när den blivit nerskitad och det är långt tidigare än 100mil och oljefilter varannan gång.
Rengör/Kollar luftfiltret ofta men beroende på hur skitigt man åkt.
Ventiler kollas med 100-200 mils intervall. I början innan de är inslita är det viktigast, det är mest då spelet förändras, sen är det ganska statiskt.
I workshop manualen står det nåt om att servicen skall göras och att det skall göras av nån som kan.
Gör det hellre själv än låter nån klåpare/praktikant/livstrött mek greja på. Blev senast igår kväll kraftigt förbannad när man upptäckte vad en auktoriserad grottmekaniker slarvat med :mad: :mad:

Låt någon som är duktig på hojen lugnt och sakligt visa vad som skall göras och spara sköna slantar :tummenupp

:stavfel
 
Last edited:
Sen är det ju naturligtvis mer underhåll än bara oljebyte o dyl.
Länkage skall tas isär och smörjas, ekrar justeras, fjädring servas, etc etc
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top