Xr 650

Persby

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2004
Ort
Söderköping
Hoj
XR 650R SM bil: SAAB 95 AERO
Tjena!!!

Är ny här..
Åker en Honda XR 650 -03:a SM.

Tänkte hör med er som åker Honda XR 650.
Ni andra som vet kan ju också svara..

Vad har ni för drevning på era cyklar.??
Hur ofta behöver man kolla vetilspel.??


Mvh Pera
 
va e detta?? ska man få se Roller a gogo motard på film nu också?? eller är det bara erfarenheter från tidigare karriär.

Appropå drevning, jag kör 15/42, ventilerna får du nog fråga nån som kan dom brukar veta
 
Kollade mina runt 500 mil och då hade de knappt ändrat sig något alls. Men det kan väl vara idé att kika till dem vart 300:ade. Går ju snabbt.
 
som motard så tyckte jag det var roligast med 15/45(då går det att köra längre sträckor åxå) som skogskörning så var 14/51 att föredra
 
Persby skrev:
Tjena!!!

Är ny här..
Åker en Honda XR 650 -03:a SM.

Tänkte hör med er som åker Honda XR 650.
Ni andra som vet kan ju också svara..

Vad har ni för drevning på era cyklar.??
Hur ofta behöver man kolla vetilspel.??


Mvh Pera

15/45 funkar fint på 17" hjulen...
Men med 21" 18" så föredrar jag låg drevning.. 15/51 eller 14/51

Ventilspelet går så fort att kolla så gör det var 200mil... Jag har kört drygt 300 med min och inte behövt justera något än.. Men det tar ju ingen tid så att vara på den säkra sidan skadar ju inte!!!
 
tackar så mycket för svaren..

Hur kollar man ventilspelt?
eftersom ni säger att man gör det så fort..
Om det behövs ändrars. hur gör man då???

Mvh Pera
 
17" så kör jag med 15/45
21/18" - enduro - så brukar jag ha 14/48 (orginal)


Jag fick justera mina ventiler vid 200 mil, och nu är den lite så där seg att starta igen, så skulle inte förvåna mig om jag behöver justera dem snart igen (vid 400 mil, 360 mil eller så på mätaren nu)
 
Hej!

Ventilerna brukar i regel behöva ändras 1 gång, efter de 'satt sig' från att hojen varit ny alternativt haft sätena bytt/omslipade.
Det brukar vara kring 150 mil nånstans.
Sen verkar sätena vara rätt hårda, ändras just inget.
Själv har jag bara behövt justera 3ggr, när hojen var ny, när det blev en ny motor och nu sist efter omslipning av ventilerna. Rör sig om några hundradelar bara.

Kontroll/justering är hur enkelt som helst att göra själv, bara man har lite koll på hur saker och ting fungerar. Tex. här står det lättbegripligt http://www.off-road.com/dirtbike/tech/XR650ValveAdj/
 
Verkstadshandbok från honda är grymt bra att ha annars.

Har inte kollat länken ovan, men spelet ska vara i alla fall vara 0,15 insug och 0,2 utblås.

Nån som är fena på jordfel annars?? Mitt baklyse o bromsljus blinkar som värsta tivolit när jag slår på blinkersen. Gillades inte av besiktningen.
 
Trottel skrev:
Verkstadshandbok från honda är grymt bra att ha annars.

Har inte kollat länken ovan, men spelet ska vara i alla fall vara 0,15 insug och 0,2 utblås.

Nån som är fena på jordfel annars?? Mitt baklyse o bromsljus blinkar som värsta tivolit när jag slår på blinkersen. Gillades inte av besiktningen.
kolla så att du inte fått fukt eller oxid på kontakterna i dosan där du sätter på heljus/blinkers/tuta, hade det på min efter en vinter utomhus, då gick helljuset på ibland,,,, fungerade efter några varmkörningar och att banka på dosan :hihi
 
Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Back
Top