xr 650

Mheel

Medlem
Gick med
16 Mar 2003
Hoj
Ktm 520 EXC -02 Såld
Finns det ryck utjämnare att köpa till en xr 650 med motard hjul??
Passar dom till alla motard fälgar eller det måste va speciela fälgar?

Mvh Magnus

Jag funderar oxå på att skaffa ryckutjämnare till min XR.

Men det är inte SÅ troligt att jag byter bort mitt guldfärgare Talon-nav emot ett skitfärgat originalnav :)

Finns väl nån historia att sätta mellan drevet o navet väl?

allvarligt!
fan det sitter ju ryckutjämnaare i kopplingskorgen!
så varför ska ni ha det på hjulet också?

:p

Visste inte att det sitter en ryckutjämnare i kopplingskorgen. Men det räcker med det då när man har byggt om den till motard?

det gick nå snack(en tråd) förut om att det va ryckutjämnare i kopplingen?? på xr 650 / xr 600...
om det stämde eller inte, vet inte jag och jag tror inte man kom fram till nått den gången heller...

vore kul o veta.

devetdu skrev:
allvarligt!
fan det sitter ju ryckutjämnaare i kopplingskorgen!
så varför ska ni ha det på hjulet också?

:p

är du 100% säker??
borde du vara iofs för du hadde väll isär din??

tro mig, det har den!
sen om det räcker eller inte... kan jag inte svara på! men den så i princip exakt ut som en i ett nav... ta isär och kolla själva då latmaskar!
:crash

det bör räcka!

Jag kopplade mer än sällan upp hojen på slangen!
Det är nog inte alls bra för kopplingskorgen...
det som kanske inte pallar är däremot kopplingskorgens nitar!
korgen ska ha liitet spel (glapp) till drevet bakom korgen. men trimmar man lite eller till folk som kopplar upp på slangen kan kolla detta!
blir spelet för stort får man slipa bort skallen på nitarna och banka ut dem. sedan gänga upp korgen en aning och sätta en insattsgänga för att inte aluminiumet ska ge vika. sedan köpa hårda bultar och slipa ner skallen när du tragit dem för kung och fosterland och haft loctight.

annars kan det hända grejer... vet en kille som haft sönder ett par korgar.. sedan gjorde han så som jag nämnde och då har det funkat utan strul!
(han som kom på det hela.)

Hm, möjligt att det sitter en i korgen, bara det att det inte känns snällt när man står på asfalt med 160-bakdäck o stampar i ettan, slår ju till en del, tänkte mest va snäll emot transmisionen, men det kanske inte behövs, va vet jag...

Lossa lite på ekrarna o stryk teflonfett mellan fälg/däck :tummenupp

Ryckutjämnare i kopplingen resp i bakhjulet funkar ju lite olika. Den vid kopplingen skonar väl mest kopplingskorgen o primärdreven. Funkar likadant på alla växlar.
Den i bakhjulet känner ju rycken efter växellådan sas, i kedjan alltså, så den dämpar bättre på låga växlar. Skonar däck, hjul, kedja, sving o utg.axeln mer.
Tror därför att dom kompletterar mer än ersätter varandra.
/u

ulf_lundin skrev:
Ryckutjämnare i kopplingen resp i bakhjulet funkar ju lite olika. Den vid kopplingen skonar väl mest kopplingskorgen o primärdreven. Funkar likadant på alla växlar.
Den i bakhjulet känner ju rycken efter växellådan sas, i kedjan alltså, så den dämpar bättre på låga växlar. Skonar däck, hjul, kedja, sving o utg.axeln mer.
Tror därför att dom kompletterar mer än ersätter varandra.
/u

Jo, men än så länge har jag inte sett nån XR650 i sverige med ryckutjämnare i bakhjulet. Frågan är om det finns? Nån som vet?? Och om det behövs överhuvudtaget?!
Min XR gick ganska hårt i 2 säsonger utan att nånting gick sönder eller tog speciellt stryk. Har heller aldrig hört att nånting pajjat i dom pga avsaknaden av ryckutjämnare därbak.

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back