XR 650 Vad tänka på vid köp???

  • Thread starter Thread starter oXydex
  • Start date Start date

oXydex

Guest
Som topicen lyder. Vad ska man tänka på när man ska dra och kika på lite diverse hojar för att inte göra bort sig (skriver tråden åt en polare som ska införskaffa sig en fin hoj)

några skillnader mellan årgångarna så de är värt några tusen extra för att leta upp en viss årsm?

Några klassiska grejer annars att kika på ?

/oXydex
 
Plast är otroligt dyrt så kolla den. Alla xr650´s är lika mellan årgångarna (osäker om detta gäller 03 och 04´orna). Skiljer endast på färgerna. Tror inte det finns några "klassiska" fel på xr650 .. inte som jag hört om iallafall.

Go get ´em, boy! :tummenupp
 
xr 650 är en robust hoj. skicket överlag är väl det som bör kollas...
provköra å så som man alltid måste göra...

kolla däck drev osv osv. små grejer kan ha en tendens att bli några tusenlappar.
 
Jag vill inte tracka ned på den fina motorcykeln, men var det inte någe vajs med att kopplingen kunde fastna, typ att den inte kopplade ur

Men det var väl någe bussning/lager som byttes sedan var det bara att tuta å köra. Kolla med ägaren om det är gjort, Ebbe hade en -00 den bytte han själv på innan det blev någe knas....

Inte någe jättefel kanske, men det går ju att höra sig för.
 
Jo, det är en bussning som är lite underdimensionerad i kopplingen, men det är tydligen bara under inkörningen som den kan strula. Fixades till 01 har jag för mig.

Annars är det väl allmänt skick, regelbundna oljebyten osv..
 
Han kan ju köpa min, då får han funkisgrejer utan strul :tummenupp
Kolla säljsidan.
 
OK, here we go :fakta

"The stock XR650R was first delivered in model year 2000. The stock bike had several significant problem areas, all of which have had solutions discovered by the riding public. Below are the known problems and their recommended solutions.

1. BOILOVER - the stock bike intake and exhaust are highly restricted and the carburetor is jetted very lean to meet emissions laws. This combination causes the bike to run hot. The bike is also delivered with a radiator cap with pressure relief set at 1.1 bar which provides minimal margin for boilover. The solution is to "uncork" intake and exhaust, rejet the carb accordingly (see getting it to run right for specifics), and install a 1.6 or 1.8 bar radiator cap.

2. CRANKCASE BREATHER - the breather hose is routed from the engine to the airbox between the gas tank and the frame with very little space margin. Should the line become pinched, the typical result is a blown sprocket shaft seal and oil all over the place. The solution is to make sure the breather line does not get pinched, by either rerouting or applying silicon lube to the line in the problem areas.

3. CLUTCH BUSHING - due to lack of lubricating holes, the stock bushing can become seized to the clutch shaft, resulting in the bike being stuck in gear. The solution is to replace the stock bushing with Honda part 22116-MBN-671. When running the stock bushing, minimize the time the clutch lever is pulled in when stopped etc.

4. CRACKED FRAME - this problem does not appear to be widespread, but has been reported.

5. FOOTPEG BOLTS - the bolts attaching the right footpeg can bend and ultimately break off. Periodically check and replace as required.

6. YOSHIMURA EXHAUST - the yoshi exhaust comes with mounting points same as stock. Do not use the one near the right footpeg or the pipe will crack. This happened to me so I cut the weldment off the pipe and made a sleeve patch with stainless steel 0.030 sheet stock. Pipe has been fine ever since.

7. IGNITION LEAD - the high voltage lead going from the coil to the plug runs close to the frame and can arc to ground. Fix is to apply extra wrap around the lead, like electrical tape.

8. MACHINING CHIPS - reported by several users, aluminum chips from a milling operation found on screen in down tube. I personally have also found chips, and lots of them, stuck in the oil passage feeding the cam. These are definitely leftover chips from manufacture, and not from any sort of failure.

9. AUTO DECOMPRESSOR - lifts right exhaust valve off seat improperly causing buildup of carbon on valve seating face. Deposit is so hard valve must be reground to remove. My solution was to remove the mechanism and install a sleeve. Others have removed the mechanism and welded the oil holes closed. "
 
jP skrev:

Punkt 1. Ta bort strypningarna = problem fixat.

Punkt 5. Mina blev aningen böjda efter en marksyning, bytte till rostfria bultar från järnaffär = Fixat.

Punkt 8. Hittade oxå små aluminium "flagor" i silen, gjorde rent den vid oljebyte. Inget sedan dess.
 
electronaut skrev:
Plast är otroligt dyrt så kolla den. Alla xr650´s är lika mellan årgångarna (osäker om detta gäller 03 och 04´orna). Skiljer endast på färgerna. Tror inte det finns några "klassiska" fel på xr650 .. inte som jag hört om iallafall.

Go get ´em, boy! :tummenupp


04orna?,,, dom kommit ännu?? köpte min flång ny och det stod 03 i regbeviset ?? :confused:
 
Här e jag!

Hej på er!

Det är mig Oxydex pratar om...
Vad är det för sätt att lura en stackars gosse att köpa hoj istället för att betala av lån?! :)
Nåja, man lever bara en gång.

Jag har typ 0 koll på MC nu för tiden, det va länge sedan jag åkte cross o enduro.
Jag har alltså ganska exakt 70k:- att lägga på en MC samt kläder, hjälm och stövlar.
Några tips om jag ska hitta en så ny hoj som möjligt för dom pengarna eller om jag mer ska se till urturstbning och hur den är vårdad?

Har dock hittat ett GoreTex-Jofama-ställ i nyskick för 2000:-
Tänkte köpa det.
Men.. Va ska man ha för stövlar? Integralhjälm eller cross-stuk med googles? Hajjar ju att de e en smaksak, men kom med synpunkter :)

Det kommer bli en hel del tjat på mig här, tackar på förhand!

I mitten av av Juli har jag 70 lapp att ge nån vänlig själv som vill säja sin motard :) Nån som är sugen?
 
Lelles MC i Uppsala har en XR650 02:a inne, 280 mil, 62 papp!!
Får anses som ett riktigt bra pris
Då har du 8 lopper över och får säkert rabbat på kläderna.
Lycka Till!
 
Han ska köpa först i Juli så då hinner nog den på Lelles bli såld men som sagt va de priset lät ju helt OK

/oXydex
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top