xr 650 kicka

smurfarn

Ny medlem
Gick med
12 Mar 2006
Hoj
lc4 offroad
hur trög kickad är en xr 650 verkar inte vara nån som använder autodekompen på dom varför inte hade en på en TT600 som funkade kanon den va hur lättstartad som helst trots högkompkolv. Hur löser man problemet med att det saknas tändninglås på hondan man vill ju inte låsa med kätting på macken. hur är det med vibrationerna på honda är det stor skillnad mot tex TT600 -89 eller mot 640 lc4

Wow, använd kommatecken och punkt så blir man inte så andfådd att läsa ditt inlägg. :)

smurfarn skrev:
hur trög kickad är en xr 650 verkar inte vara nån som använder autodekompen på dom varför inte
Jag använder autodekompen ibland, särskilt då min dekomp-wire gick av, men det är ändå enklare att dra in dekomp-handtaget så det är den jag använder absolut mest. Det är väl en smaksak vad man trivs med bäst, det funkar ju bra båda varianterna.

Hur löser man problemet med att det saknas tändninglås på hondan man vill ju inte låsa med kätting på macken
Det går att köpa tändlås som tillbehör för montering, vet inte om det är Honda orginal eller någon tredjepartstillverkare. En enklare variant är väl att montera en dold brytare på något lämpligt ställe som du kan slå av när du stannar vid macken. Du kan ju även använda det inbyggda styrlåset.

. hur är det med vibrationerna på honda är det stor skillnad mot tex TT600 -89 eller mot 640 lc4
Den vibrerar men inte så farligt. Jag tror att LC4:or vibrerar mer. Hur den är jämfört med en TT600 vet jag inte.

Last edited:
smurfarn skrev:
hur trög kickad är en xr 650 verkar inte vara nån som använder autodekompen på dom varför inte hade en på en TT600 som funkade kanon den va hur lättstartad som helst trots högkompkolv. Hur löser man problemet med att det saknas tändninglås på hondan man vill ju inte låsa med kätting på macken. hur är det med vibrationerna på honda är det stor skillnad mot tex TT600 -89 eller mot 640 lc4

Det är bara till att leta upp kompläget och trampa till så smäller den igång.

Är man inte van vi stånkor så lyckas man inte starta den när du är på macken. Jag låser aldrig min när jag går in för att betala t.ex. Måste jag låsa så använder jag skivbromslås från Abus

Stånkor vibrerar så är de bara, fast en del säger att KTM vibrerar mer än Honda men jag vet inte säkert för jag har inte kört KTM

Har haft en TTR och kör i dagsläget Lc4,det skakar lite mer om Lc4:an men det glömmer man snart,dessutom är Lc4 betydligt roligare än TTR.

Långa farbron skrev:
Har haft en TTR och kör i dagsläget Lc4,det skakar lite mer om Lc4:an men det glömmer man snart,dessutom är Lc4 betydligt roligare än TTR.

Det är XR650 med! Har jämfört och det är inte lite skillnad. Lättstartad är den oxå för det mesta, trots kick, till skillnad från ttr.

Är det nån som kommit på en bra lösning för förvaring av jätte-ABUS-kedjan när man är hemifrån och ska parkera på gatan i stan? Ryggan blir rätt tung om man även har lite annat med sig.

Trottel skrev:
Det är XR650 med! Har jämfört och det är inte lite skillnad. Lättstartad är den oxå för det mesta, trots kick, till skillnad från ttr.

Är det nån som kommit på en bra lösning för förvaring av jätte-ABUS-kedjan när man är hemifrån och ska parkera på gatan i stan? Ryggan blir rätt tung om man även har lite annat med sig.

lås med larm! :tummenupp

sgtpepper skrev:
Jag använder autodekompen ibland, särskilt då min dekomp-wire gick av, men det är ändå enklare att dra in dekomp-handtaget så det är den jag använder absolut mest. Det är väl en smaksak vad man trivs med bäst, det funkar ju bra båda varianterna.

:va
Finns det auto-dekomp på XRen??

Jag använder alltid dekomp handtaget, tja, utom då jag ibland bara chansar och drar till när den är varm.

XRen är ju busenkel att starta när man vet hur :hihi

Rasorblade skrev:

:7peta
Inget batteri på en XR :tungan

Adde-Gbg skrev:
batteri på låset :fakta

Hmm, skulle ju funka, men då har han ju ett ännu tyngre lås. Han ville ju ha ett tipps på hur man slipper låsa hojen vid macken. (slippa ha låset med sig när man kör alltså...)

Jag tankar på automatstationer, så jag har sällan det problemet. :)

Annars så kan man ju låsa med styrlåset, det ska ju bara hindra någon från att rulla iväg med hojen medan man betalar notan.
Lås har man ju sällan med sig. :(

smurfarn skrev:

Jag tycker XR:n är mer lättstartad än TTR en jag hade.
startar alltid inom ett par kick.

De ktm LC4 jag kört vibrerar mer än XR.

HenRRik skrev:
Jag tycker XR:n är mer lättstartad än TTR en jag hade.
startar alltid inom ett par kick.

De ktm LC4 jag kört vibrerar mer än XR.

Om honda är mer lättstartad än TTR borde det inte vara några problem för min gamla TT startade jag sittande på hojen både kall som varm.
Hur startar XR vid vinter körning?
Om XR vibrerar mindre kanske det är ett bättre val är känslig för vibbar i händerna.
Hade en DR 650 R för länge sen och läste i Bike att dom skulle vibrera mycket men min gick hur fint som helst tourade 180 mil på en dag fick dock ont i baken av dålig sadel.
DR var rätt så svårstartad den krävde mycket teknik men det gick det med efter nån vecka.

Har inte kört mycket på vägarna i vinter, men dock startat den rejält kall i garage o likn. Inga problem faktiskt. TT:n kunde vara riktigt tjatig men XR:n hoppar igång så fint. är den som jävligast får jag kanske kicka 10 ggr (mkt sällan) Oftast startar den på 1-4 kick.

smurfarn skrev:
Hur startar XR vid vinter körning?

XR kickning vid kalla temeraturer:
"Tom kicka" (decompen indragen) 2-3 gånger.
Full chocke (ibland räcker halv chocke, men jag tror detta är från hoj till hoj beroende på bestyckning och allmän tjurighet)
Hitta kick läget.
Kicka till --> hojen startar i 90% av fallen på första kicken(om man vet vad man gör). Extremt sällsynt att man behöver mer än 2 försök.
Dra in chocken snabbt som attans och håll liv i hojen de första 10-20 sekunderna med gasen.
Sedan är det bara att köra när morotn är varm. :)

Ska inte berätta hur mycket jag slitigt för att lära mig kicka igång min lilla fröken... :hihi

PutteLiten skrev:
2006871 XR kickning vid kalla temeraturer:
"Tom kicka" (decompen indragen) 2-3 gånger.
Full chocke (ibland räcker halv chocke, men jag tror detta är från hoj till hoj beroende på bestyckning och allmän tjurighet)
Hitta kick läget.
Kicka till --> hojen startar i 90% av fallen på första kicken(om man vet vad man gör). Extremt sällsynt att man behöver mer än 2 försök.
Dra in chocken snabbt som attans och håll liv i hojen de första 10-20 sekunderna med gasen.
Sedan är det bara att köra när morotn är varm. :)

Ska inte berätta hur mycket jag slitigt för att lära mig kicka igång min lilla fröken... :hihi

:) :hihi

Tjöp husaberg så behöver ni inte oroa er för att eventuella tjuvar skall lyckas kicka igång hojen när ni är på macken. :tummenupp

Hur gör man för att INTE använda autodekompen ? Och hur vet man om man lyckas eller inte ?:va
/u

Howdy dekompare,

Har en gammal xl500s, och när det gäller dekompressorn, så är det inga som helst problem, vad man måste komma ihåg är att se till att spelet på avgasventilerna och dekomaxeln är perfekt, MÅSTE ligga mellan 1 till 2 mm, får inte skilja mera, ställ kolven i TC-läge och mät sedan spelet på utgående axel eller vid kicken, beroende på typ och modell av hoj, använd mikrometerklocka eller sjutmått, justera till 1,5 mm, och voila allt funkar.
Skruva av och skrota det manuella reglaget, finns ingen anledning att använda det.

Cheers,
Jambo

Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC