XR 650 - Husaberg 650 - 625/640/660/Duke - TTR/XT660X

Svanen

Psykos Pilot
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
Ingen just nu
Ja, vilken ska man egentligen satsa på?

XRen antar jag att det inte är speciellt mycket service på förutom olja då men att det endå är ganska bra effekt. Gillar det med lite underhåll men endå pulver..

TTR är ganska lik XRen anar jag men den går bort pga designen.

Yamaha XT660X, hur är den? Lite effekt?
Verkar vara en ok hoj annars, men lite klumpig kan jag ana..

Husan, verkar ha bra effekt men ganska mycket service. Byta olja har jag inga problem med men därmot ställa in ventiler? Är det mycket jobb?
Har inga problem med att meka och lär mig snabbt men om det är för krångligt för att göra själv så blir jag tveksam just pga det.
Och hur många mil är egentligen 5 respektive 10h?

KTM cyklarna verkar kalas, men hur är det med effekten i Duke/640? Har läst att den inte riktigt räcker till!?
660/625 ligger väl närmast hjärtat men dom ligger lite för högt i pris, har inte mer än 50kkr att lägga.

Sen har vi det där med lite längre turer..
Nu pratar jag inte om jorden runt men max 5ggr om året åker jag mer än 15mil i sträck. Hur funkar det på dom här hojarna?

March-hastighet? Vad kan man cruisa i på den lite längre turen utan att varva sönder eller vibrera sönder på ovanstående hojar?

Tacksam för svar!

//Svanen

Det låter som att husan går bort i alla fall, det är en racemaskin och trivs bäst om den också används som en sådan.

Skulle jag ha en motard eller offroad för gatbruk skulle jag välja xr650 eller ktm 625/640/660. Det är inget fel på yamahan men personligen föredrar jag de andra hojarna.

Svanen skrev:
2335712 Ja, vilken ska man egentligen satsa på?

XRen antar jag att det inte är speciellt mycket service på förutom olja då men att det endå är ganska bra effekt. Gillar det med lite underhåll men endå pulver..

TTR är ganska lik XRen anar jag men den går bort pga designen.

Yamaha XT660X, hur är den? Lite effekt?
Verkar vara en ok hoj annars, men lite klumpig kan jag ana..

Husan, verkar ha bra effekt men ganska mycket service. Byta olja har jag inga problem med men därmot ställa in ventiler? Är det mycket jobb?
Har inga problem med att meka och lär mig snabbt men om det är för krångligt för att göra själv så blir jag tveksam just pga det.
Och hur många mil är egentligen 5 respektive 10h?

KTM cyklarna verkar kalas, men hur är det med effekten i Duke/640? Har läst att den inte riktigt räcker till!?
660/625 ligger väl närmast hjärtat men dom ligger lite för högt i pris, har inte mer än 50kkr att lägga.

Sen har vi det där med lite längre turer..
Nu pratar jag inte om jorden runt men max 5ggr om året åker jag mer än 15mil i sträck. Hur funkar det på dom här hojarna?

March-hastighet? Vad kan man cruisa i på den lite längre turen utan att varva sönder eller vibrera sönder på ovanstående hojar?

Tacksam för svar!

//Svanen

du skriver att du tror att effekten inte räcker på en duke/640... beror väll på vad man kräver:va 640/duke duger aldeles utmäsrkt att åka både på fram och bakhjulet med. finns folk i götet som piskar de flesta hojar på bakhjulet med en duke så är nog mer en teknikfråga en effekt men vistt har dem inte lika många hk som en 660, är bara att dra upp den på en lägre växel. och vikten är inte allt om du skall köra gata och inte bana

Det står ju att du har en Aprilia?

Jaja, kör själv en 660-04 så jag kan bara uttala mig om den. Det borde nog snart gå att hitta en till ett pris runt 50 tycker man :va
Effekten räcker till tycker jag, det går att åka hyfsat långt utan större problem. 15 mil är nog inga problem så länge det är roliga vägar. Motorväg suger brutalt...
Det enda negativa jag har att säga om hojen är kopplingen på just -04 modellerna KAN vara lite svampiga och detta skall visst kunna åtgärdas på någon garanti. Har inte kollat på detta så noga än. Endast kick-start...suger innan man lärt sig tekniken...mycket svett och svordomar :)

Det vibrerar en hel del fast inte lika mycket som jag hade förväntat mig, alltså inget som jag stör mig på alls.
Service intervallerna är olja+filter var 250:e mil och ventilkoll/justering var 500:e på denna årsmodellen, tror det är 500mil olja+filter+ventiler på nyare modellerna. Alltså inte speciellt ofta. Har bara behövt byta olja+filter en gång och det var inget större besvär. Ventiler har jag inte behövt ställa.
Hojarna har dessutom tim-mätare (iaf ktm) så du behöver inte räkna själv.

För mig som ganska ofta kör till jobbet (ca 3 mil tur o retur) så hade jag nog inte orkat ha en "rejsigare" maskin p.g.a tätare serviceintervaller.

Ska du ändå inte köra på bana så är ju 625/640/660 ett bra och ändå roligt alternativ.

March-hastighet...jadu körde själv drygt 12 mil i ett sträck med ganska mycket motorväg och det gick väl utan problem att hålla runt 120-130 utan att varva för mycket. Men jag skulle ALDRIG göra om den turen igen...

Tack för svaren!

Är lite klokare nu!

Jovisst, jag har en Aprilia Motard, en 125a :hihi

Är lite kräsen med effekt, därmed vill jag vara på säkra sidan. Vill ju inte tröttna allt för fort.

Det går ju att hitta 660 i rätt prisklass men jag vill gärna ha en relativt ny. Men det är klart, om det finns lite prutmån så går det ju att ordna. Möjligtvis låna ett par tusen privat.

Är dock lite bekväm av mig så 625an vore perfekt. Dock så verkar det finnas lite lite motarder, mest SXC. SMC verkar ligga runt 60kkr, oavsett modell.

Men hur är det med Hondan? Finns flera under min prisklass = pengar över.

Personligen ser jag inget fel i att ha Husan som en ren bruksmotard heller, det är ju en helt underbar kraft man har att leka med. Men vill man ha det värsta så får man ju som sagt räkna med att mecka lite. Att ställa ventiler är en smal sak om man är intresserad och någorlunda begåvad med verktyg.

Dock så bor jag i stan, så det blir en del gasa/bromsa/växlande. Skulle jag bo i typ Norrland med 1 timmes pendling till jobbet varje dag så hade jag nog valt en annan.

Basse skrev:
2335837
Dock så bor jag i stan, så det blir en del gasa/bromsa/växlande. Skulle jag bo i typ Norrland med 1 timmes pendling till jobbet varje dag så hade jag nog valt en annan.

skulle jag haft 1 timmes pendling hade jag lagt ner motardtankarna direkt :hihi

Måste säga att 130 inte är en bekväm march-hastighet på min hoj iallafall. Körde hem nu från jobbet och 115-120 är lagom :tummenupp

peteR1000 skrev:
2335857 skulle jag haft 1 timmes pendling hade jag lagt ner motardtankarna direkt :hihi

Måste säga att 130 inte är en bekväm march-hastighet på min hoj iallafall. Körde hem nu från jobbet och 115-120 är lagom :tummenupp

Ok, är samma med min lilla motard. Det blåser helt enkelt för mycket.

Jag ska sälja lillen nu och sen får jag helt enkelt se vad jag kommer över.
Egentligen så är det viktigaste för mig att jag får tag i en fin lågmilare.

Ska dock leta mest efter 625/660. Men hittar jag en fin 640/Duke så slår jag till. Ska försöka testa alla men först och främst XR650, se om den "duger" för mig. Isåfall slår jag till på en sådan och uppdaterar mitt skinnställ.

TTR är skitslö, jag vet för det var min förstahoj. Den har bra botten men är man uppe i fart så är den ett lik.. man måste planera omkörningar i 90 om man säger så.

Jag skulle ta xr om jag var du, motorn är betydligt trevligare, bättre motorgång och mindre vibrationer och ungefär samma effekt som 625/660.

Jag hade 54.4 bakhjulshästar å 62.2 Nm i min honda.

Monobike skrev:
2337131 TTR är skitslö, jag vet för det var min förstahoj. Den har bra botten men är man uppe i fart så är den ett lik.. man måste planera omkörningar i 90 om man säger så.

Jag skulle ta xr om jag var du, motorn är betydligt trevligare, bättre motorgång och mindre vibrationer och ungefär samma effekt som 625/660.

Jag hade 54.4 bakhjulshästar å 62.2 Nm i min honda.

Hmm, låter kanon det med XRen.
Var ligger en 660/625/640 på bakhjulet?
Är säkert olika från hoj till hoj men på ett ungefär?

Svanen skrev:
2337327 Hmm, låter kanon det med XRen.
Var ligger en 660/625/640 på bakhjulet?
Är säkert olika från hoj till hoj men på ett ungefär?
En KTM ligger nog ungefär lika i effekt.Beror ju lite på var man bänkat också.Min 625:a gav 53hk med slipon och 58hk med helsystem.

Svanen skrev:
2335822
Men hur är det med Hondan? Finns flera under min prisklass = pengar över.

Se bara till att du får hela motard hjulen med och att den är landsvägs reggad!
En del XR'ar efter 04 är inte landsvägs reggade då 2003(eller om det var 04?) var sista året som Honda hade dem registreade direkt, efter det fick man fixa det själv (fast vissa återförsäljare fixade för en summa med en gång).
Inte alla är Motard körda heller. Och en uppsättning hjul + broms kit går lätt på 10-15 tusen. Nytt då, begagnat är ju alltid billigare :)

Billigast inköpspris är inte alltid billigast.
Lyka till :hej

Svanen skrev:
2335981 Ok, är samma med min lilla motard. Det blåser helt enkelt för mycket.
På min KTM (inte nån av de du efterfrågade förvisso, en 620, vibrerar dock lika mycket som 625/660 osv) så är det inte fartvinden som är jobbig när det går i runt 130, det är vibrationerna. Hua.

Bara jag som tkr fartvinden är jobbigare än vibrationerna i 130?
Stör mig faktiskt inte det minsta lr har jag fått ett icke vibrerande ex? :va

PutteLiten skrev:
2337569 Se bara till att du får hela motard hjulen med och att den är landsvägs reggad!
En del XR'ar efter 04 är inte landsvägs reggade då 2003(eller om det var 04?) var sista året som Honda hade dem registreade direkt, efter det fick man fixa det själv (fast vissa återförsäljare fixade för en summa med en gång).
Inte alla är Motard körda heller. Och en uppsättning hjul + broms kit går lätt på 10-15 tusen. Nytt då, begagnat är ju alltid billigare :)

Billigast inköpspris är inte alltid billigast.
Lyka till :hej

Ja självklart, jag köper ingen som det inte finns komplett motard kit till!

Nyheter
A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla