Xr 650 broms, fjädrings frågor.

joacimz

Medlem
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha R6
Har ni bytt fjädrar/ tjockare olja i gaffeln? Tycker att min känns otroligt mjuk (original).
Hur funkar det med spunna slangar 320 skiva men med original bromsok och pump? Kom gärna med tips på andra mods för att få bättre bromsverkan.
 
joacimz skrev:
Har ni bytt fjädrar/ tjockare olja i gaffeln? Tycker att min känns otroligt mjuk (original).
Hur funkar det med spunna slangar 320 skiva men med original bromsok och pump? Kom gärna med tips på andra mods för att få bättre bromsverkan.
jag köpte fjädrar från springzz i sthlm tror jag do höll till. www.springzz.com kanske? Jag hade stålspunnet + 320mm skiva och funkade hyffsat om man bara var å körde på vägen men ska man vara på bana å leka så rekomenderar jag att byta pump och ok för orginal blir den ganska fort "matt" svampig
 
Ok, men hur blir det om man bara sätter på ett annat ok? Orkar originalpumpen inte med?
 
Jag kollade på bakfjädern på XRen i dag. den ser ju ut som om den är fullt justerbar.


Är det någon som kommer ihåg hur de har ställt in den för Motardkörning?
Mer retur, mer förspänning, mer dämpning? :va
(hur mkt i så fall, jag väger ca 80kg med utrustning på)

Och fram fjädrar, ställer samam fråga som trådskaparen. Hur har ni ställt i den. Har ni bytt olja, fjädrar eller något annat?
 
Med tanke på svarsfrekvensen på frågor om fjärdings inställnginar på XR650R så antar jag ingen XR förare är tillräckligt avancerad för att hålla på att joxtra med detta.


Eller :va hur ska man tolka den totala frånvaron av svar?? :confused:
 
Svårt att ha nåt bra svar på frågan.Ska du ha hojen enbart
till motard eller blir det skogsåka ibland.
Jag har som kompromiss spänt upp fjäderförspänningen en del
bak(man får riva ner bakramen för att komma åt :huvet )och kör
med hårdare kompressions inställning på fram o bakdämp vid
motardkörning. vid offroadkörning släpper jag bara på kompressionen!

Men som sagt,detta är en kompromiss,inte optimalt.

Som jämförelse kan du ju prova en fabriks sm hoj tex ktm 660 eller
liknande,den känns stenhård i jämförelse med xr,n men den är ju
byggd för asfalt enbart!
 
PutteLiten skrev:
Med tanke på svarsfrekvensen på frågor om fjärdings inställnginar på XR650R så antar jag ingen XR förare är tillräckligt avancerad för att hålla på att joxtra med detta.


Eller :va hur ska man tolka den totala frånvaron av svar?? :confused:

Sluta gnäll! Får man lov att jobba?
Eller man ska sitta här och vänta på att svara på intima frågor om sitt liv! :fatta! :3freak

Ingen vet hur det ska vara vi bara gissar! :va :)

Själv gissade jag att jag är tung som ett hus och spännde därför bakfjädern lite, fram har jag skruvat kompressionen i botten och returen nästan i botten.
Har ökat på oljemängden lite också. :tummenupp
 
Intima svar på intima frågar äju kuligast... :hihi


Inställnignen skal lprimärt vara för motarding. Skogsåka gör jag inte. Försöker hitta grus att åka på, men då borde assfalt funkar hyfsat ändå om man mjukar upp den lite igen.



Kompressionen fram, är det skruven som sitter under gaflen?

Bak flädern. Vilken skriv gör vad på den?
Förspänningen förstår jag ju att det är den som spänner den gula fina fjädern. Men den som sitter där nere och den som sitter på behållaren. Vilken gör vad av de två? :va


Tackar för svaren... :)
 
Bak är tvärtom mot fram. Eller vice versa

Bara å ratta på, originalinställningen står ju i boken.
Dra inte för hårt i bottenlägena bara!
 
PutteLiten skrev:
Intima svar på intima frågar äju kuligast... :hihi


Inställnignen skal lprimärt vara för motarding. Skogsåka gör jag inte. Försöker hitta grus att åka på, men då borde assfalt funkar hyfsat ändå om man mjukar upp den lite igen.



Kompressionen fram, är det skruven som sitter under gaflen?

Bak flädern. Vilken skriv gör vad på den?
Förspänningen förstår jag ju att det är den som spänner den gula fina fjädern. Men den som sitter där nere och den som sitter på behållaren. Vilken gör vad av de två? :va


Tackar för svaren... :)

Fick du ingen bruks till din båge!? :D
 
Manual är för svagsinta och fegisar... :tungan

(jag får väll leta i den STOOOORA bruna lådan jag slängde allt överblivet material...)

PS. Jag har fixat en ny UFO bakskärm... :) DS.
 
PutteLiten skrev:
Manual är för svagsinta och fegisar... :tungan

(jag får väll leta i den STOOOORA bruna lådan jag slängde allt överblivet material...)

PS. Jag har fixat en ny UFO bakskärm... :) DS.

Min lilla vita ligger också i en stor brun låda, tillsammans med kedjeskydd och en massa annat.
 
Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back
Top