XR 600 eller XT 600E (TT 600)?

Sporthojarn

Oasexuell
Gick med
8 Dec 2006
Hoj
600 Diversion -96 (jeTTetriMad)
Hej! Jag funderar på att göra mig av med hojen inför nästa 25kw-säsong, vill bara ha något annat bara, helst ska det vara roligare också. Troligtvis lär jag isåfall bara ha hojen nästa säsong eller möjligtvis nästa igen också, eftersom jag får köra tung hoj utan några spärrar sedan. Jag har kollat in dom billiga offroad-alternativen, eftersom jag om jag säljer min hoj förhoppningsvis kommer ha råd med dessa och kanske dessutom ha lite pengar över sedan (woho).

Valet står mellan Yamaha och Honda, dvs mellan XT (och TT?) och XR. Det finns säkert en massa fina trådar om hojarna men jag vill bara ha det väldigt kortfattat och generellt, plus och minus helt enkelt. Jag vill också få klarhet i vad som egentligen skiljer mellan XT och TT, är det samma hoj med olika benämningar eller vad? Har inte kunnat luska ut det trots att jag har letat lite info om dom på nätet.

Generellt sett så verkar XR 600 vara mer enduro, och det borde ju betyda att den är roligare, men orkar man köra längre än 3 mil i sträck? Käkar den mer däck än en XT osv?

XTn är den jag är mest inne på, trots att jag inte vet så mycket om den eller Hondas motsvarighet, men den verkar vara lite mer allround, funkar rätt bra på gruset men samtidigt så kanske man kan köra en liten bit på den också. (?)

Det är ett plus också om hojen inte är helt omöjlig att använda för att lära sig att köra på ett hjul också. Försäkring och soppaförbrukning antar jag ligger på ungefär samma nivå så det lär väl inte spela någon större roll.

Vilka plus och vilka minus anser ni det finns med en XT(E) respektive XR? (Kända fel?) Vilken borde jag köpa?

Tackar på förhand till den som orkar läsa allt och dessutom svara.

Du verkar ju ha rätt bra koll redan.

- XR är lättare och mer klös i. Bättre grushoj än xtn. Inte lika bekväm på asfalt. Ingen elstart. Kräver lite mer service än xt.

- XT bra kvalité och bättre för långa sträckor. Det är ingen slump att alla mcbud kör xt.

- TT har väl samma motor som xt men är lite lättare och mer offroadanpassad..

Sen finns ju även dr650 som ligger någonstans mellan xt och xr .

Du verkar ju ha rätt bra koll redan.

- XR är lättare och mer klös i. Bättre grushoj än xtn. Inte lika bekväm på asfalt. Ingen elstart. Kräver lite mer service än xt.

- XT bra kvalité och bättre för långa sträckor. Det är ingen slump att alla mcbud kör xt.

- TT har väl samma motor som xt men är lite lättare och mer offroadanpassad..

Sen finns ju även dr650 som ligger någonstans mellan xt och xr .

Tackar för infon. Men som bakhjulsskolehoj, är XTn värdelös jämfört med XRen då? (Ska ju helst vara lite roligt också...:D)

Tackar för infon. Men som bakhjulsskolehoj, är XTn värdelös jämfört med XRen då? (Ska ju helst vara lite roligt också...:D)

Har ju inte prövat någon av dom så jag har ingen vidare koll där. Däremot så har jag hört att xr:en ska vara mer lättslangad. Den är ju lättare och har mer hk så det borde nog stämma.

Hej!

Körde XR600 förra året. Sålde den men köpte en XT600E i våras. Stor skillnad mellan dessa. XR'en tog jag upp på bakhjulet på 3:an utan koppling. XT'n har jag fortfarande inte lyckats få upp ens på 2:an med koppling fast jag drevat ner ett kugg fram. Dock är XT'n bekväm att köra. Inga problem att åka lite lägre sträckor. I skogen är den dock lite sämre p.g.a mjuk fjädring och låg markfrigång.

Annars vet jag om en jävligt fräsch XR 650R som är till salu med mycket extra utrustning. Reggad med 14kW.

Vilken årsmodell snackar vi om på TT,är det innan eller efter -98 ?

Köper du en TTR (-98 och framåt) så lär den äta XR till frukost på grusvägarna,dock är ju ingen av dom några effektmonster.

TTR går att hitta för 25 000 och uppåt.

Både XR och TT har ju sett likadan ut sedan början -90.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!