Sporthojarn
Oasexuell
Hej! Jag funderar på att göra mig av med hojen inför nästa 25kw-säsong, vill bara ha något annat bara, helst ska det vara roligare också. Troligtvis lär jag isåfall bara ha hojen nästa säsong eller möjligtvis nästa igen också, eftersom jag får köra tung hoj utan några spärrar sedan. Jag har kollat in dom billiga offroad-alternativen, eftersom jag om jag säljer min hoj förhoppningsvis kommer ha råd med dessa och kanske dessutom ha lite pengar över sedan (woho).
Valet står mellan Yamaha och Honda, dvs mellan XT (och TT?) och XR. Det finns säkert en massa fina trådar om hojarna men jag vill bara ha det väldigt kortfattat och generellt, plus och minus helt enkelt. Jag vill också få klarhet i vad som egentligen skiljer mellan XT och TT, är det samma hoj med olika benämningar eller vad? Har inte kunnat luska ut det trots att jag har letat lite info om dom på nätet.
Generellt sett så verkar XR 600 vara mer enduro, och det borde ju betyda att den är roligare, men orkar man köra längre än 3 mil i sträck? Käkar den mer däck än en XT osv?
XTn är den jag är mest inne på, trots att jag inte vet så mycket om den eller Hondas motsvarighet, men den verkar vara lite mer allround, funkar rätt bra på gruset men samtidigt så kanske man kan köra en liten bit på den också. (?)
Det är ett plus också om hojen inte är helt omöjlig att använda för att lära sig att köra på ett hjul också. Försäkring och soppaförbrukning antar jag ligger på ungefär samma nivå så det lär väl inte spela någon större roll.
Vilka plus och vilka minus anser ni det finns med en XT(E) respektive XR? (Kända fel?) Vilken borde jag köpa?
Tackar på förhand till den som orkar läsa allt och dessutom svara.
Valet står mellan Yamaha och Honda, dvs mellan XT (och TT?) och XR. Det finns säkert en massa fina trådar om hojarna men jag vill bara ha det väldigt kortfattat och generellt, plus och minus helt enkelt. Jag vill också få klarhet i vad som egentligen skiljer mellan XT och TT, är det samma hoj med olika benämningar eller vad? Har inte kunnat luska ut det trots att jag har letat lite info om dom på nätet.
Generellt sett så verkar XR 600 vara mer enduro, och det borde ju betyda att den är roligare, men orkar man köra längre än 3 mil i sträck? Käkar den mer däck än en XT osv?
XTn är den jag är mest inne på, trots att jag inte vet så mycket om den eller Hondas motsvarighet, men den verkar vara lite mer allround, funkar rätt bra på gruset men samtidigt så kanske man kan köra en liten bit på den också. (?)
Det är ett plus också om hojen inte är helt omöjlig att använda för att lära sig att köra på ett hjul också. Försäkring och soppaförbrukning antar jag ligger på ungefär samma nivå så det lär väl inte spela någon större roll.
Vilka plus och vilka minus anser ni det finns med en XT(E) respektive XR? (Kända fel?) Vilken borde jag köpa?
Tackar på förhand till den som orkar läsa allt och dessutom svara.