XR 600 dör vid gasavslag utan motorbroms?!

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
Har ett ytterst irriterande problem på min XR600 -98, ibland går den inte på tomgången. Som jag har upplevt det så klarar den sig om jag först motorbromsar lite innan jag lägger i friläge, dvs. om jag ska rulla på tomgången medan jag kör måste jag släppa på gasen först tills jag kommer ner till tomgången sen kan jag rulla hur långt som helst utan problem om jag INTE rör gasen, gasar jag till då så försvinner tomgången och den dör (ibland med en knall). Har man lite tur kan man gasa till igen när man hör att den håller på att lägga av för att hitta igen tomgången.

Sen har jag också det klassiska suget på trotteln från botten men det kan jag leva med.

Speciellt störande är det när jag ska iväg eller om jag ska köra långsamt t.ex offroad eller i korsningar.

Har haft upp och rengjort den en snabb sväng men kan kanske ha missat något. Funderar också på om det kan bero på att den tidigare ägaren plockat ur ljuddämparinsatsen utan att bestycka om den, kan det vara så?
 

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Där jag trivs...
Hoj
Bolt
Av symptomen att döma så är det säkerligen förgasaren som ställer till det.
Rengör den med tryckluft, alla kanalerna nogrant. Ställ in tomgångsskruven för den är ASS KÄNSLIG! Kör själv med en öpen sebring system på min 98 och jag ändrade inga inställningar i förgasaren, den går bra. Lycka till!
 

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
Av symptomen att döma så är det säkerligen förgasaren som ställer till det.
Rengör den med tryckluft, alla kanalerna nogrant. Ställ in tomgångsskruven för den är ASS KÄNSLIG! Kör själv med en öpen sebring system på min 98 och jag ändrade inga inställningar i förgasaren, den går bra. Lycka till!

Är lite skeptisk till att justera tomgångsskruven eftersom den går bra på tomgången när man nyss startat eller fått den att stå still utan att motorn dött. Man kan ju komma ner på tomgången om man gasar till en eller ett par gånger när man hör att den håller på att lägga av.

Vart fick du tag på ditt sebring och vad kostade det?
 

SilverJonten

Ny medlem
Gick med
9 Sep 2007
Ort
GBG
Hoj
KTM690E/SMC, KXR250, Artic Cat 550 / ZR800
Jag hade något liknande ditt problem. Lösningen var att skruva åt ena pinnbulten til ena avgasröret som vibrerat loss.
Kolla så de e åtdragna. Kan ju vara så enkelt :tummenupp
 

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
Jag hade något liknande ditt problem. Lösningen var att skruva åt ena pinnbulten til ena avgasröret som vibrerat loss.
Kolla så de e åtdragna. Kan ju vara så enkelt :tummenupp

Sprang ut direkt men (tyvärr) satt dom som berget.
Fick ett par snilleblixtar när jag var ut dock, kan det vara så simpelt att det är tändstiftet som spökar? Eller kan det vara något som gör att trotteln går för djupt när jag vrider tillbaka handtaget istället för att släppa tillbaka det? (tror inte att jag märkt några tendeser till det men det är inte omöjligt)
 

jamjam

Devil
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Där jag trivs...
Hoj
Bolt
köpte den på blocket för 1000kr HELT NY med db-killer :yoparty

Jag har även ISR frambroms, 6-kolvsok. 300mm skiva med pump slangar osv, hela köret. REKOMENDERAR VÄRMT!!! Mkt roligare körnig, då jag tycker original frambromsen suger så hård! iofs så har jag det på mina motardsulor
 

Falkeman

Medlem
Gick med
1 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
RG 125f
tja, hade för ett tag sen en nx650, tror de e samma motor i den som xr:n som ville dö vid avslag alltid olägligt iaf, ja justerade ventilerna och bytte tändstift sen vart de borta, så kolla nått av de kanske blir bättre
 

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
tja, hade för ett tag sen en nx650, tror de e samma motor i den som xr:n som ville dö vid avslag alltid olägligt iaf, ja justerade ventilerna och bytte tändstift sen vart de borta, så kolla nått av de kanske blir bättre

Ja jag gjorde just en ventiljustering men resultatet var ungefär detsamma, hade dock inte särskilt bra utrustning när jag fixade det så jag ska försöka få tag på nya bladmått så fort som möjligt och göra om det.
Tändstift antar jag är en sån sak som kan vara värd att byta i vilket fall som helst. Tackar!
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Du har fått rundtråttelsjukan som kehins xr fuggar lider av . har varit samma problem från tidigt 80 tal tills även nu SKANDAL.:gnissla vad som händer är att mojen som förbinder armen som lyffter trotteln blir sliten (hålen blir oval) eller tillockmed är glapp org! Så trotteln kan vrida sig höger/vänster när man släpper ner trotteln så rammlar den ner olika högt lite hur som hellst:gnissla Åtgärd Endera köpa en ny sådan mässing pryl eller löder igen hålen och borrar nya så tigt som möjligt. Det är lätt att besikta hur slut den är bara att ta av locket på tråttelhuset och ner med fingrarna och vrida trotteln kan man röra den några mm så har man det problemet. Klantigt av kehin det hade ju bara varit att fräsa ett spår i trotteln och en styrpinne i fuggen som dom flesta andra märken har. Ev är det lättare att göra just det för det är sannerligen inte lätt att få trotteln stilla vridmässigt och inte tjärva!!
 

Nickeshake

Hårdrockare
Gick med
12 Aug 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hornet 900
Du har fått rundtråttelsjukan som kehins xr fuggar lider av . har varit samma problem från tidigt 80 tal tills även nu SKANDAL.:gnissla vad som händer är att mojen som förbinder armen som lyffter trotteln blir sliten (hålen blir oval) eller tillockmed är glapp org! Så trotteln kan vrida sig höger/vänster när man släpper ner trotteln så rammlar den ner olika högt lite hur som hellst:gnissla Åtgärd Endera köpa en ny sådan mässing pryl eller löder igen hålen och borrar nya så tigt som möjligt. Det är lätt att besikta hur slut den är bara att ta av locket på tråttelhuset och ner med fingrarna och vrida trotteln kan man röra den några mm så har man det problemet. Klantigt av kehin det hade ju bara varit att fräsa ett spår i trotteln och en styrpinne i fuggen som dom flesta andra märken har. Ev är det lättare att göra just det för det är sannerligen inte lätt att få trotteln stilla vridmässigt och inte tjärva!!

Det låter faktiskt exakt så som jag upplever problemet så då vet jag iallfall var problemet sitter. Tack så mycket!

Jag får se var lösningen blir, om man ska ge sig på att försöka laga fuggen eller bara beställa en ny lite häftigare. Det ska ju tydligen gå att få tag på färdigbestyckade Mikunigasare med accpump.
 
Nyheter
Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Prövotid på AM-körkortet införs

En ändring i körkortslagen ...

2025 års motocrossmodeller från Husqvarna

Husqvarna Motorcycles har p...

BMW visar upp konceptmodellen R20

BMW har visat upp på en hel...

Återträff för deltagarna på Carlbarks Spanienresor!

Carlbarks motor arrangerar ...

Top