XR 1200 Harley Davidson

XR 1200:ar verkar för sportig för mig:gnissla

[YOUTUBE-ID]Fqgwo_WdyRo[/YOUTUBE-ID]

heheh, viste inte riktigt var ja skulle placera den...street hoj.
Andra pipor sen har den ett gott muller....:D

Där ser man. Nice sound...

I bla Italien har dom en klass för xr1200.

[YOUTUBE-ID]HINq74kflIg&feature=related[/YOUTUBE-ID]

I stort så är XR1200 en sportster. Dvs samma ram, fast med en sportstermotor med buell-spec/effekt, kraftigare sving och gaffel samt sporthojshjul och bromsar.

Ganska fascinerande att HD tydligen lyckats få till väghållningen såpass trots att det är sportsterns rätt spinkiga rörram. Men man ska nog se den som en hot rod-sportster/köpe-streettracker. Att jämföra väghållningen med en modern sporthoj med deltaboxram osv tror jag är orättvist, det går aldrig att ha så brant gaffelvinkel och ringa försprång om man inte har en styv deltaboxram eller fackverksrörram.

Men jag tyckte också att det var kul att HD släppte XR1200 för 2 år sedan. Dessutom är den ju faktiskt rätt billig hos handlarna. Därtill är ju andrahandsvärdet på HD alltid högt.

Last edited:
aa, jag kan inget om sånt med chassi m.m, men va förbi igår på HD och kikade lite och fick se denna, ne inte alls dyr, ca;108k för en "ny" hoj.
De e väl lite av HD att de ska va lite "järn" i maskinerna, den väger ju ändå 250kg, så inte lätt och smidig sporthoj inte...hehe

Jag tycker den är jäkligt läcker, speciellt med lite förbättringar. Enkelsadel, annat avgas, andra stötdämpare, andra fälgar, etc.

Sen är den ju som Jörgen nämnde förhållandevis billig. :)

Får man fast jobb nån gång inom en överskådlig framtid så ligger den rätt högt upp på min lista av "hojar att köpa".

Jag tycker den är jäkligt läcker, speciellt med lite förbättringar. Enkelsadel, annat avgas, andra stötdämpare, andra fälgar, etc.

Sen är den ju som Jörgen nämnde förhållandevis billig. :)

Får man fast jobb nån gång inom en överskådlig framtid så ligger den rätt högt upp på min lista av "hojar att köpa".

Om tre år när avbetalningen på Banditen e klar byter jag. Precis, andra pipor, kollade på youtube igår på alla filmer om den och där hör man de goa ljudet... :tummenupp

aa, jag kan inget om sånt med chassi m.m, men va förbi igår på HD och kikade lite och fick se denna, ne inte alls dyr, ca;108k för en "ny" hoj.
De e väl lite av HD att de ska va lite "järn" i maskinerna, den väger ju ändå 250kg, så inte lätt och smidig sporthoj inte...hehe

Åas är det nog ganska lätt att skala av 15-20 kg om du kan meka.
Bara att byta till tex ett Remus avgassystem så har du nog bantat minst 8-10 kg.

Gillar man att pyssla så finns det en enorm eftermarknat till HD, inte minst motormässigt. Tror att det i dagsläget finns tex ca 40 olika kamaxlar att välja på bara till den motorn.

Det där är en cool båge, fast jag skulle vilja ha upp vinkeln på bakdelen lite samt ett par riktiga flattrackstukade avgasrör på den. Då jävlar:kär

Åas är det nog ganska lätt att skala av 15-20 kg om du kan meka.
Bara att byta till tex ett Remus avgassystem så har du nog bantat minst 8-10 kg.

Gillar man att pyssla så finns det en enorm eftermarknat till HD, inte minst motormässigt. Tror att det i dagsläget finns tex ca 40 olika kamaxlar att välja på bara till den motorn.

...mäktigt!! jag tror på denna hoj!...tack

I bla Italien har dom en klass för xr1200.

I stort så är XR1200 en sportster. Dvs samma ram, fast med en sportstermotor med buell-spec/effekt, kraftigare sving och gaffel samt sporthojshjul och bromsar.

Ganska fascinerande att HD tydligen lyckats få till väghållningen såpass trots att det är sportsterns rätt spinkiga rörram. Men man ska nog se den som en hot rod-sportster/köpe-streettracker. Att jämföra väghållningen med en modern sporthoj med deltaboxram osv tror jag är orättvist, det går aldrig att ha så brant gaffelvinkel och ringa försprång om man inte har en styv deltaboxram eller fackverksrörram.

Men jag tyckte också att det var kul att HD släppte XR1200 för 2 år sedan. Dessutom är den ju faktiskt rätt billig hos handlarna. Därtill är ju andrahandsvärdet på HD alltid högt.

Klassen ska ha spridit sig till England me läste jag för ett tag sen nånstanns.Kan ju bli kul å se om de är nån skillnad på dom olka ländernas förare..

Klassen ska ha spridit sig till England me läste jag för ett tag sen nånstanns.Kan ju bli kul å se om de är nån skillnad på dom olka ländernas förare..

Har för mig att just den brittiska klassen kommer att visas på Motors TV nu i år.

Såna hojar skulle ju passa på svenska banor, där man ändå inte kan köra i 300.

Håller med dig, dessvärre är ju intresset för racing med hoj på bana rätt litet här i vårt avlånga land.

Visst är det på gång mer och mer men jag tror det dröjer ett antal år innan vi ser några klasser med Sportsters eller liknande "udda" hojar. Vi har inte samma utbredda motorkultur här i Sverige som italienarna och britterna har, något som förmodligen beror på att vårt motorarv är synonym med Volvo och SAAB, inte Aston Martin, Triumph, Jaguar, Ducati, Laverda, Ferarri, osv.

I Storbritannien har dom ju alla möjliga och omöjliga klasser med såväl tvåhjuliga som fyrhjuliga fordon. Hillclimb med formel-liknande bilar, banracing med hundkojje-karikatyrer till bilar som endast får köra med Yamaha XJR1200/1300 motorer och en jäkla massa annat.

Allt vi bryr oss om i Sverige är Allsvenskan, Elitserien och hur dåliga våra landslag i hockey och fotboll är. Nämnde jag trav?

Back