Xp

Pilsner

Lägger mig gärna ner...
Gick med
11 Jun 2003
Hoj
Fazer 1000, R1 bana, Sachs MadAss
Jag har ett kanske ganska fjantigt problem med min dator. Min skärmsläckare funkar inte. Jag vet inte riktigt när problemet uppstod, kanske förra sommaren. Jag har kollat runt en del i datorn, jag är bilmeck så jag kan inte så mycket men ger mig ändå på saker, men inte hittat nåt jag rår på.

Min dator kraschade när jag lade in SP2 och eftersom jag glömt admin. lösenordet fick jag lämna in datorn till en kompis som lyckades kringgå lösenordet istället för (som jag hade fått göra) att radera allt i datorn inkl. kundregister och allt sånt.

När jag fick tillbaka datorn funkade skärmsläckaren igen. Den 23:e försvann den igen. Jag provade att ta bort alla filer och program som var daterade den 23:e och framåt men utan resultat.

Jag surfar aldrig porr eller går in på "skumma" sidor. SH och blocket är mitt revir.

Vad kan jag göra? Det är riktigt jobbigt att behöva släcka skärmen varje kväll och periodvis kan det gå flera timmar mellan gångerna jag använder datorn.

Känner nån här till nåt virus eller något annat skit som kan göra en sån här grej? Eller är det något enkelt som skall kryssas av ex. tooltip:en? Jag har testat alla tänkbara varianter på skrivbord *högerklick* properties osv.

HJÄLP!!

pilsner

kör Adaware.. ett program som tar bort massor med skit.
Sen om du inte känner till det så kan du ställa in skärmen på att stänga av sig istället efter en viss tid. Alltså ingen skärmsläckare utan datorn skickar bara ingen signal och då slocknar skärmen efter ett tag då också. slipper du tänka på att skärmen ska brännas.
Det gör du under energiegenskaper.

phillson: Tack för tipset!

Jag glömde i min berättelse att jag kört både adaware och Norton internet security. Jag har kört uppdateringar på båda omutifall att det är nåt nyuppkommet fanskap.

Jag har testat alla kombinationer på "powersettings". Finns det nåt annat där som jag missat? Det finns inställningar för "hibernation". Jag vet inte vad den gör men jag har fått för mig att det gäller hela datorn och inte bara skärmen.

pilsner

hibernation är för hela datorn, ja. Använd inte den, det funkar "sådär" :rolleyes:

Kontrollpanelen -> Energialternativ -> fliken Energischema, där finns en rdopdown meny som heter "Stäng av bildskärmen: "

Se bild.

Bifogat

• energi.jpg
    energi.jpg
    131.2 KB · Visningar: 56
Skalman skrev:
hibernation är för hela datorn, ja. Använd inte den, det funkar "sådär" :rolleyes:

Kontrollpanelen -> Energialternativ -> fliken Energischema, där finns en rdopdown meny som heter "Stäng av bildskärmen: "

Se bild.

Jag har provat alla alternativ där. Jag har provat sökning på "screensaver" och "skärmsläckare" men inte kommit fram till något. De grejorna jag inte förstår mig på pillar jag inte på.

Är det någon som haft ett liknande problem?

Jag tänker mig att det har något med inställningarna att göra eftersom allt sånt blev "nollat" när Algot hade datorn. Jag vet att det finns en funktion i mediaspelaren där man kan kryssa i för att tillåta skärmsläckaren att träda in under uppspelning. Min tanke är att det smugit in nåt elakt virus som kryssat i/av en sån ruta i nåt program som jag inte använder.

pilsner

Brutalvarianten.
XP har en återställningsfunktion under tillbehör systemverktyg någonstans. Använd den och backa till ett datum du vet skärmsläckaren fungerade. Därefter får du nog installera om de program du lagt till i efterhand.
Återställningsfunktionen har räddat en del från liknande problem men man förlorar en del program inte filer som man installerat.

Kör gärna spybot förutom Norton och adaware innan du provar ovan.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år