XP hittar inte min DV-kamera *Arrgh*

PeppeBus

SDK Socio#2734
Gick med
18 Jul 2003
Hoj
Ducati 999SPR, CBR1000RR
Ja så är det!

Datorn hittar inte kameran över huvud taget.
Har testat med 2 olika modeller: En Jvc och en Panasonic.

Har provat alla möjliga o omöjliga kombinationet med kopplingar, av och på m.m. Har provat o byta kabel. Har kollat i kamerans menyer.. men har inte blivit klokare där heller (hittar inget alls där, som ser misstänkt ut).
Just nu har jag slut på idéer...... Har provat med två olika kameror som sagt.. ingen funkar.

Jag kör med XP, och har en extern Hdd (firewire) Så porten borde funka.
Vad kan det vara?? Någon måste ju ha varit med om liknande.

Tacksam för hjälp!!

//Peppe

Kanske hjälper om du installerar drivisar eller ett DV redigerings program
PeppeBus skrev:
Ja så är det!

Datorn hittar inte kameran över huvud taget.
Har testat med 2 olika modeller: En Jvc och en Panasonic.

Har provat alla möjliga o omöjliga kombinationet med kopplingar, av och på m.m. Har provat o byta kabel. Har kollat i kamerans menyer.. men har inte blivit klokare där heller (hittar inget alls där, som ser misstänkt ut).
Just nu har jag slut på idéer...... Har provat med två olika kameror som sagt.. ingen funkar.

Jag kör med XP, och har en extern Hdd (firewire) Så porten borde funka.
Vad kan det vara?? Någon måste ju ha varit med om liknande.

Tacksam för hjälp!!

//Peppe

Kanske hjälper om du installerar drivisar eller ett DV redigerings program

Tackar för tipset, men..

Redigeringsprogram har jag testat lite olika: Ulead, Pinnacle, Vegas Video 4.0 och Premiere (tror jag). Inget av programen vill känna av kamerorna. Har för mig att XP ska känna av att det kopplas en ny enhet till datorn, även om man inte har ett redigeringsprogram installerat. Så redan där är det problem.....

Några fler tips?? Plzzz!

//Peppe

verkar skumt hörru...

Dyker den upp i enhetshanteraren? (alltså får du upp den som okänd enhet?)
gör du det så är det troligen bara ett drivrutinsproblem.
Får du inte upp den så prova att koppla kameran i kedja med den externa HDD:n (om den nu har 2 portar)

Hade samma problem med min vanliga digitalkamera. Det var Norton som blockerade!! Så har du Norton, ta bort skiten!! :tummenupp

Du måste inte ha kameran i något speciellt läge för att den ska använda FW porten då? Gör datorn något öht när du stoppar i kabeln? I vissa fall måste du initiera disken i diskhanteraren innan den kan användas. Får du okänd enhet i enhetshanteraren? Isf är det en drivrutin som fattas.

Nu ska vi se!

prova att koppla kameran i kedja med den externa HDD:n

Ja det har jag.. funkade inte :-(

Gör datorn något öht när du stoppar i kabeln?

Nä den gör ingen ting.. den ignorerar kameran (-orna) totalt!!

Du har helt enkelt inte installerat SP1 till XP..!! Eller??

Jo jag har t.om SP2.. kanske det är den som spökar?? Har hört att det är ganska många buggar i den.

Hade samma problem med min vanliga digitalkamera. Det var Norton som blockerade!! Så har du Norton, ta bort skiten!!

Nu börjar det bli spännande. Detta har jag inte testat innan... håller tummarna!

Tack för alla idéerna.

//Peppe

Nu har jag testat lite mer.

Jag avinstallerade inte Norton, men jag stängde ner brandväggen och antivirus. Tyvärr så gjorde det ingen skillnad *#¤"#¤"%%&*
Märkte dock en liten sak. Jag hade Winamp på under tiden, och det blev lite störningar i musiken... så det verkar som att det händer ngt med datorn när jag sätter på kameran. Dock så dyker den inte upp ngn stans :-(

Nu ger jag snart upp. Vill inte säga hur mycket tid jag har lagt ner på detta. För antagligen så är det bara en skitgrej.

//Peppe

Har du en firewire port som fungerar då? 1394 interface eller något liknande ska det stå i enhetshanteraren. Har du inbyggs port på moderkortet?

landen skrev:
Har du en firewire port som fungerar då? 1394 interface eller något liknande ska det stå i enhetshanteraren. Har du inbyggs port på moderkortet?

Jepp jag har 1394 i enhetshanteraren. Jag har oxå en fungerande extern Hdd (firewire). Om porten sitter direkt på kortet vet jag inte. Dom sitter på baksidan iaf ;-)

//Peppe

PeppeBus skrev:
Jepp jag har 1394 i enhetshanteraren. Jag har oxå en fungerande extern Hdd (firewire). Om porten sitter direkt på kortet vet jag inte. Dom sitter på baksidan iaf ;-)

//Peppe

Hrm verkar ju inte vara kameran då du prövat med två olika, jag har en panasonic och har aldrig behövt några drivrutiner eller liknande. Den hittar kameran i Vegas Video och sen bara att rippa över. Har du Firewire hårddisken i när du testar? Kan ju vara kabeln som är kass med, aldrig hört att en sån skulle paja men man vet ju aldrig.

Nyheter
Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Recension: Gilles MUE2 fotpinnsats

Om du vill förfina din hoj ...

Australiskt stjärnskott klart för GGN 2026

20-årige australiensaren Wi...

Alltid redo för regn

Håll dig torr på hojen – ny...

Bridgestone dominerade i Suzuka 8 Hours

Pressrelease från Bridgesto...

Publikrekord under World Ducati Week

Ducati slog publikrekord un...

Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Back