XP bootproblem

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Ok, såhär ligger det till.

Tvingades starta om xp the hard way efter datorn crashade. Efter det hittas inte windowsinstallationen alls vid boot. Dvs, jag ser raidinfo och biosmeddelanden men när windows ska ladda så blir det bara svart, inga meddelanden alls.

Jag tänkte köra repairläget från windowsskivan men den ger mig inte det alternativet, bara att köra nyinstallation. (Vilket jag gjorde, en ny parallellt med den gamla så jag vet att diskarna och raiden är ok)

Jag försökte även köra recoveryläget från skivan men jag kommer inte ihåg adminlösen =) Sjuuukt irriterande.

(Jag har ett annat adminkonto där jag kan lösenordet)

Någon som har nån smart idé på hur jag kommer åt problemet?

Jag tänkte att jag kunde hacka lösenordet eller nollställa det med tanke på att jag kommer åt alla filer från den parallella instaltionen men jag litar inte på de skeva verktyg jag hittar.. :gnissla

Den gillar inte min partion verkar det som, vid boot så vill den inte läsa från min bootpartition. Anar att det har att göra med raiden men den visar dock partitionsstorleken rätt så det borde inte vara det. Försökte ladda drivers för raid med men den ville inte läsa dem.

Fick dock ett tips i faqn där att döpa om SAM-filen som har lösenorden. Har gjort det nu och ska se om det funkar

Den gillar inte min partion verkar det som, vid boot så vill den inte läsa från min bootpartition. Anar att det har att göra med raiden men den visar dock partitionsstorleken rätt så det borde inte vara det. Försökte ladda drivers för raid med men den ville inte läsa dem.

Fick dock ett tips i faqn där att döpa om SAM-filen som har lösenorden. Har gjort det nu och ska se om det funkar

ok, kom in men recovery consolen gjorde inte vad jag trodde. Tänkte att den kunde reparera skiten men det är ju sjukt advanced.

FIXMBR o FIXBOOT verkar vara det jag är ute efter men jag får sköna varningar att jag kan sabba partionerna om jag kör dem...

Nån som har erfarenhet av dessa?

Frågan är om master boot record kan vara paj om jag ser båda installationerna och kan boota på ena..

Ska köra antivirus från nya installationen och se om jag hittar nått.

Last edited:
Jag skulle inte köra nånting innan jag hade en kopia av allt viktigt på en helt annan disk.

Sen skulle jag köra fixmbr, det har löst saker för mig förr. Varningar hör till, precis som ljudliga suckar och välformulerade svordomar.

Recovery Console och CHKDSK C: /P brukar fixar de mest elakartade logiska diskfel som påverkar t.ex. registret. Använd helst en OEM-disk för dra igång recovery console och tryck F10 när installationen säger "Windows startar" i textläget.

Kör CHKDSK C: /R /P om du misstänker trasiga sektorer.

Men innan man startar upp efter en CHDSK bör man viruskolla den med hjälp av Hirens BOOT-CD där man startar upp Mini-XP och kör en sväng med SuperAntiSpyware. Glöm inte att starta nätverket och ta hem uppdateringar för SASW.

Last edited:
ok, kom in men recovery consolen gjorde inte vad jag trodde. Tänkte att den kunde reparera skiten men det är ju sjukt advanced.

FIXMBR o FIXBOOT verkar vara det jag är ute efter men jag får sköna varningar att jag kan sabba partionerna om jag kör dem...

Nån som har erfarenhet av dessa?

Frågan är om master boot record kan vara paj om jag ser båda installationerna och kan boota på ena..

Ska köra antivirus från nya installationen och se om jag hittar nått.

Nej. Recovery console är inget som gemene man klarar av att använda. Man kan köra enstaka kommandon för att greja vissa saker. Som exempelvis FIXMBR. Men ska man göra mer avancerade saker så kräver den ganska ordentliga kunskaper i hur hårddiskar och windowsinstallationer ska se ut i detalj samt kunskap i DOS.

Men varför kör du inte bara en reparation av din windowsinstallation?
Det gör du från samma ställe som du gör en helt vanlig installation.

Om du kör installation av windows och väljer samma installationsmapp så får du valet om du vill formatera hårddisken eller om du vill göra en reparerande installation i samma mapp.

Då får du kvar alla programinstallationer. Alla konton ligger kvar med sina filer och allt är som vanligt. Förutsatt att det funkar.

Steffo, jag får inte det valet. Det var nämligen det som var planen. Det är som att den inte gillar installationen.

Det verkar som att det är en korrupt drivare/virusfil som gör att det inte startar. Kör jag i safemode fastnar den på samma fil jämt, fycrpdct.sys. Googlat på den men hittar inget, tyder ävl på att det är nått slumpvalt.
Har testat att byta ut den mot nått annat och att ta bort den men fastnar ändå.

Antar att det inte är nå vajsing på mbr då.

Håller på att backa det sista nu. Formaterar c: imorrn o slänger in en ny xp.

Tack för hjälpen!

Menvafandå! Med HIRENS BOOT-CD startad med Mini-XP tar det sekunder att radera den elaka filen - och allt annat i c:\windows\system32 samt c:\windows\system32\drivers som är daterat till senaste veckan.

Likaså ska du radera allt i "C:\Documents and Settings\Användaren\Lokala inställningar\Temp

Installera om XP, det tar ju iofs bara en knapp timme - men sen så ska det läggas på uppdateringar konstant i nästan ett helt dygn innan allt är patchat.

Haha, men vad hjälper det att radera sånt? Har ju redan provat det som jag sa och den fastnar ändå. Måste väl radera det från registret isf och det kommer jag ju inte åt.

Haha, men vad hjälper det att radera sånt? Har ju redan provat det som jag sa och den fastnar ändå. Måste väl radera det från registret isf och det kommer jag ju inte åt.

Edit.

Jag har ju redan installerat en ny xp parallellt med den gamla. Vad kan jag göra med hiren som jag inte kan göra därifrån? Jag har scannat för virus, jag har testat att ta bort korrupta drivers men det har inte gjort någon skillnad.

Det som inte finns på disken laddas inte och skapar heller inte några hängningar. Det finns hopers "tomma" registerreferenser i en Windows-burk även efter en total omblåsning dvs drivers/service-registerposter som pekar på filer som inte finns (Sysinternals AUTORUNS kan visa sådant).

Det bästa med Hirens boot-cd och dess Mini-XP är att den kan köra Superantispyware på din C: disk och plocka bort elakingar i lugn och ro. Det finns även ett par root-kit revealers i Mini-xp. Vill du peta i registret på en icke-aktiv systemdisk finns det tyvärr bara kommandoradsbaserade hjälpmedel - även de på Hirens boot-cd.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg