XLCH-75 Café

Nu är bilden lite taskig, men tanken du o cutsen ser ruskigt fräckt ut... och tanken, var precis som jag själv tänkt. Grymt!
 
Kul med Järnsportsterbygge!
Stötdämpare är tyvärr inte helt lätt att få tag i, letade länge till min Vad köpte du för något? På moderna sportsters och de flesta någorlunda vettigt konstruerade motorcyklar sitter stötdämparen ute vid hjulaxeln, på den gamla sportsterramen sitter den halvvägs in, dvs stötdämparen behöver vara mycket styvare. Jag köpte progressive suspension 412-4012 14,25" dvs 362mm långa. Kolla länken så ser du vad de har för fjäderkonstanter.
http://www.progressivesuspension.com/pdfs/7100-105.pdf

Jämfört med de gamla originaldämparna blev det en helt ny hoj, men jag hade också gärna haft lite längre dämpare bak. Sänka fram som kompensation är ju också ett alternativ, men då kommer du närmre marken. Större hjul hjälper lite. När du får lite väghållning i skiten så kommer du vilja lägga ner och då tar fotpinnarna i, så varför inte flytta bak dem när du flyttar upp? Jo, då dyker det upp en liten kick som är ivägen... =)

Ser fram emot att se hur det går, blir inspirerad att ta tag i min.

14,25" skulle ev kunna funka men jag drog iväg ett mail till Hagon i England för att se om dom kan hitta på nåt. Jag tittade på deras hemsida och det verkar inte helt omöjligt.

De jag köpte var dessa:
http://www.kickstartershop.de/index.php?page=product&info=643

Så om nån bygger på en mindre japanare så kan dessa säkert passa perfekt, nån som är sugen?

Jag skall försöka ta lite bättre bilder i helgen.
 
Mycket trevligt utgångsobjekt!

Jag har en precis likadan som håller på att få lite massering, inte riktigt samma cafe-stuk, men här kommer nog hämtas inspiration ändå!

Kör hårt!
 
Hittade du någon framfälg? Jag har framfälg från en big twin, ska bara vara att byta lager så passar det sportster.
 
Hittade du någon framfälg? Jag har framfälg från en big twin, ska bara vara att byta lager så passar det sportster.

Jag har inte hittat nån fälg än, är det en 16" x 3" 40 ekers du har? Vad har du för bredd på navet?
Jag vet inte om det är samma på BT och Sportster. Har du bromsskivan med?

Vad blir din för stuk då?
 
Idag fick jag i alla fall gjort lite fästen till tanken som ju är en universaltank så man måste klura lite.....
Men jag tror det här skall funka ...
IMG_0678[1].jpg

Tanken är att limma fast vibrationsdämpare med skruv på ena sidan under tanken med terostat så det tar bort lite utav vibrationerna i alla fall och sen skruven genom fästena.

Vad tror ni om frigången för kjedjan med de längre dämparna??
IMG_0672[1].jpg
 
Efter ett längre uppehåll så är jag tillbaks på banan igen med lite bygglust.

Jag kom fram till att det blev för dålig frigång för kedjan med 40cm dämpare så jag har letat och letat och letat och till slut så hittade jag dämpare till den klassiska sportster racern XLCR-78 så dom är på väg ifrån USA nu. Dessa är 36,5cm så då skall kedjan klara sig.

För att få rätt stuk bak så började jag snickra på en höjning utav bakdelen istället. Får se om detta blir sen slutliga lösningen eller om jag får göra något kraftigare. Hade lite skit liggande hemma.....

IMAG0468.jpg
 
Snygg gaffel och en snygg hoj! Sjysst med grova däck på en stelbenare :)
Men gaffeln får nog vänta tills jag fått ekrat om framhjulet.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top