XLCH-75 Café

Dogge1972

Ny medlem
Gick med
14 Nov 2008
Ort
Mölndal
Hoj
Buell XB12R/S-04 moddad, Järnsportster XLCH -75
Förra vintern så råkade jag köpa på mig en gammelsportster med aphäng och allt......
Den har fått stå och gro till sig nu under ett år innan det började klia i fingrarna och jag kände inspirationen komma. Tanken är att den skall förvandlas ifrån något bonnigt chopperstuk till lite lagom rejsigt 60-tals stil mao något café racer liknande.

Jag har fått upp lite delar ifrån tyskland och lite andra är på väg ifrån USA:banana

Innan:

IMG_0655.jpg


Med lite smådelar bara pålagda:

IMG_0659.jpg

Kom gärna med lite tankar och åsikter, (jag vet ändå att mina är bäst :hihi)

//Dogge
 
Lite annorlunda hoj att ha som grundobjekt för den typen av bygge, det gillar vi.
Så länge du behåller styret så har du åtminstone en anhängare på din sida. :D
 
Awesome! Kör kör kör!:banana
 
blir annan tank va? annars kommer de inte bli så mycket cafe. blir nog en sportster med caferumpa :D
höj upp den bak. clipon och låg lampa. korta framgaffeln el köp annan fetare.
lika fett framhjul som bak el ett 18 tums bak, cafehojar med 15 bulldäck och 18 19" framhjul kan se skumt ut.
så skulle jag gjort men de blir säkert bra oavsett :)
 
blir annan tank va? annars kommer de inte bli så mycket cafe. blir nog en sportster med caferumpa :D
höj upp den bak. clipon och låg lampa. korta framgaffeln el köp annan fetare.
lika fett framhjul som bak el ett 18 tums bak, cafehojar med 15 bulldäck och 18 19" framhjul kan se skumt ut.
så skulle jag gjort men de blir säkert bra oavsett :)

Det mesta utav det du skriver är planerat.

Lite hur jag har tänkt...
Clubman styre
nya bromsar fram, antagligen ifrån nån modern motocross.
ny lång tank med "knee indents" ca 20 cm längre är peanut tanken, är på väg ifrån USA.
5cm längre dämpare bak
ekra om framhjulet till 16" och på med ett 110/90 däck
Gaffeln vet jag inte om jag kommer att förändra än, det beror på vad det blir för försprång efter höjningen bak.
Jag gillar faktiskt den antika smala gaffeln, det är ju en utav detaljerna som ger ett tidstypiskt utseende.
 
Det här måste ju följas, jagar själv ett vettigt utgångsobjekt i form av järnsporre.
Ska bli skoj att se hur tanken tar sig ut.
 
Kul projekt! Skall följas, fler sportiga sporrar i gbg!! ;) (F.ö har jag ju gaffel och lite smått & gott kvar sedan mitt bygge, om d skulle behöva ngt!)
 
Kul projekt! Skall följas, fler sportiga sporrar i gbg!! ;) (F.ö har jag ju gaffel och lite smått & gott kvar sedan mitt bygge, om d skulle behöva ngt!)

Jag har ju inte fått sett ditt goa sportiga bygge än, hoppas du kör mycket nu i sommar så man får en chans att se den.
Du råkar inte ha en 16" x 3" 40 ekers fälgbana??
 
Kul om det blir fler järnsporrar! Vad hade du tänkt göra med din när du har den?

Jag har inte ritat nåt på det än, men jag skulle nog bygga en tank liknande Norton Commando 961 och så en "modern" variant av caferacer cuts, lågt styre TT/clipon, ner med framlampan, sänkt fram, när det gäller hjul och ram har jag för dålig koll på vad som finns och vad man kan kapa/höja osv...
Men på det stora hela, låta motorn "synas" så mycket det går och hitta en lagom sportig/racig linje med lite lyft bak och låg framände...
Fasen, nu blev man ju sådär sjukt sugen igen :)
 
Skitfint! Personligen hade jag valt cutsen från tävlingshojen men det ska bli spännande att se hur det ser ut med denna när det blir klart.:tummenupp
 
Jag har ju inte fått sett ditt goa sportiga bygge än, hoppas du kör mycket nu i sommar så man får en chans att se den.
Du råkar inte ha en 16" x 3" 40 ekers fälgbana??

Det skall förhoppningsvis bli lite mer körande i sommar. Skall hjälpa frugan med hennes mc-kort så nu skruvar vi lite på hennes monster så den blir finare!

Jag har ju bara orginalfälgen bak och den är nog de måtten tror jag... men helgjuten av "disc"-typ... Kanske inte riktigt rätt stuk?
 
Jag har ju bara orginalfälgen bak och den är nog de måtten tror jag... men helgjuten av "disc"-typ... Kanske inte riktigt rätt stuk?

Nej det får bli ekerfälgar, får se om man kan hitta nåt på Mothers swap imon.
 
Det mesta utav det du skriver är planerat.

Lite hur jag har tänkt...
Clubman styre
nya bromsar fram, antagligen ifrån nån modern motocross.
ny lång tank med "knee indents" ca 20 cm längre är peanut tanken, är på väg ifrån USA.
5cm längre dämpare bak
ekra om framhjulet till 16" och på med ett 110/90 däck
Gaffeln vet jag inte om jag kommer att förändra än, det beror på vad det blir för försprång efter höjningen bak.
Jag gillar faktiskt den antika smala gaffeln, det är ju en utav detaljerna som ger ett tidstypiskt utseende.

då måste jag säga att den kan bli hur grym som helst! gaffeln skulle jag fundera på sist men ev byta.
va de inte dessa som va känd för att va för klen?
 
då måste jag säga att den kan bli hur grym som helst! gaffeln skulle jag fundera på sist men ev byta.
va de inte dessa som va känd för att va för klen?

Jag tror nog nästan att det där var ett understatement..... Gaffelbenen är 35mm vilket jag faktiskt tror var ganska "biffigt" för sin tid, men väldigt klent med dagens mått.:död
Det är ju inga större problem att slänga på en gaffel ifrån en modern sportster om man nu kommer till det läget.
 
Jag fick hem ett par nya stötdämpare ca 40cm långa för att få till höjningen bak bra. Problemet visade sig vara att de var alldeles för mjuka. Så nu till min fråga, finns det några bra och enkla sätt att styva upp dem?
Vart kan jag få tag på hårdare fjädrar? eller skulle det funka att stoppa in en hylsa under fjädern så att den får mer förspänning?


3938_0.jpg
 
tror de är kört, bara o köpa nya, ska ju finnas spec på dämpare hur mycket dom klarar.
om man köper typ universal.
 
Tanken kom också så nu kan jag börja måtta in hur allt skall matchas ihop och faktiskt kanske sätta fast nåt.
Har bara en dålig mobilbild.

IMAG0368.jpg
 
Kul med Järnsportsterbygge!
Stötdämpare är tyvärr inte helt lätt att få tag i, letade länge till min Vad köpte du för något? På moderna sportsters och de flesta någorlunda vettigt konstruerade motorcyklar sitter stötdämparen ute vid hjulaxeln, på den gamla sportsterramen sitter den halvvägs in, dvs stötdämparen behöver vara mycket styvare. Jag köpte progressive suspension 412-4012 14,25" dvs 362mm långa. Kolla länken så ser du vad de har för fjäderkonstanter.
http://www.progressivesuspension.com/pdfs/7100-105.pdf

Jämfört med de gamla originaldämparna blev det en helt ny hoj, men jag hade också gärna haft lite längre dämpare bak. Sänka fram som kompensation är ju också ett alternativ, men då kommer du närmre marken. Större hjul hjälper lite. När du får lite väghållning i skiten så kommer du vilja lägga ner och då tar fotpinnarna i, så varför inte flytta bak dem när du flyttar upp? Jo, då dyker det upp en liten kick som är ivägen... =)

Ser fram emot att se hur det går, blir inspirerad att ta tag i min.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top