XJR1300, CB1300 eller GSX1400?????

GreenDragon

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2009
Hoj
Husqvarna 701 Enduro -17 Honda VFR 750 -93
Ja vilken väljer man? Nu när man är hojlös igen!

Helt fast på den typen av hoj, men så undrar man ju vilken som är att föredra (jag vet, åk och prova!) men inte så många som finns på firmor i närheten så man kan testa dom alla tre.

Någon som kan säga hur mycket det skiljer på dom egentligen? Är dom så lika att det kvittar vilken man väljer?
Att XJR har förgasare på sina rätt nya är det nått att bry sig om, känns lite gammalmodigt men å andra sidan så är det rätt irriterande med dagens mer eller mindre ryckiga insprutningar.

Kom gärna med lite tips och många åsikter, vill vädra mina tankar fram tills det blir ett köp, sitter själv och har ingen hojbroder att brainstorma med.

Vi ha ny hoj ganska snart!

/GreenDragon

Jag gillar CB 1300 mest, både utseende och att köra. Den brukar även vinna testerna mot likvärdiga hojar

CB1300 gjorde ju bra infrån sig under Alpenmasters testet i Motorrad.

Jag skulle valt den baserat på förnuft. XJR är ju ifs riktigt snygg.

Men om jag skulle köpa en dylik hoj själv så finns det bara Kawa ZRX1200R...

2002-Kawasaki-ZRX1200Rb.jpg 2002

2005-Kawasaki-ZRX1200Rb.jpg 2005

Utseendemässigt tycker jag ZRX1200R.

Motormässigt tycker jag XJR1300.

Sen är det hugget som stucket med hur dom är på vägen. Alla fyra är i princip samma hoj, det enda som skiljer är ramen. Alla har vettiga bromsar fram och bak, fullt justerbar fjädring, etc. etc.

Att XJR:en har förgasare är det inget fel med. Fungerar lika bra som insprutning. Enda skillnaden är att det är besvärligare att ställa in om man vill byta avgassystem eller liknande.

Åk och provkör är mitt råd eftersom det är motorkaraktären och växellådan som kommer avgöra.

Det går o få ordentlig fjong i motorn på ZRX-Raernaerne

Utseendemässigt tycker jag ZRX1200R.

Motormässigt tycker jag XJR1300.

Sen är det hugget som stucket med hur dom är på vägen. Alla fyra är i princip samma hoj, det enda som skiljer är ramen. Alla har vettiga bromsar fram och bak, fullt justerbar fjädring, etc. etc.

Att XJR:en har förgasare är det inget fel med. Fungerar lika bra som insprutning. Enda skillnaden är att det är besvärligare att ställa in om man vill byta avgassystem eller liknande.

Åk och provkör är mitt råd eftersom det är motorkaraktären och växellådan som kommer avgöra.

Svingen Viktor, glöm inte supersnyggsvingen. Klar fördel för kawan.

hej har haft cb 1300 nu xjr 1300 xjr en kens liten och smidig mot cb n
samma med sokan ockso tung prova mitt val xjr :tummenupp

GSX1400 har en förbaskat trevlig motor. :fakta

Honda X11 ? Mycket trevlig hoj oxå....

Som retro freak faller jag för kawasakin. men XJR finns ju som SP (Sport production) med öline dämpare :-)

Som retro freak faller jag för kawasakin. men XJR finns ju som SP (Sport production) med öline dämpare :-)
Men det var väl bara de äldre modellerna som fanns i vanlig version eller som SP, nu har väl alla XJR Öhlinare?

Har haft en gsx1400 som jag tyckte mycket om, men alla hojarna är ju som sagt rätt lika. Valet på suzukin gjordes till slut pga den förmånliga försäkringen.

Kan varmt rekomendera CB1300.
jag hade en tidigare och den var riktigt nice, snabb som fan på raka väger men tungrodd i stan

Provkörde XJR och GSX också men gillade CBn bäst

Honda X11 inte intressent? Bättre än alla 3 enligt mig..

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka