XJR 1300-modifieringar.. behöver råd!!

geka

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2006
Hoj
Yamaha XJR 1300 SP
Tjenare, har en helt original XJR 1300 SP -00 som känns bra. Dock köpte kompisen en XJR 1200 -98 med öppnat originalavgassystem samt antagligen fixat luftburken, då den lät ljuvligt vid gaspådrag.

Min är en tysklandsimport, vilket innebär att den har 98hk istället för 106hk. Har läst div inlägg om något sorts "kabeltrick" som återställer effekten till 106hk, men ingen beskrivning över tillvägagångssätt. Kan någon beskriva det för mig?

Andra frågan: Om jag öppnar upp originalavgassystemet, påverkas motorns karaktär på något sätt då? Oroligare etc? Jag hade tänkt vänta med dynojet och luftburksmodifikationen till nästa vår.

Mycket tacksam för svar, speciellt vad gäller tysklandsstrypningen!!

Någon som kan rekommendera en mc-försäljare som har bra tillbehör till XJR såsom cross-styre etc? Mycket frågor från en färsk XJR-ägare...!

geka skrev:
2334988 Tjenare, har en helt original XJR 1300 SP -00 som känns bra. Dock köpte kompisen en XJR 1200 -98 med öppnat originalavgassystem samt antagligen fixat luftburken, då den lät ljuvligt vid gaspådrag.

Min är en tysklandsimport, vilket innebär att den har 98hk istället för 106hk. Har läst div inlägg om något sorts "kabeltrick" som återställer effekten till 106hk, men ingen beskrivning över tillvägagångssätt. Kan någon beskriva det för mig?

Andra frågan: Om jag öppnar upp originalavgassystemet, påverkas motorns karaktär på något sätt då? Oroligare etc? Jag hade tänkt vänta med dynojet och luftburksmodifikationen till nästa vår.

Mycket tacksam för svar, speciellt vad gäller tysklandsstrypningen!!

Någon som kan rekommendera en mc-försäljare som har bra tillbehör till XJR såsom cross-styre etc? Mycket frågor från en färsk XJR-ägare...!

Kolla http://www.xjr.se/
finns en länk där till en tysk pdf-fil.
Har bytt till Scorpion slip-ons. Har inte gjort dynojet el. luftburk. Märker ingen skillnad på motorn, men fått ett riktigt maffigt ljud å lite bättre drag på låga varv. :tummenupp

Kabeltrick

Synd att man är dålig på tyska, verkar lätt att göra fel då de varnar för det i texten. Ingen som har en "egen" svensk fungerande beskrivning?

geka skrev:
2335760 Synd att man är dålig på tyska, verkar lätt att göra fel då de varnar för det i texten. Ingen som har en "egen" svensk fungerande beskrivning?

geka, kommer du på hur man gör så är jag åxå intresserad över hur man gör, även var strypningarna sitter:yoparty

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT