XJ600 -99. Knack Knack...

El Duderino

Och vad har vi lärt oss av det här?
Gick med
24 Mar 2014
Ort
Östhammar
Hoj
Superduke 990 -07
Tjena,

Har problem med min xj600. Den knackar värre än Jehovas en regnig dag.
Jag trodde att det var problem med shimsen och börja kolla där. (Hade en polare som har mer kunskap än mig när det utfördes) Både insug och utblås ligger inom toleranserna.

Då kommer genast frågan: Vad fan är det då som knackar?
Den har rullat 54XX just nu.

Så ni som kan/vet/tror eller gissar kan väl hjälpa en stackare som mig?
Tack på förhand
 
dumt inägg kanske men men
Är det kjedja till drivningen av kamaxlarna. då kan de "knacka" (om den är sliten)
sen kan det blivit en spricka i packningen på avgasen. kan låta konstigt nästan metalliskt.
 
Dumt av mig alltså för du har säkert kollat det redan:)
 
Ett enkelt sätt att gå vidare är att klura ut exakt vart det knackar.
Enklast görs detta genom att lyssna med ett stetoskop.
Biltema har ett billigt som fungerar bra:
http://biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt...estinstrument-och-Elektronik/Stetoskop-20338/

Sen är det bara lyssna sig fram vart ljudet kommer ifrån och kolla prylarna där.

Som att leka doktor med andra ord, Stänger det ut andra ljud bra? aldrig testat sånt där.:rodnar

dumt inägg kanske men men
Är det kjedja till drivningen av kamaxlarna. då kan de "knacka" (om den är sliten)
sen kan det blivit en spricka i packningen på avgasen. kan låta konstigt nästan metalliskt.

kände på kedjan när vi tog bort kåpan men det verkade vara i sin ordning.
 
Den stänger ut andra ljud hyffsat och det är väldigt enkelt att lokalisera ljud man är ute efter.
En klart bättre variant än sätta skruvmejseln motorn och hitta felkälla.

Sätter jag den mot rätt ställe på toppen hör man t.ex. klart hur ventilerna öppna/stänger, osv.
 
Tjabba, lånar tråden lite. Har precis som problem med min Husaberg 501.:D Extrem knackar väl kanske inte, men det är definitivt oljud. Började naturligtvis med att kolla ventiler och ställde dessa.. Ljudet ändra sig icke.:gråta Kollade kamsträckaren och det var 2 snäpp kvar. Det låter ändå som att det kommer från kamkedjesidan.. Kan kedjan slamra och slå trots att det finns ett par snäpp kvar på sträckaren? :tungan Tacksam för svar :tummenupp
 
Det funkar säkert utmärkt att lyssna med stetoskopet från mekonomen och är såklart ett proffsigare sätt att felsöka, men ett billigare "mektips" som jag ofta använder mig av är att ta en stor skruvmejsel och hålla skaftet på denna mot örat samtidigt som jag lägger an själva mejseln mot det som jag vill lyssna på (Självklart ska man ha hörselproppar i öronen).

Kanske inte lika proffsigt, men funkar ofta väldigt bra ändå.
 
Last edited:
Det funkar säkert utmärkt att lyssna med stetoskopet från mekonomen och är såklart ett proffsigare sätt att felsöka, men ett billigare "mektips" som jag ofta använder mig av är att ta en stor skruvmejsel och hålla skaftet på denna mot örat samtidigt som jag lägger an själva mejseln mot det som jag vill lyssna på (Självklart ska man ha hörselproppar i öronen).

Kanske inte lika proffsigt, men funkar ofta väldigt bra ändå.
Stetoskop från BILTEMA är faktiskt bra mycket bättre :tungan
Dels får man ju ljud i båda öronen, dels slipper man pilla med separata öronproppar och till sist ser man inte ut som ett miffo som har skruvmejsel i örat.
Ok, man ser väl ut som en hobbyläkare som opererar på en motorcykel iofs, men det är fortfarande bra mycket bättre.
:rolleyes:
 
Stetoskop från BILTEMA är faktiskt bra mycket bättre :tungan
Dels får man ju ljud i båda öronen, dels slipper man pilla med separata öronproppar och till sist ser man inte ut som ett miffo som har skruvmejsel i örat.
Ok, man ser väl ut som en hobbyläkare som opererar på en motorcykel iofs, men det är fortfarande bra mycket bättre.
:rolleyes:

Ska införskaffa mig doktorsredskap på lördag så ska vi se om jag får nån fason på det där.
 
Upplever också knackande ljud som jag inte kan härleda till något mekaniskt. Kommer vid vissa varvtal och låga belastningar. Jag ska testa att tanka 98/99 oktan nästa gång. Det borde väl avhjälpa spikningar om det nu är detta jag hör.
 
Gör en uppdatering så här på nattkanten. Köpte mig ett porrigt stetoskop på Biltema, hem och starta hojen.
Jag upplever som att det värsta knackande kommer från 3:ans cylinder.

Shimsen är ju redan kollade och de låg ju inom toleranserna. :va
 
Hade samma fenomen på min 99:a. Försvann direkt när jag, efter mycket funderande och prov, började tanka 98 förra sommaren. Det var alltså spikningar, och det har aldrig återkommit sen dess. Denna motor ligger tydligen på gränsen för att tolerera 95 - och soppan kanske blivit sämre sen ca 2005, när detta började.
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top