Xenonbelysning

Mr Blackis

Ny medlem
Gick med
9 Oct 2014
Ort
åstorp
Hoj
cbr 1100 xx -97
Jag bara undrar om någon vet om där finns något xenonkit som är godkänt att eftermontera
 
Snackar du hel- eller halvljus?

Snackar du juridiska hinder p.g.a. helfordonsgodkännande så måste du i.s.f. uppge vilken hoj du snackar om.

Ska du har xenon på halvljuset krävs det automatisk nivåreglering.
 
Nej det är aldrig godkänt. Vill du tvunget ha det så är det urmontering varje år till besiktningen som gäller för att vara säker på att komma igenom.

Lagläget för bilar är solklart, där skall man ha nivåreglering och en massa annat trams. På MC finns inte motsvarande krav men det hjälper inte ett dugg då en eftermonterad xenon i en befintlig insats inte klarar besiktningens krav på korrekt ljusbild.
 
Jag har provat bi-xenon, alltså en H4 med hel- och halvljus i samma, och även om de skulle ha varit lagligt så var resultatet inget vidare. Det är inte bara mängden ljus det handlar om utan ljusbilden är oftast rätt kass på många hojar och då blir det mest bara mer ljus fast fortfarande lika spretigt.

På min nuvarande hoj sitter det en projektorlampa på halvljuset och vanlig reflektor på helljuset och ljusbilden på halvljuset är knivskarp! Skulle jag sätta en xenon där så skulle det visserligen lysa mycket ljusare men fortfarande bara ca 50 m framför hojen. Inte mycket mening med det...
 
Såg ett test i bike där de testa just olika lampor, den testade LED lampan var förvånandsvärt bra, i princip jämförbar med xenon fast enklare montering och än lägre strömförbrukning. Men nej lagligt är det ej.

Ställa ljuset lågt så du inte bländar skiter ut andra, och sen byta inför varje bes som boris sa. Dock enklare att byta ut en led-lampa mot en vanlig då, än att behöva krångla med xenonens ballast och grejer
 
Blackbirds halvljus är riktigt bra om jag mins rätt. Skulle nog bara skaffa till hel ljuset. Bilister blir bara griniga annars. Har du någon på bönpallen med så är risken stor att du retar upp många med för högt skarpt xenon.

Jag hade 75w xenon på hellyset i min förra hoj. Var som en strålkanon.

Skulle tvivla på att besiktningen skulle gnälla över det. Om inget annat så kopplar du ju lätt in org lampan och låter resten sitta kvar vid en besiktning.
 
framförallt är det jävligt onödigt att blända något som kan pga det komma över på din körhalva och gör mos av både dig och cykel!
 
Jag hade en BMW R1100S som jag hade monterat Xenon både på hel och halvljus.

Ljusbilden kan inte varit helt kass för första gången så gick den igenom i besiktningen
men nästa gång så upptäckte besiktiningsmannen att det satt Xenon-ljus på den och
då fick jag ombesiktning.

Grejerna jag använde var ett H1/H7-kit från Xenonkungen.

Mvh,
Ingvar
 
Jag skulle rekommendera att börja med att koppla ljusen mha av relä samt bättre lampor. Använd dom gamla kablarna för styrning och riktiga kablar till relä/lampor, enkelt och stor skillnad i ljus.
 
Någon som har erfarenhet av LED lampor till halvljus ?!
Har ni haft med eller utan ballast ?!

Fungerar inge vidare. Reflektorer byggda för glödtråd blir inte bra med LED heller.

Skall man ha LED så skall det vara byggt för det från början
 
Någon som har erfarenhet av LED lampor till halvljus ?!
Har ni haft med eller utan ballast ?!

De testar det i nyaste BIKE. Jag har hört flera som säger att det blir skit men enligt blir det väldigt bra?!?!?
Det är ingen ballast på LED...
 
De testar det i nyaste BIKE. Jag har hört flera som säger att det blir skit men enligt blir det väldigt bra?!?!?
Det är ingen ballast på LED...

De testade ju dock en specifik lampa som var ganska dyr, bara så inte folk tror "billigaste made in china led från ebay funkar kanon", för då är det troligen skit ;) men just den de testade på bike i en rund reflektor fungerade ju bevisligen väldigt bra :tummenupp
 
E där någon som har ett tips på nån bra godkänd h7 lampa. Hur snabbt tappar lamporna lyskraft?:Bugar
 
Sålänge du har en strålkastare där reflektorn är rund och ljusbilden formas i glaset så är det mindre problem för då gäller det "bara" att få ljuskällan på rätt ställe för ok prestanda.

Men de flesta moderna mc har ju klara lyktglas och en reflektor som sköter ljusbilden. Då blir det mer problem när man stoppar i en LED som inte avger ljus på samma rundstrålande sätt som en glödtråd.
 
E där någon som har ett tips på nån bra godkänd h7 lampa. Hur snabbt tappar lamporna lyskraft?:Bugar

Det finns inte några godkända LED för eftermontering i befintlig Hxx sockel. Skall man vara noga med lagen så är lampa och strålkastare typgodkända tillsammans och du får därmed inte byta typ av ljuskälla. bla bla bla....

I praktiken så är det inte en jäkel som bryr sig om huruvida ljuset kommer från en glödtråd, en ljusbåge eller en diod sålänge du har rätt ljusbild och det lyser lagom mycket. Så frågan man borde ställa sig är : Finns det någon LED/Xenon som ger rätt ljusbild i min strålkastare?

Och svaret i faller med en Blackbird är NEJ troligtvis inte.
 
Det är skillnad på kvaliten på lampor. Kan ta ett exempel på en Scania som jag körde i flera år. Tyckte att hel- halvljuset var dålig på den. Fick tipset av en kompis att inte köpa billiga H4-lampor. Åkte till Swedtool och inhandlade ett par stycken (kostade ca 100 kr/st (2001). Vilken förbättring! Kanske är det fortfarande sådan skillnad ännu idag mellan lampa och "lampa".
 
Nyheter
Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti

MV Agusta tar ett nytt steg...

MV Agusta förlänger garantin till fem år

Italienska motorcykeltillve...

Bilprovningen: Motorcyklar överlag i gott skick

Foto: Bilprovningen Nu ä...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman, Transpo...

Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Back
Top