Xenon på MC

  • Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date
COBRAN skrev:
Vad är då projektorlysen ala R6 03 R1 04a??

Om jag inte är helt ute och cyklar så är det en vanlig Halogenlampa med en sorts lins eller optik framför som kontrollerar ljuskäglan. Optiken skiljer sig inte mycket från en foto eller filmprojektor, därav namnet. Det finns säkert ett långt svar också.

Trevlig helg alla.
 
BigKay skrev:
Min gissning är att xenonlampa är för dyrt i förhållande till hojen. Jag menar det skulle uppta 5% av hojens nypris om det var hälften så dyrt som till bil, men anledningen att den inte skulle kunna nivåreglera korrekt köper jag inte. Varför måste det kunna göra det? Det gör ju inte vanliga ljus. Ducati hade ju kunnat kasta in det i priset på sin 999R tycker man ;)


Svårt att tänka mig att priset avgör här faktiskt... De flesta nya bilar har Xenon lampor. Men, en bil kostar ungefär dubbelt så mycket som en ny mc, däremot har en bil också dubbelt så många lampor (2) än en mc. Alltså skulle det ungefär bli lika många % av priset...

På bilar har man ju ett behov av bra ljus, i synnerhet på landet. Den största delen av mc åkarna kör nog bara i mörkret ett fåtal gånger per år. En teori jag har iaf.


Är det någon här som skulle ha ett behov av Xenon? Jag körde med Xenon förut i enduro, en för vanlig mc har jag svårt att se ett annat behov än att posa extra för dyra pengar...
 
Adrian_J skrev:
Är det någon här som skulle ha ett behov av Xenon? Jag körde med Xenon förut i enduro, en för vanlig mc har jag svårt att se ett annat behov än att posa extra för dyra pengar...
Låt mig säga såhär: Jag kör moped, när som helst på dygnet och när som helst på året. Fick jag tag i xenon-prylar billigt så skulle det sitta på hojen fortare än kvickt... Visserligen skulle jag bli tvungen att bygga om elsystemet ganska rejält, men det gör jag gärna för att få bättre lyse.
Om jag har nytta av det på en "moped" så finns det säkerligen folk som skulle ha nytta av det på en MC också. Eller är jag ensam om att köra nattetid? :tungan
 
Ehhhm, det är jävligt ofta bäckmörkt när man kör hem från diverse utflykter...

Att bara köra när det är ljust kan knappast anges som giltig förklaring.

/Z
 
KalleKulspruta skrev:
Vet du vad en ädelgas är och vad det är som gör den till en ädelgas? :)

En ädelgas är ett grundämne vars yttersta elektronskal är helt fullt. Detta ger ädelgaserna mycket stabila egenskaper. De är ytterst obenägna att ingå i kemiska reaktioner med andra ämnen. Ädelgasernas molekyler består av en enda atom. Ädelgaserna ligger längst ute till höger i periodiska systemet.



http://susning.nu/%C4delgas
 
Zana skrev:
Ehhhm, det är jävligt ofta bäckmörkt när man kör hem från diverse utflykter...

Att bara köra när det är ljust kan knappast anges som giltig förklaring.

/Z


Du kör ju offroad, offroad folk är allmänt lite hårdare än "vanligt mc folk" :) :) :)

Hade behovet funnits är jag säker på att Xenon skulle sutit på mc redan. Jag tycker de flesta annonserade mc utflykter jag ser här tex går under sommaren, och oftast mitt på dagen in på kvällen. En annan förklaring kan vara att japs som vanligt ligger efter i utvecklingen och kommer på det här med Xenon när alla andra har det...elstart på enduro har ju fortfarande väldigt få japs trots att europeèrna haft det många år. Samma med 1 liter oljemängd, automatisk dekomprisionssytem, 0.1 mm ventilspel osv osv osv. :)
 
Adrian_J skrev:
Hur det fungerar... kort = högspänningsenheten (drivdonet) skapar en ljusbåge mellan två elektroder i lampan. Ljusbågen förstärks av Xenon gasen. Med andra ord, det finns ingen glödtråd i Xenon lampan.

Är det inte e- som flyttas från ett skal till ett annat (blir exciterad) och när den åker tillbaka sänds ljus ut. Beroende på vilka skal elektronförflyttningen mellan (k, l, m etc.) sker så kommer ljuset att ha olika våglängd.
 
Ja, dom håller betydligt längre tydligen, men i gengäld så kostar de mer att byta.
 
UrbanTiger skrev:
Ska väl hålla 3-4000 timmar, LR nåt. Typ 20-25.000 mil på en bil.
Onödigt på en hoj tycker jag.
Vanligtvis kör man inte under sånna förhållanden att det är motiverat.
Sommartid och några timmars mörker per natt, man kan välja att köra lite lugnare då faktiskt.
Själv har jag två Blå H4 80/100 watt från Biltema och det ger faktiskt mer ljus än bånga billampor. Sätter i nya frächa till nästa sessång


Här i söder kan man faktiskt köra året runt, och jo Xenon lampor hade varit fint att ha nu... :)

Min TL har H1 lampor(ser det ut som i allafall)! :crash
XR har ?? skit lampa 35/35 w... :(
 
Biltema lampor?!?!

Sommartid och några timmars mörker per natt, man kan välja att köra lite lugnare då faktiskt.
Själv har jag två Blå H4 80/100 watt från Biltema och det ger faktiskt mer ljus än bånga billampor. Sätter i nya frächa till nästa sessång[/QUOTE]

Prova att köra med kvalitets lampor nästa säsong, jag läste om Biltemas megablue lampor i test och dem fick så mycket kritik att dem inte borde sitta i något annat än i trädgårdstraktorn.
Katastrofal ljusbild, sämst kvalite och svagast ljusstyrka. :mad:
Jag hade dem där i min gamla bil och jag undrade varför så många blinkade åt mig fast jag körde med halvljuset på och vid besiktningen så såg ljusbilden helmysko ut och när jag kom hem så plockade jag ur lamporna och såg inget direkt fel lite sned i foten vid lödningen men skit samma, satte i Philips visionplus och vilket sken dem hade fast dem var bara 60/55w, kör inte på annat idag.
Jag förstår varför dem blev bäst i test. :tummenupp
 
Adrian_J skrev:
Du kör ju offroad, offroad folk är allmänt lite hårdare än "vanligt mc folk" :) :) :)

Hade behovet funnits är jag säker på att Xenon skulle sutit på mc redan. Jag tycker de flesta annonserade mc utflykter jag ser här tex går under sommaren, och oftast mitt på dagen in på kvällen. En annan förklaring kan vara att japs som vanligt ligger efter i utvecklingen och kommer på det här med Xenon när alla andra har det...elstart på enduro har ju fortfarande väldigt få japs trots att europeèrna haft det många år. Samma med 1 liter oljemängd, automatisk dekomprisionssytem, 0.1 mm ventilspel osv osv osv. :)
I fjärran östern har ingeting uppfunnits sedan krutet.
Men dom är bra på att förfina!
Nämn någon japansk uppfinning ang MC!
 
BMW R90s skrev:
I fjärran östern har ingeting uppfunnits sedan krutet.
Men dom är bra på att förfina!
Nämn någon japansk uppfinning ang MC!


Luffarturbo? :va

Eller, detta kanske redan fanns på någon bil eller så innan? :confused:
 
Jag har köpt en xenon sats till min gsxr 1000 (-03 strålkastare) Det är en sats som konverterar om från H7 till xenon med tändbox och allt som behövs. Märket är Acumen och lyser med 6000k... utav helvete med andra ord!! Ser rätt fränt ut också :tummenupp (Kostade 2295 ink frakt)
 
Xenonljus igen.

Kay skrev:
Varför tillverkas det inte MC med Xenonljus?

Finns numera på BILTEMA, se nya katalogen, säljs dock bara parvis och räcker då till två bågar. Ersättningslampor, d v s ska passa i de gamla hållarna. Tveksamt om de är godkända då det finns krav på automatiskl höjdhållning för att minska bländningsrisken. Hur de är o funkar är för tidigt att ha en uppfattning om, katalogen kom nu i veckan. Köp inga andra framljuslampor på BILTEMA, Bilprovningen avråder, så och även jag. Deras s k högintensiva lampor har en stor mörk fläck i mitten av ljusbilden, vilket syns direkt vid en besiktning.

Vi har vår andra bil och första båge (Busan) med projektorlampor och de är bättre (och dyrare), Bästa o billigaste glödlamporna (min subjektiva bedömning) är de amerikanska (RCA bl a), då de med samma märkeffekt ger ca 30% mer ljusutbyte. OK är billigast på dessa lampor.

Även projektorljus uppfattas som Xenon då hela ljusstyrkan blir koncenterad i en ganska liten punkt.

Som sagt, frågan är om nyttan motioverqar priset, vbill posa är det billigare att s k ultrablå lampor och är det bara färgen (ljustemperaturen) man är ute efter kan man lika gärna köpa dem på BILTEMA.

Varde ljus.....
 
Luffarturbo är en gammal historia

PutteLiten skrev:
Luffarturbo? :va

Eller, detta kanske redan fanns på någon bil eller så innan? :confused:

Begreppet dök bl a upp i miten av femtiotalet och då på (svenska) lastbilar. SCANIA var först med riktig avgasdriven turbo och VOLVO kontrade med ett fronturtag som sades skulle ge extra hästar p g a fartvinden. Anordningen kom snabbt att kallas "luffarturbo". På den tiden hade även de allra största lastbilarna effekter runt 100-175 häst (d vs mindre än min båge), mot omkring 500 i dagens största bilar.

Om luffarturbon egentligen hade någon betydelse är väl tveksamt. Flera nya sporthojar kör ju annars med den lösningen ZX10 m fl. men då handlar det ju om helt andra farter (tryck).

Tror jag vet allt.....
 
Last edited:
Misstänkte väll att det hade suttit på något 4+ hjuligt innan... :)
 
Finns det några rikser med att man förstör orginalhusen med dessa Xenon lampor?
Brända reflectorer mm. ??



Busafreak skrev:
Finns numera på BILTEMA, se nya katalogen, säljs dock bara parvis och räcker då till två bågar. Ersättningslampor, d v s ska passa i de gamla hållarna. Tveksamt om de är godkända då det finns krav på automatiskl höjdhållning för att minska bländningsrisken. Hur de är o funkar är för tidigt att ha en uppfattning om, katalogen kom nu i veckan. Köp inga andra framljuslampor på BILTEMA, Bilprovningen avråder, så och även jag. Deras s k högintensiva lampor har en stor mörk fläck i mitten av ljusbilden, vilket syns direkt vid en besiktning.

Vi har vår andra bil och första båge (Busan) med projektorlampor och de är bättre (och dyrare), Bästa o billigaste glödlamporna (min subjektiva bedömning) är de amerikanska (RCA bl a), då de med samma märkeffekt ger ca 30% mer ljusutbyte. OK är billigast på dessa lampor.

Även projektorljus uppfattas som Xenon då hela ljusstyrkan blir koncenterad i en ganska liten punkt.

Som sagt, frågan är om nyttan motioverqar priset, vbill posa är det billigare att s k ultrablå lampor och är det bara färgen (ljustemperaturen) man är ute efter kan man lika gärna köpa dem på BILTEMA.

Varde ljus.....
 
Back
Top