Xenon på MC

• Thread starter Thread starter Kay
  • Start date Start date
Och, varför pratar alla bara om hur mycket mer man som förare skulle se?

MINST (om inte mer) lika viktigt är det väll hur mycket mer bilisterna kommer att se en? I alla fall tycker jag det är en avgörande faktor.
Xenon är ju fete irriterande på bilar, så då borde det ju vara minst i alla fall irriterande på en MC. :)

Kolla in Biltemas nya katalog. 3500:- pix för en sats. Sen såg jag en sats i en Tysk stylingtidning också som hade konverteringssatser för ca 180Euro. Till H1, H7 och H4. H4 fanns med både hel och halvljus. Flera olika ljusgrader fanns att välja också. 4000-6000 eller 10000 kalvin grader (tror jag det heter)

Skönt att teknologin har blivit lite billigare! :banana

PutteLiten skrev:
Xenon är ju fete irriterande på bilar, så då borde det ju vara minst i alla fall irriterande på en MC. :)

Nä, inte längre.
De första ljusen som kom på BMW till exempel är jävligt irriterande, men inte dagens.

JOOOOOOOOOOOOOOOOOOOO. :mad: Xenonlampor :whip

Jag har glasögon/brytningsfel och är lite extra ljuskänslig och jag MÅSTE alltid blända av när jag får Xenon skitbil bakom mig, och jag nämnde inte BMW, alla är lika skitjobbiga.

Xenon är att föredra framför projektorlysen, då ett projektorlyse samlar ljuset i en liten (men koncentrerad) fläck.
Om man då kör i ett gupp så flyttas en koncentrerad stråle ljus rätt i ögonen på mötande trafik.

Xenonkonverterade strålkastare behåller samma utspridda ljusbild som förut, men med betydligt mer ljus över hela den ytan.(sen finns det ju Xenonprojektorlysen också, men dom lämmnar jag utanför den här gången)

Jag vill oftast ha en bred ljusbild, för att se vilt vid sidan av vägen, istället för en kägla rakt fram. (men det är ju jag det)

John skrev:
Lite svårt med tanke på lagen om automatisk nivåjustering.
Motorn till den skulle få fnatt efter ett par dagars stuntande... :squid:

Jag tror INTE att det går sönder av lite stuntande. Det är ju många enduroåkare som sätter det på hojen och hjälmen.

Busafreak skrev:
Begreppet dök bl a upp i miten av femtiotalet och då på (svenska) lastbilar. SCANIA var först med riktig avgasdriven turbo och VOLVO kontrade med ett fronturtag som sades skulle ge extra hästar p g a fartvinden. Anordningen kom snabbt att kallas "luffarturbo". På den tiden hade även de allra största lastbilarna effekter runt 100-175 häst (d vs mindre än min båge), mot omkring 500 i dagens största bilar.

Om luffarturbon egentligen hade någon betydelse är väl tveksamt. Flera nya sporthojar kör ju annars med den lösningen ZX10 m fl. men då handlar det ju om helt andra farter (tryck).

Tror jag vet allt.....

Jag trodde det kom från sextiotalet, när vissa vände på cylindern på sina BSA & Triumph ( stånka ) så förgasaren pekade framåt :hihi

Som nämdes tidigare, det viktigaste är inte vad du ser sjölv, utan vilka som ser dig.
Kan inte annat än rekommendera Xenon efter ~800mils körning med en "fule-xenon-konverterad" TRX. Ljusbilden är i ärlighetens namn inget man vill visa SBP, men det är MYCKET ljus. Ett tips är att skaffa dubbla xenon, alt att köra med Halogen som helljus. Xenonlampan tar en liten stund på sig att starta ~1sek om lampan är "kall".

//Peter

PutteLiten skrev:
Finns det några rikser med att man förstör orginalhusen med dessa Xenon lampor?
Brända reflectorer mm. ??
Brända reflektorer kommer väl som en följd av värmeutvecklingen ifrån en vanlig lampa, xenonlampor har vanligtvis effekten 35W, varav väldigt mycket blir ljus istället för värme som i en glödtrådslampa.

det finns ombyggnadssatser med allt som behövs, satsen är till bil dvs 2 lampor....
pris 4000 spänn, & dom är mycket bättre än biltemas grejer, det är testat..
perfekt om man vill ha bättre helljus...
finns på PWR motorsport i falun...

Back