Xenon ljus på MC:n!

Ljusbild och nivå kontrolleras...kommer inte ihåg riktigt vilka direktiv vi fick angående xenon, men om man gör någon ändring som kan bidra till trafikfara (i det här läget en xenonstrålkastare utan nivåreglering) så kan dom gå utanför direktiven och anmärka ändå.
Grejen är ju att det är faktiskt inte skulle vara så mysigt att få en xenon lampa mitt i synen från mötande bil t.ex en regning kväll..... så viss förståelse kan man ju ha för detta.

Å andra sidan om man ställer ner ljuset lite extra så borde ju inte andra trafikanter reta sig på det.
På min busa så sitter det två glödlampor i strålkastaren, och båda dessa lampor fanns färdiga att köpa med tändsatserna på kaixen, bara att plugga in... är ruskigt sugen=)

Angående att lamporna skulle dra mer ström låter ju lite konstigt dock, jag hade för mig att dessa lampor var både på mindre wattstyrkan samt utvecklade mindre värme...detta borde ju i så fall innebära mindre energiåtgång.. :va men det är väl bara att mäta upp med en amperemeter så fall.
 
wheelieman skrev:
Ljusbild och nivå kontrolleras...kommer inte ihåg riktigt vilka direktiv vi fick angående xenon, men om man gör någon ändring som kan bidra till trafikfara (i det här läget en xenonstrålkastare utan nivåreglering) så kan dom gå utanför direktiven och anmärka ändå.
Grejen är ju att det är faktiskt inte skulle vara så mysigt att få en xenon lampa mitt i synen från mötande bil t.ex en regning kväll..... så viss förståelse kan man ju ha för detta.

Å andra sidan om man ställer ner ljuset lite extra så borde ju inte andra trafikanter reta sig på det.
På min busa så sitter det två glödlampor i strålkastaren, och båda dessa lampor fanns färdiga att köpa med tändsatserna på kaixen, bara att plugga in... är ruskigt sugen=)

Angående att lamporna skulle dra mer ström låter ju lite konstigt dock, jag hade för mig att dessa lampor var både på mindre wattstyrkan samt utvecklade mindre värme...detta borde ju i så fall innebära mindre energiåtgång.. :va men det är väl bara att mäta upp med en amperemeter så fall.


Det är väl startströmmen som är högre... efter som man blåser upp spänningen till typ 20.000 volt för att tända ljusbågen.

/Pierre
 
PierreC skrev:
Det är väl startströmmen som är högre... efter som man blåser upp spänningen till typ 20.000 volt för att tända ljusbågen.

/Pierre

Jo, men den alstras väl av just tändmodulen, ska ju inte belasta övriga systemet mer för det....eller är jag helt ute och seglar :va
 
MrGooFy skrev:
Hur funkar det om man ska helljusblinka? Har man inte en viss "tändtid" på en Xenonlampa ungefär som ett lysrör?


Ju vist den har en lite tid att börja lysa som starkast men den lyser ju direkt du slår på den så heljusblink e inga problem
 
Tar man allt från en bil så funkar det självklart, kanske har nån kasserat nån strålkastare med mindre skador på.
 
Froven skrev:
Nivåregleringen är väl bara ett "fabrikantskrav" eller gäller det även om man konverterar själv ?

Är det EU-direktiv på att ha nivåreglering även på MC ?

Jag har aldrig besiktigat en MC, kollar de ljusbilden, eller bara höjdinställningen, eller bara att det lyser där fram nånstans ??

Jag TROR precis som du, men det hade varit roligt att VETA.

//Peter

Fick svar.

Den är typad med halogen och får således ej ändras.
Men i praktiken går det bra. Om det oroar dig skall du
naturligtvis avstå. Eller byta till halogen i samband med
SBP? Finns inte ens bötesstraff för detta. Har själv besiktat
flera gånger med t.ex. 6500K violett nyans.

Helljus och dimljus är okey.

Mvh,
Johannes
 
Ljustuta ska man ge fan i om man har xenon.
Lamporna går sönder....
Vi har fått koppla om så att det ljustutar med vanliga halogenhelljuset på en massa lastbilar på mitt jobb för att xenonlamporna inte håller för det.
och en sån lampa går ju på ~1000kr.
 
Peanutboy skrev:
Har lagt planerna med Xenon ljus på hyllan....

Bygger StreetFighter istället :banana :banana :banana


Varför? Bara för att du får oerfarna råd?
Har själv mont. xenon på min R1:a, mycket enkelt och besiktat hojen efter det, inga problem. Jag tog reflektorn från en Bmw 330i och tändmodul från Bmw E39.Kostade mig 0kr. :)
 
Skall ni ha Xenon till hojjen så kolla in www.xenonkit.se.

Har själv köpt ett där ifrån och dom är billiga. :)

Han har dock inte Mc kit på sidan men om man mailar så fixar han det. har även Bi-xenon så man får på hel och halv ljus. :banana
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top