Xenon ljus på en R1,a

Grevenstid

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2006
Ort
MALMÖ
Hoj
Triumph Tiger Explorer
Har bestämt mig för att bygga om till Xenon. Bara lite fundersam på vilka lampar jag skall välja. Någon som har gjort en konventering och har åsikter om själva ljuskällan.

4300K White
6000K neowhite/blue
8000k blue
10000K deep blue
12000k Lila

8000k verkar vara rätt kaxigt , men kanske lite väl blått eller vad tycker ni?
 
hm. Blir det inte för mycket blått över det. Jag vill inte att det skall se för mycket "conny" över det hela.
 
Finns inte 12000k white :D


Annars kan man köra med en sån här H4 finns , 90/130W o 90/160W
Bra tryck och riktigt ljusblått sken.
 

Bifogat

  • DSCN2934 (Large).JPG
    DSCN2934 (Large).JPG
    62.9 KB · Visningar: 60
12000K är lila i färgen. Är ute efter ett ljus som syns bättre i trafiken än orginal och därför är inte typ färgade lampor intressant utan det skall vara Xenon ljus. Tycker dessutom att det är rätt coolt för att inte så många har det på sina hojar idag. Lamporna är dock rätt dyra så jag vill gärna beställa rätt sådana redan från början.
Väljer mellan 6000k och 8000k. Snälla hjälp mig!
 
Har bestämt mig för att bygga om till Xenon. Bara lite fundersam på vilka lampar jag skall välja. Någon som har gjort en konventering och har åsikter om själva ljuskällan.

4300K White
6000K neowhite/blue
8000k blue
10000K deep blue
12000k Lila

8000k verkar vara rätt kaxigt , men kanske lite väl blått eller vad tycker ni?

Funderade också hit och dit på vilken färgtemperatur man skulle välja. Fastnade till sist för 8000k på halvljuset och 6500k på hel.
Nu med facit i handen skulle jag välja 6500k på halv och 4500k på hel då 8000kelvin är klart mycke mer lila/blå än jag hade räknat med.
Tycker till och med att 6500k är ganska blå när man ser den i verkligheten.
Så 6500k på halv för att den blå tonen är snygg och hyfsat lyse men helt klart 4500k på hel då den lyser mycket bättre, eller varför inte 2500k då den är riktigt vit.(4500k har en del grönt ljus i sej)
Allt över 4500 kelvin är mer för att det är coolt än för att få optimalt lyse.
Tänk även på att köpa en snabb ballast till heljuset då många tar 5-6 sekunder för att tända vilket kanske inte är så kul när man bländar av och på.
I mitt garage finns det en bild där både hel och halvljuset är tänt men det är svårt att få någon bra uppfattning på bild.
Du kommer att bli tok nöjd med xenon skulle inte klara mej utan längre:tummenupp
Lycka till nu

ps: köp inte för blåa:D
 
Blått är inte ett dugg snyggt tycker jag. Det ser "turkigt" ut. Det är ingen raggarbil du kör!

Satsa på så vitt som möjligt.
 
Satsa på 4300K, det vill säga samma som alla bilar har original. Jag xenon-konverterade min förra bil och satte då i 6000K. Hade jag gjort om det så hade jag köpt 4300K. Jag gillar inte styling som är för mycket "Hallå! Titta på mig!". 4300K lyser bäst och förhöjer definitivt utseendet på hojen utan att det blir fånigt.
 
Har bestämt mig för att bygga om till Xenon. Bara lite fundersam på vilka lampar jag skall välja. Någon som har gjort en konventering och har åsikter om själva ljuskällan.

4300K White
6000K neowhite/blue
8000k blue
10000K deep blue
12000k Lila

8000k verkar vara rätt kaxigt , men kanske lite väl blått eller vad tycker ni?

Var har du tänkt att köpa det?
 
Har bestämt mig för att bygga om till Xenon. Bara lite fundersam på vilka lampar jag skall välja. Någon som har gjort en konventering och har åsikter om själva ljuskällan.

4300K White
6000K neowhite/blue
8000k blue
10000K deep blue
12000k Lila

8000k verkar vara rätt kaxigt , men kanske lite väl blått eller vad tycker ni?

Du får bästa ljusutbytet med 4300 Kelvingrader.

Dessutom tycker jag, men där är smaken givetvis olika, att det ser mest seriöst ut. (Jag hittar inget bättre sätt att uttrycka det:D )
 
Tjenna!
Jag ska oxå konvertera min R1 -98 till xenon. Ska göra det som ett projektarbete på komvux och kommer göra lite olika tester då jag jämför skillnaden mellan halogen och xenon.
Xenonkungen har kit till bil och mc, men mc kitten är i princip bara ett delat bilkitt och jag antar att du som jag vill ha xenon i båda lyktorna. Enligt xenonkungen ska det gå att använda ett bilxenonkitt. Jag har planer på köpa xenonkungens bi-xenon basic H4 kitt för 2795kr och hoppas på det bästa, att man får plats med allt bakom kåpan.

Du får gärna höra av dig hur det går för dig
 
Last edited:
Om du menar effekt så är det 35W.
En sanning med modifikation. LAMPAN får 35W, men några watt går åt i ballasten också. 40-45W total förbrukning är mer realistiskt, och hur hög ström det blir beror på hur hög spänning ballasten får.

Sedan finns det ju även 50W xenon för alla som är riktigt mörkrädda. (Kan jag få en? Snälla?:rolleyes: )
 
Jag har 5100K på bilen och tycker det är för blått.
Har även monterat 4300K på hojen och är super nöjd med det.
Liknar dom flesta orginal xenon
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top