Xenon-konvertering!

Flippen

Ruff Ryderz
Gick med
15 Sep 2004
Ort
Täby
Hoj
Suzuki GSXR LT K4
Jag vill Xenon konvertera R1,an..

Såg en film av Potatoes MC där de var en R1,a som hade xenon..

Nån som har tips angående detta?

Sen om nån vet nåt företag som säljer billiga konverterings set?

Tack på förhand / Martin
 
tänkte göra det jag med till nästa säsong är lite kaxigt att komma med xenon lysen........... min fundering var på biltemas kit men vet inget om det.
 
Holger skrev:
tänkte göra det jag med till nästa säsong är lite kaxigt att komma med xenon lysen........... min fundering var på biltemas kit men vet inget om det.

Blir nog på xenonljus.nu där kunde man ju få 8000K :banana

En dum fråga, vad är det för lampor på R1? (H) Har inte öppnat o kollat än :)
 
Flippen skrev:
Blir nog på xenonljus.nu där kunde man ju få 8000K :banana

En dum fråga, vad är det för lampor på R1? (H) Har inte öppnat o kollat än :)

Har hört något om att om man använder för varma lampor, så kan de
gamla kollektorn ta skada, men det bara något jag har hört. Kolla gärna upp
det innan ni handlar.
 
Har en kompis som satte xeon på sin FJR-1300 -03 och det blev stabilt som fan.... så det får blir lika för min del till nästa år. Han köpte biltema's :banana
 
Biltema har bara för H1 och H7. Vart sugen men läste på www.biltema.se, Bil, Bilreservdelar, bilbelysning,lampor, xenonbelysning att det bara fanns för de två lampalternativen.
 
Bara en fundering, blir inte ljusbilden fel efter ombyggnad? Borde bli rätt mycket ströljus som bländar mötande (om man inte byter ut hela lyktan med insats och allt). Vad säger bilprovningen om det ifall ljusbilden inte är tillfredsställande?
 
Monterade på Xenon på min TRX i somras. Grymt coolt.
Som zilog antydde, ha inte för stora förväntningar på ljusbilden bara..
Den liknar mest en ficklampas ljusbild, dvs svinmycket ljus överallt...

Köp en ballast(xenonmodul, är egentligen en transformator) på skroten, och få tag på en xenonlampa. ´Lamporna kostar från 500:- o uppåt.

Kolla på
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=988011#post988011

Där finns bilder på hur det ser ut på min.
"Vanliga" xenonlampor har standard xenoninfästningar. Dock har de olika tillverkarna sina standarder dvs Valeolampor passar inte i en Hellalampa etc.

Jag borrade bort "ringen" med tre flärpar på från en H4 och stoppade ner xenonlampan i den. Sedan passade det i orginallamphuset.

//Peter
 
Bennybåge skrev:
Har hört något om att om man använder för varma lampor, så kan de
gamla kollektorn ta skada, men det bara något jag har hört. Kolla gärna upp
det innan ni handlar.

Fördelen med Xenon eller HID som det egentligen heter är att man får vitare ljus (beroende på vilken färgtemp på lampan man väljer) samt mer ljus i förhållande till effektförbrukningen.
Temperaturen som alstras blir mycket lägre på en HID-lampa så myter om att reflektorer ska skadas pga värmen är bara skitsnack.
För att få ut så mycket ljus som möjligt bör man ligga runt 6500 grader Kelvin har jag för mig, upp mot 7, 8, 9000 grader avtar styrkan men du får ett vitare sken som mest ser snyggt ut.
Lampor finns att få tag i med alla existerande socklar så ljusbilden borde ju bara bli skit om man avviker från hojens standard.
 
Danne_GSXR skrev:
Fördelen med Xenon eller HID som det egentligen heter är att man får vitare ljus (beroende på vilken färgtemp på lampan man väljer) samt mer ljus i förhållande till effektförbrukningen.
Temperaturen som alstras blir mycket lägre på en HID-lampa så myter om att reflektorer ska skadas pga värmen är bara skitsnack.
För att få ut så mycket ljus som möjligt bör man ligga runt 6500 grader Kelvin har jag för mig, upp mot 7, 8, 9000 grader avtar styrkan men du får ett vitare sken som mest ser snyggt ut.
Lampor finns att få tag i med alla existerande socklar så ljusbilden borde ju bara bli skit om man avviker från hojens standard.
Vad jag förstått så är problemet med ljusbilden i H4 insatser just anledningen att HID-lampan saknar skärmande plåtbleck inne i bulben och att lampan inte är toppförseglad med en ljusskärm.
Stämmer det?
//Tobbe
 
tobbeviking skrev:
Vad jag förstått så är problemet med ljusbilden i H4 insatser just anledningen att HID-lampan saknar skärmande plåtbleck inne i bulben och att lampan inte är toppförseglad med en ljusskärm.
Stämmer det?
//Tobbe

H4-insatser blir ju iofs lite knöligare då det är både hel och halv...
Trodde alla hojar hade dubbla så man kan köra med H3, H7 eller nåt e den ena... =)
Det gäller ju att merparten av HID-lampan hamnar där mesta ljuset från halogenlampan kommer från, då reflekteras ju ljuset med någorlunda rätt vinkel.
Hamnar lampan för långt bak eller för långt fram så får du ju en vidare ljuspunkt.
Självklart kommer det lite mer ljus från toppen av en HID men då den ytan är rätt liten samt ej reflekteras i reflektorn så borde inte det ströljuset störa över huvudet taget.
 
Danne_GSXR skrev:
H4-insatser blir ju iofs lite knöligare då det är både hel och halv...
Trodde alla hojar hade dubbla så man kan köra med H3, H7 eller nåt e den ena... =)
Det gäller ju att merparten av HID-lampan hamnar där mesta ljuset från halogenlampan kommer från, då reflekteras ju ljuset med någorlunda rätt vinkel.
Hamnar lampan för långt bak eller för långt fram så får du ju en vidare ljuspunkt.
Självklart kommer det lite mer ljus från toppen av en HID men då den ytan är rätt liten samt ej reflekteras i reflektorn så borde inte det ströljuset störa över huvudet taget.
Det är iofs sant, men har inte tex H7 samma förseglade topp som en H4a?
Jag har för mig att det sitter H3 i min FZR och halvljusbilden skapas med en lins, så på min borde det funka klockrent, sålänge lampan inte hamnar ur läge med HID.
MEN, HID är coolt och lyser som faen själv om det funkar som det ska.
Men när jag köpte min BMW 525 så tyckte jag att både halv och hel var som en ficklampa med halvkassa batterier.
Efter en stunds dividerande med mig själv så insåg jag att ngt måste göras, HID, extraljus eller nya insatser.
Men så kollade jag igenom vad där satt för lampor i bilen, det var en salig röra med allt från biltema till ngn enstaka urbränd philips.
Jag köpte mig ett gäng svindyra philips vision plus har jag för mig att dom heter, 380:-/2st.
Efter att jag tände dom lamporna så försvan tankarna på att konvertera till HID på bilen iaf.
Hojen är ju en annan femma där man vill ha så mkt ljus som möjligt ur dom futtiga ljusöppningar som designen tillåter.
Men faktum är att kvaliten på en halogenlampa är mer viktig än wattangivelsen.
Dom jag satte i bilen är på 55w och jag lovar att dom lyser mer än diverse 100w lampor i lågprisklass.
Men visst, jag har inget av det coola med HID på bilen, bara riktigt bra halogenljus.
Jag ska strax plocka i liknande högkvalitetslampor i hojen har jag tänkt, men fasen det är ju coolare med HID :tungan
//Tobbe
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top