Xenon halvljus till original!? suzuki gsxr600 -07

penker

Ny medlem
Gick med
16 Jan 2013
Ort
Stockholm
Hoj
KTM 690 SMC
Besiktigade min cykel här förra veckan och fick nerslag för att den hade xenon ljus i halvljuset och måste nu byta tillbaka till original halogenlampa, vilket innebär att jag måste riva ut xenon kitet och ersätta med original kablar, och dessa har jag inte då jag inte fick med några när jag köpte cykeln. Misstänker det är skillnad på halvljusets och helljusets kontakt?
Har letat runt lite men hittar inte reda på vart man kan beställa, original halvljus till Suzuki gsxr600 2007. :confused:
 
...det är väl knappast rensat på originalkablage?

Mest troligt är det ett xenonkitt på plats, där man använder original lampsockel för matning till drivdonet.
Det är bara att börja riva i det, så klarnar det nog.

/J
 
Antagligen så är xenonkittet inkopplat via originalkablaget och då sitter det ju kvar. Ta av kåporna och kolla!
 
Last edited:
mc.jpg

Såhär ser själva sockeln ut och jag misstänker att de går ju inte bara och koppla ur xenonkitet och stoppa i en halogenlampa i den där sockeln måste väl vara en som passar halogenlampan eller är jag ute och cyklar?
 
Grattis till att ha köpt en fulmeckad cykel....

Från lampan går där sladd till den silvriga lådan. Från lådan går där ytterligare en sladd som går in i motorcykelns kabelstam. Tag en bild på denna koppling.
 
mc2.jpg


Boris jr: Där har du kort på kontakten som är original, lär väl sitta en kabel där som har sockel som passar halogenen.
 
Det där är enda kontakten som finns som xenon kitet är inkopplat till själva strömmen från cykeln.
 
Du behöver inte riva bort hela xenonkitet. Vad du har på din hoj ska SBP ge blanka *fult ord* i, frågar dom så säg att det är till helljuset = inte olovligt,dock så måste du ha en halogenlampa i halvljuset då det är de som hojen var utrustad med från start.

Ang kontakten till vanligt halogen h4/h7 så är det som Boris JR sa, det sitter en kontakt ngnstanns då xenonen får sin ström från den kontakten. Titta på den här länken http://www.xenonkungen.com/shop/4404/art4/h7342/847342-origpic-941564.jpg , tycker den skiljer sig lite från den som cEf länkade.

Lycka till!
 
Den (svarta kabeln med gult i mitten) som syns i mitten på senaste bilden jag bifogade är 12v kabeln, xenon kitet var kopplat till detta kontaktmunstycke med två stycken stickkontakter och sedan ihop lindat med eltejp, förmodligen har väl ägaren innan kastat original "kabeln" som har suttit i denna kontakt från fabrik!?
 
Kollar man ovanför kontakten så ser man att det sitter två röda kabelskor, kan vara så att ägaren innan har klippt av originalkontakten därav att det ser suspekt ut.
 
Kollar man ovanför kontakten så ser man att det sitter två röda kabelskor, kan vara så att ägaren innan har klippt av originalkontakten därav att det ser suspekt ut.

Antagligen är det så. Har du en voltmeter så är det ju enkelt att kolla var du har 12 volt när lyset är på. Den andra kabelskon är ju sen sannolikt jord.

Klipp kabeln vid de där skarvhylsorna och sätt dit två vanliga flatstiftshonor. Sen är det bara att sätta dessa direkt på H7-lampan. (Om det nu är en sån som du ska ha.)

370671_BB_01_FB.EPS_250.jpg

Eller om du vill ha liiite mer isolering så kläm ihop en vanlig rundstiftshylsa.
 
Last edited:
Låter lite likt en väns bil. Klippt och slängt orginalkontakten, sen eltejpat för glatta livet, blir sisådär:crash. Funkar för stunden, jobbigare sen. Köp dig en kontakt, klipp upp tejpen på det nuvarande, sen lär det väl bara vara att skarva i halogenkontakten.


Edit: Håller helt med G-man
 
Som sagts tidigare, ta bort de röda kabelskorna och sätt dit flatstift, kolla +/- och koppla in.
Eventuellt behöver du någon förlängningsbit men det är ju ett mindre problem.
Montera även motsvarande flatstift på kaben som går in i xenonkitet så kan du enkelt koppla in det igen.
någon ny lykta skall inte behövas.
 
Ok så om jag har fattat allting rätt är det bara skruva i en halogen lampa
och trycka i två flatstift direkt från 12v till lampan?
 
Ok så om jag har fattat allting rätt är det bara skruva i en halogen lampa
och trycka i två flatstift direkt från 12v till lampan?

Du kanske tänkte rätt men jag tror du skrev fel nu. :)

Sätt dit en halogenlampa (H7 antar jag?) sen sätter du en flatstiftshylsa på den kabel som ger 12 volt bara när lampan ska vara tänd. Den andra flatstiftshylsan sätter du på den andra kabeln som inte visar någon spänning alls. (jord.) Sätt kontakterna på lampan. Därefter borde saken vara biff.

Har du ingen voltmeter så får du helt enkelt köra trail end error-metoden. :)

Edit: Jag skulle rekommendera att du sätter en ihopklämd blå rundstifthylsa, eller täckt flatstiftshona, på + kabeln. Annars är risken stor att du stöter i kontakten i något och kortsluter allt. Ska du sen tejpa skarvarna så rekommenderar jag vulktejp framför eltejp.

Detta är den enkla snabba bonnalösningen. Vill man vara mer seriös finns det förståss snyggare och proffsigare lösningar/kontakter.
 
Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top