Xenon convertering?

wheelieman

I 300 kan ingen höra dig skrika
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Östra åkern
Hoj
Den enda jag har kvar står i bokhyllan
Någon här som känner till om det går att köpa några converteringssatser till Suzuki Hayabusa? eller om det går att fixa ihop någonting själv?
Tacksam för svar och gärna egna erfarenheter. :bow
 
Köp en EXONlampa och tillverka en adapter så den passar i H4 infästningen,sedan behöver du tändboxen (leta på en skrot) koppla in den tuta och kör. Du har dock inget halvljus på den utan endast konstant belysning eller av. Polarn har gjort detta på sin enduro hoj och han har ett djävulskt ljus. :tummenupp
 
Håll oss gärna uppdaterade om hur det går. Det verkar intressant...
 
Xenon på en R1

Jag är ganska säker på att jag såg en R1 med Xenon på Ghostriderdagen på Lunda i Somras. Tänkte gå fram och fråga men glömde bort mig. :confused:
 
Jag har monterat Xenon på min Trx 850 och är väldigt nöjd med resultatet! Det lyser helt otroligt och snyggt blev det också.

Jag har en avbländbar H4 på den.

Kontakta gärna mig för tips och info.
 
TRX850 skrev:
Jag har monterat Xenon på min Trx 850 och är väldigt nöjd med resultatet! Det lyser helt otroligt och snyggt blev det också.

Jag har en avbländbar H4 på den.

Kontakta gärna mig för tips och info.

Vill ha tips och info!
 
Om någon vill ha info om Xenon lampor kan ni skicka ett PM så ska jag försöka besvara. Kör enduro och har undersökt det mesta inom Xenon väg.

Xenon är en otrolig uppfinning för den som vill att MYCKET ljus till LÅG effekt. En lampa drar ca 40 watt men ger ljus som motsvarar ca 150 W halogen. Detta är således inget att rekommendera för allmänt bruk, det är inte ens lagligt. Men det går att konvertera vilken mc som helst om man är lite kunnig. För att förstå Xenon krävs en liten förklaring tror jag:

Xenon lampan har ingen glödtråd som en vanlig halogen lampa utan två elektroder i varsin ände utav lampan. När lampan tänds, vid ca 25 kV, bildas en ljusbåge mellan dessa som ger en mycket kraftigt ljus och samma färg precis som ljusbågen på en svets. För att kunna leverera 25 kV till lampan krävs en ballast och en tändenhet. Till ballasten levereras 9-16 volt likström från ett batteri (växelström fungerar inte) som i sin tur skickar spänningen till tändaren, som i sin tur tänder lampan. På de nya lamporna, D1 sitter tändaren integrerad i lampan medans det på D2 är en separat tändare.

Problemet med Xenon är att man inte kan trixa som man vill med kablarna mellan ballast - tändare eftersom den dels är kraftigt skärmad/isolerad och avstämd dvs att kabeln inte får förlangas eller förkortas. På vissa typer av Xenon (tex med D1 lamporna) kan man ha en längre kabel mellan lampa & ballast medans man på D2 är fast till ca 0.5/0.6 meter. Att försöka sig på att skarva kabeln är nog ingen hit om man inte är väl förtrogen med att skarva högspänningsledningar :)

För att man ska få köra med Xenon på allmän väg likt nyabilar krävs det att mc:n är utrustad med automatisk avbländare/ljusreglerare, tror även man måste något som automatiskt spolar av glaset om det blir skitigt, inte riktigt säker på detta dock.

Ljuset på en Xenon utrustad bil är inte speciellt mycket kraftigare än en vanlig 60/55 H4 av bättre fabrikat eftersom det är kraftigt strypt, däremot gör den vita färgen att det upplevs kraftigare då det är mer likt dagsljus.

Själva sockeln är dessutom annorlunda på en Xenon lampa gentemot en H4/H7. Det finns dock övergångar som fixar detta.

En bra länk är www.autolamps-online.com som förklarar mycket bra vad Xenon är, ger några hyffsade exempel samt även hr bra priser för den som orkar fixa lite själv. Jag har själv varit i kontakt med dem för 2 Xenon kit, 1 för hjälm och 1 för cykel så de har för mc bruk också.
 
Jag rekommenderar den som är intresserad av Xenon på sin motorcykel att skicka PM till mig.

Jag har själv erfarenhet av detta ( har xenon på min MC) och det finns billigare alternativ än www.autolamps-online.com!

Går att köpa i Sveige mot postförskott och funkar skitbra.
 
Nyheter
BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Back
Top