Xenon 35w vs 100w halogen?

Ett fruktansvärt billigt, segtänt xenon.

Just ljusbilden är faktiskt bättre i ett hus gjort för xenon än ett som är konverterat. Eftersom reflektorn är anpassad för xenons starkare ljus.

Men ännu ett faktum kvarstår: Detta huset med Xenon ger bättre ljus än de som har xenon som standard i testet.

Sen kommer ett faktum till: 70w tänder och lyser som ett 30 i början för att sedan stärkas upp till 70w. Ett 30w startar på 5w och ökar..

Jäkla skillnad vill jag säga.

/ Jens

Låter som att det blir minst 55watt.
Dock kommer jag kasta mina hella 3000kopior då dom är sunkiga och funktar på insidan.

Kommer börja med att köpa ett par standard nbb alpha 225 sen får jag se om jag har råd med xenon. Känns meningslöst att köpa xenonkitt till ett par extraljus som drar in fukt

Edit: var hittar man 75watt på xenonkungen?

är det denna tro?
http://www.blocket.se/uppsala/Xenon_Varsting______26122041.htm?ca=10&w=1

Last edited:
Låter som att det blir minst 55watt.
Dock kommer jag kasta mina hella 3000kopior då dom är sunkiga och funktar på insidan.

Kommer börja med att köpa ett par standard nbb alpha 225 sen får jag se om jag har råd med xenon. Känns meningslöst att köpa xenonkitt till ett par extraljus som drar in fukt

Edit: var hittar man 75watt på xenonkungen?

är det denna tro?
http://www.blocket.se/uppsala/Xenon_Varsting______26122041.htm?ca=10&w=1

Bra, kasta bort kopiorna. Dom är värdelösa.
Du kommer märka en stor skillnad bara du monterar NBB :yoparty

E-märkta xenon extraljus ska man akta sig för. Dom har en kort men ruskigt bred ljudbild. Bra om man vill ha bredd. Men man vill ju ofta se en bit också. Därför konvertarede lyser bättre. För att dom har just en annan reflektor.

Börjar fundera om det verkligen är värt att köpa nbb 225.
Är skillnaden värd 1700:- extra för att få nbb 225
Reflektorn i nbb är nog betydligt bättre än hella kopiorna men i praktiken hur pass stor skillnad kan det vara mellan dom men samma xenonkitt monterat?
börjar bli snål med tanken på att hojjen behöver nytt bakdäck osv i vår =)

Börjar fundera om det verkligen är värt att köpa nbb 225.
Är skillnaden värd 1700:- extra för att få nbb 225
Reflektorn i nbb är nog betydligt bättre än hella kopiorna men i praktiken hur pass stor skillnad kan det vara mellan dom men samma xenonkitt monterat?
börjar bli snål med tanken på att hojjen behöver nytt bakdäck osv i vår =)

jag har senaste åren köpt ett femtontal SIM extraljus, dom billigaste som finns på marknaden.

Ett har börjat rosta i reflektorn, fyra sitter utan hus i en ljusbox på sonens rallybil, dom ska eventuellt xenonkonverteras.
Tre sitter på min golf, tre på min saab, fyra satte vi på sonen A-traktor.

Dom funkar helt OK, xenonkonverterar man dom så blir dom lika bra som andra xenonextraljus.

200:-/st kostar dom.
Xenonsatsen vet jag inte vad den kostar då det räcker med halogen för mig.

ok mina kopior heter
King comet 7600 tror jag. liknar sim fast linsen är gjord av glas och inte plast som sim. Kostar 550:- hos generatorservice.

Blir nog att konv dom till xenon istället =) för 1700:- får man ju en massa godis till duccen :tummenupp
samt att stöldfaktorn på ett par hella kopior är tacksammare än NBB 225:orna :)

Ett tips till alla er som skall köpa Xenon:

Handla från vvme.com istället. Har handlat därifrån flera gånger och det fungerar utmärkt.

Xenonkungen mfl är rena rånet, och det är samma grejjer de säljer.......

ok mina kopior heter
King comet 7600 tror jag. liknar sim fast linsen är gjord av glas och inte plast som sim. Kostar 550:- hos generatorservice.

Blir nog att konv dom till xenon istället =) för 1700:- får man ju en massa godis till duccen :tummenupp
samt att stöldfaktorn på ett par hella kopior är tacksammare än NBB 225:orna :)

Sim har väl glas på vita men plast på blåa?
Är ganska säker på att mina vita hade glas.

Sim har väl glas på vita men plast på blåa?
Är ganska säker på att mina vita hade glas.

Dom hade det förr, nu tror jag det är plast även på dom klara.

Jag har faktiskt inget emot plast heller, den verkar reptålig som tusan och spricker inte om man parkerar lite för nära snödrivorna.

Var ute och måttade lite på frontbågen med mina extraljus och märkte att jag nog rymmer 3st men då blir det tajt och fästena måste svetsas om.
iofs inga problem då jag jobbar som rörmokare och har kollegor som tigsvetsar hela dagarna. Så då blir det nog att testa någon liknande budget xenonsats för runt 700:- i två av dom tre ljusen.

http://www.blocket.se/vasterbotten/Xenon_55w_25476491.htm?ca=10&w=3

alt dessa
http://www.blocket.se/uppsala/Xenon_Varsting______26122041.htm?ca=10&w=3

Last edited:
Var ute och måttade lite på frontbågen med mina extraljus och märkte att jag nog rymmer 3st men då blir det tajt och fästena måste svetsas om.

En snabbfix är ju att bulta ett platt/vinkeljärn mellan dom två befintliga fästena och borra tre egna fästhål.

Då får du ju fördelen att du kan flytta in/ut/upp/ner infästningarna efter smak också.

En del människor verkar vilja flytta fram/ner infästningen så att nummerskylten inte syns snett uppifrån :va

Last edited:
En snabbfix är ju att bulta ett platt/vinkeljärn mellan dom två befintliga fästena och borra tre egna fästhål.

Då får du ju fördelen att du kan flytta in/ut/upp/ner infästningarna efter smak också.

En del människor verkar vilja flytta fram/ner infästningen så att nummerskylten inte syns snett uppifrån :va

Fan där sa du något :Bugar
ibland tänker man inte utanför bubblan :tummenupp
Det är klart att jag ska göra så!

Beställde 2st paket alltså 4 ballaste och 4 lampor.
Då blir det ett komplett kitt över så man kan använda i reserv.
visst det är bättre grejjer i kitten från xenonkungen men priset är det dubbla med.

Skillnaden borde bli stor iaf jämnfört med 3st 100watt halogen

Nyheter
Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...