XBOX - Dolby digital med chippad box.

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Två svarta och en röd
Det här är inte direkt en datorfråga men det finns säkert en o annan här som har Xbox va?
Hursomhelst. Satt hemma hos polaren på hans ochippade box o körde Rallisport Challenge 2. Han har fett DD5.1 ljud med sitt spel.

Jag o andra sidan har det inte. Sitter med en chippad box o nertankat spel. Kan det vara som så att man plockat bort DD5.1 ljudet på spelet?
Verkar ju heltrist isåfall.

Jag kör med Toslink o ljudet går där igenom utan problem, ljudet är inte kopplat med nån annan kabel från Xboxen till förstärkaren (och ja, det är en DD5,1/DTS stärkare) så det kan liksom inte ta nån annan väg.
Min tanke var att jag kanske måste göra nån inställning på boxen.
Drog igång MSdashboard o hittade inställningar där, men det hjälpte ju föga.

Det kan vara inställningar på stärkaren men eftersom den tar emot ljudet via toslinken så vad mer kan det var att ställa in egentligen?

Såå, frågan är, är det nån som vet om det finns DD5.1 ljud på dom nerladdningsbara spelen? Nån som fått igång det och isåfall hur?

CorbenDallas skrev:
Det här är inte direkt en datorfråga men det finns säkert en o annan här som har Xbox va?
Hursomhelst. Satt hemma hos polaren på hans ochippade box o körde Rallisport Challenge 2. Han har fett DD5.1 ljud med sitt spel.

Jag o andra sidan har det inte. Sitter med en chippad box o nertankat spel. Kan det vara som så att man plockat bort DD5.1 ljudet på spelet?
Verkar ju heltrist isåfall.

Jag kör med Toslink o ljudet går där igenom utan problem, ljudet är inte kopplat med nån annan kabel från Xboxen till förstärkaren (och ja, det är en DD5,1/DTS stärkare) så det kan liksom inte ta nån annan väg.
Min tanke var att jag kanske måste göra nån inställning på boxen.
Drog igång MSdashboard o hittade inställningar där, men det hjälpte ju föga.

Det kan vara inställningar på stärkaren men eftersom den tar emot ljudet via toslinken så vad mer kan det var att ställa in egentligen?

Såå, frågan är, är det nån som vet om det finns DD5.1 ljud på dom nerladdningsbara spelen? Nån som fått igång det och isåfall hur?

Kan MYCKET väl vara så att dom tar bort sånt ljud. En polare sitter inne med en massa (nu snackar vi många) riktiga DVD filmer som han tankat. På en hel del av dom tar han själv bort DTS ljudet så när man ska lira upp DVD i vanlig dvd spelare får man bara fram Pro Logic surround på förstärkaren dvs samma som på vanlig TV sändning.

Det gör man i vanliga fall för att få in filmen/spelet på en vanlig 4.7 brännbar DVD skiva dvs tar bort allt onödigt man vet med sig att man inte kommer använda.

Ja kolla igen igenom inställningarna på X-boxen så du inte missat nått, På mitt Playstation 2 (Har det också kopplar till hemmabion optiskt) får du ju ibland också ställa in vilket ljud du vill ha ut när du väl är inne i spelet, alså bara vanligt under "options" elr nått sånt.

Padde skrev:
Kan MYCKET väl vara så att dom tar bort sånt ljud. En polare sitter inne med en massa (nu snackar vi många) riktiga DVD filmer som han tankat. På en hel del av dom tar han själv bort DTS ljudet så när man ska lira upp DVD i vanlig dvd spelare får man bara fram Pro Logic surround på förstärkaren dvs samma som på vanlig TV sändning.

Det gör man i vanliga fall för att få in filmen/spelet på en vanlig 4.7 brännbar DVD skiva dvs tar bort allt onödigt man vet med sig att man inte kommer använda.

Jo, tanken har slagit mig att man gör likadant med spelen som med filmerna. Frågan är, ÄR det så? Behöver veta säkert...

Dock så tar man sällan bort DD5.1 ljudet på DVDn. Inte mkt mening att ha tanka ner en DVD annars...
Dock får man sällan plats med både DD5.1 och DTS ljud på en DVD5 skiva.
Det här spelet jag nämner är en DVD9 som man rippat och rippen är över 6 GB stor vilket får mig att tro att man kanske lämnat kvar så mkt som möjligt.

Jag tror i min vilda fantasi att rippa ett spel inte är lika enkelt som att rippa en DVD. Jag kan dock ha fel...

Problemet nu är att jag vill inte ha en massa troende, jag vill VETA. Så jag kan sluta felsöka. :)

CorbenDallas skrev:
Jo, tanken har slagit mig att man gör likadant med spelen som med filmerna. Frågan är, ÄR det så? Behöver veta säkert...

Dock så tar man sällan bort DD5.1 ljudet på DVDn. Inte mkt mening att ha tanka ner en DVD annars...
Dock får man sällan plats med både DD5.1 och DTS ljud på en DVD5 skiva.
Det här spelet jag nämner är en DVD9 som man rippat och rippen är över 6 GB stor vilket får mig att tro att man kanske lämnat kvar så mkt som möjligt.

Jag tror i min vilda fantasi att rippa ett spel inte är lika enkelt som att rippa en DVD. Jag kan dock ha fel...

Problemet nu är att jag vill inte ha en massa troende, jag vill VETA. Så jag kan sluta felsöka. :)

Hehe du verkade ju ganska insatt själv i det hela så ja, Bara att vänta ut bättre svar.

Men jag skulle iaf tro att det skulle vara så, många fler anledningar till att ta bort det finns inte liksom.

Om inte hela felet ligger i kanske chippningen elr nått.

har hittat felet.
Det räcker att dra igång prylarna i MSdashboard.

Over and out!

CorbenDallas skrev:
har hittat felet.
Det räcker att dra igång prylarna i MSdashboard.

Over and out!

Hursom, rippar surroundet gör de inte om de gör en rip av spelet.
I värsta fall tar de bort filmsekvenser, men ljudstödet är inbyggt i spelet och inte borttagbort på något enkelt sätt.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg