X-box chippning!

More skrev:
PS2 grabbar...när ska ni inse det.

Har insett att Xbox är det rätta valet efter att ha haft ps2:an sedan den kom ut, ungefär 4 år.

Lasern är kass på ps2:an, dessutom har den mindre funktioner än Xbox. Xbox har bättre grafik.

Går lasern sönder så behöver man inte använda den... skaffar bara en större hd och tankar spel från datorn till xboxen.

En fråga till er: Varför kan man inte spela spel som man överfört från datorn till xboxen utan chip?

Funktionsmässigt så är Xbox bättre, kanske för att den är uppbyggd på samma sätt som en dator.
Men när vi talar spel så har enligt mig PS2 dom största titlarna.

Ang haveri problem med PS2 så har dom väll återgärdat problemen för det finns flera olika vesioner av PS2.

H4 skrev:
En fråga till er: Varför kan man inte spela spel som man överfört från datorn till xboxen utan chip?
Kanske för att det är olagligt att piratkopiera spel och att man inte vill göra det för enkelt för de som vill piratkopiera? :va

H4 skrev:
Själv har jag tänkt köpa ett chip som heter Xecuter 2.2. Sägs vara bland de bästa.

Den bästa är dock den senaste Xecuter, ingen aning vad den nya modellen heter.

Aladdin live, innebär det att man kan spela xbox live med det här chippet?

Alltså brända spel, inte orig spel.
Ta reda på vad du vill ha för funktioner och köp sedan ett chip beroende på vad du kom fram till.

HanneZ skrev:
Ta reda på vad du vill ha för funktioner och köp sedan ett chip beroende på vad du kom fram till.

Ja du, vill kunna spela alla spel... och har hört att xecuter klarar av det.

Däremot har jag hört det motsatta om Aladdin.

Klart aladdin klarar alla spel?! Gå in och läs om chipen på deras hemsidor så ser du vad dem klarar av och inte klarar av så slipper du bli lurad av vad du "hör".

HanneZ skrev:
Klart aladdin klarar alla spel?! Gå in och läs om chipen på deras hemsidor så ser du vad dem klarar av och inte klarar av så slipper du bli lurad av vad du "hör".

Talade med en kompis som är väldigt "kunnig" inom det här området.

Enligt honom går det inte att spela de nyare spelen som har annorlunda bios, med ett xecuter laddar man ner de senaste biosen.

H4 skrev:

Enligt honom går det inte att spela de nyare spelen som har annorlunda bios, med ett xecuter laddar man ner de senaste biosen.

heheh
"kunnig" :hihi

Då tycker jag du ska göra som din polare säger om han kan mycket om sånt här.

Dock har jag inga problem att spela dom nyaste spelen med mitt aladdin,
fast dom nyaste spelen kanske inte har kommit ännu ... :rolleyes:

H4 skrev:
Ja du, vill kunna spela alla spel... och har hört att xecuter klarar av det.

Däremot har jag hört det motsatta om Aladdin.
Bästa bästa... det bästa chippet är inte det någon säger är det bästa.. utan det är helt enkelt det som räcker till för det DU vill göra..

Vill du bara kunna byta dashboard & spela lite spel så funkar vilket chip som helst på
marknaden. Det är BIOSet du har på chippet som avgör lite vad för funktionalitet du har. Sen om chippet heter Aladdin, Xecutor, SmartXX spelar ingen rulle..
Att tänka på med nya 1.6(b) Xboxarna är att inte alla BIOS funkar till dem, så se till att få rätt direkt på chippet isf.
Det är väl det som många ggr skiljer de billiga från de dyrare chippen, att de dyrare kan du rätt enkelt ansluta till datorn för att flasha om med olika BIOS, de billigare brukar behöva en separat programmerare.
MEN en vanlig användare behöver så gott som ALDRIG flasha om ett chip, och det GÅR att flasha om direkt innifrån Xboxen, dock måste ju den då ha ett fungerande BIOS redan, vilket (så gott som?? aldirg varit med om annat) alla har.

Ska du däremot greja med att installera Linux och/eller utveckla egna program/spel kan det vara bra att ha ett chip som har flera BIOS-banker att boota(starta) från beroende på vad du skall göra för dagen.

Mao..d et duger gott med ett Aladdinchip, funkat bra åt mig hitills på de ~6 boxar jag pillat i det i..

Sen finns det ju alternativ till att chippa, det är att softmodda. Mao så löder man inte i något chip, utan grejar och hackar lite med filer som ligger på boxen genom att utnyttja lite säkerhetshål i savegames på vissa spel. 007 Agent under fire m.m.
Hur det funkar vet jag dock inte, eftersom jag aldrig testat..
Det lilla jag vet så verkar det dock lite osäkrare än att chippa.

Jo just det, på denna siten finns allt du vill veta: www.xbox-scene.com

H4 skrev:

Fråga gärna vad biosen har med spelen att göra...

CorbenDallas skrev:
Fråga gärna vad biosen har med spelen att göra...
Faktiskt så har BIOSet en liten del med att spela spel att göra..
Det har med olika patchar som ligger i bios att göra, så att den fixar så spelen kan köras från HD m.m ..
Istället för att behöva patcha själva .xbe filen

Dock har alla BIOS senaste året(?) just dessa patchar..

Här har ni länk till info om alla BIOS som finns: http://www.xbox-scene.com/bios_retail.html

no-patch hack removes the original media check directly in memory... so disks don't have to be patched manually anymore.
no-patch hack2 removes the new/2nd media check added in newer releases directly in memory... so disks don't have to be patched manually anymore.

Last edited:
H4 skrev:

Nja.. "laddar ner senaste biosen", det gör du med din dator och inte med något chip..
Och det är inte direkt något du gör dagligdags..
Och som jag sa tidigare när du nu väl skulle behöva det...
så går omflashning går att göra med alla chip sittandes i boxen.. (om inte paj iofs :) )

Ang 1.6 så är det också så att du behöver löda ltie mer än på de äldre boxarna, iom att du måste bygga om LPC-bussen... med det är hyffsat stora punkter så inga större probs..

Tänkte bara fråga, vad menar du med dashboard?

Står heller ingenting om vilken bios man skall ha till 1.6:an.

H4 skrev:
Tänkte bara fråga, vad menar du med dashboard?

Står heller ingenting om vilken bios man skall ha till 1.6:an.
Den meny som dyker upp när du först slår igång xboxen och hjälper dig vidare genom att t.ex. lista alla spel du har på disken osv.

Finns massa olika med lite varianter på saker och ting..

Original dashboarden från Microsoft listar ju inte direkt några spel.. men den kan du t.ex. hantera savegames + spela DVD/musik..

Sen finns ju de "piratade" dashen där du har FTPserver, webserver, skins, å gu vet allt vad man kan komma på..

Till 1.6 boxar skall du idag ha M8+ för 1.6, står i tabellen på den sidan jag länkade.. Men oftast inget du behöver bekymra dig om..
Se till att du får ett BIOS som funkar med 1.6 från där du handlar bara..
I vissa fall kommer de med ett sk Cromwell BIOS pga det inte riktigt är ok lagligt sett att skicka med ett chip med hackad BIOS, man kan då behöva bränna en skiva med ett hackat bios på för att få in det första gången man startar..

Last edited:
Bulan skrev:
Den meny som dyker upp när du först slår igång xboxen och hjälper dig vidare genom att t.ex. lista alla spel du har på disken osv.

Finns massa olika med lite varianter på saker och ting..

Original dashboarden från Microsoft listar ju inte direkt några spel.. men den kan du t.ex. hantera savegames + spela DVD/musik..

Sen finns ju de "piratade" dashen där du har FTPserver, webserver, skins, å gu vet allt vad man kan komma på..

Så du menar att den originala dashboarden listar inte spel, men det går ändå att spela från hårddisken. På vilket sätt fungerar detta?

Originaldashen listar inte spel, finns ingen anledning, för boxen har original inget support för att kunna spela från hårddisken.
När man chippar så byter man alltså också ut sitt dashboard till något mer lämpligt som Avalaunch, EvolutionX, UnleashX etc

Bulan skrev:
Originaldashen listar inte spel, finns ingen anledning, för boxen har original inget support för att kunna spela från hårddisken.
När man chippar så byter man alltså också ut sitt dashboard till något mer lämpligt som Avalaunch, EvolutionX, UnleashX etc

Okej tack!

Det är viktigaste för mig, att kunna spela spela brända spel och spel från hårddisken.

Då borde det räcka med det billigaste chippet? Eller bland det billigaste?

Det viktigaste är att alla spel fungerar.

Orginal dashboard klarar inte av att starta spel från hårddisk.

Den som skriver/säger "Enligt honom går det inte att spela de nyare spelen som har annorlunda bios, med ett xecuter laddar man ner de senaste biosen." är inte "kunnig". Spel har inte bios och alla bios är uppgraderingsbara på ett eller annat sätt.

Nästan all funktionalitet ligger i dashboarden och INTE i bioset.

"Mjukvaru flashning" fungerar utmärkt så länge man gör rätt.

/ Hannes

H4 skrev:
Så du menar att den originala dashboarden listar inte spel, men det går ändå att spela från hårddisken. På vilket sätt fungerar detta?

Det fungerar inte på något sätt.

Du kan inte spela spel från hårddisken med orginal dashboard.

Om du lämnar in för chippning ersätter dom din orginal dashboard med något av dom andra. Ska du chippa själv så ladda hem en superdisc skiva och installera den. Den innehåller det mesta av alla program man behöver.

:tummenupp

EDIT : Fan va snabb man är...

Back