www.mjfoto.net

• Thread starter Thread starter MikkE
  • Start date Start date

MikkE

Guest
Tjenix.

Håller på att designa min nykommande hemsida.
Just nu håller jag bara på att exprimentera så får vi se hur det kommer att bli.

Kommentarer och tips tas GÄRNA emot!

www.mjfoto.net

mvh
Micke

Last edited:
Smakfull och enkel sida men den känns lite som en webshop när man förstod att pengar var drivkraften bakom den.

Skriv ordentligt. Använd stora bokstäver i inledningen av meningar.

Dessutom: om man betalar för en bild vill man inte ha en logga i hörnet. Det är praxis inom branschen att man inte vattenstämplar något som man har fått betalt för.

Kleiv skrev:
Smakfull och enkel sida men den känns lite som en webshop när man förstod att pengar var drivkraften bakom den.
Tack. Varför jag tar betalt nu är för allt arbete och tid bakom bilderna. Korvören, men någonting iaf.

McB skrev:
Skriv ordentligt. Använd stora bokstäver i inledningen av meningar.

Dessutom: om man betalar för en bild vill man inte ha en logga i hörnet. Det är praxis inom branschen att man inte vattenstämplar något som man har fått betalt för.
Jag har valt just nu att bara ha små versaler. Ska prova att skriva ordentligt också.
Ang. loggan har jag också funderat på, tidigare har jag inte haft det.

MikkE skrev:
Jag har valt just nu att bara ha små versaler. Ska prova att skriva ordentligt också.

Det ser dumt ut och ger en bild av en fjortis som inte kan skriva. Mitt tips är att du ordnar det snarast, för ett sånt intryck vill man väl inte ge? Det är okej att använda enbart gemener i t.ex. loggor eller annan gestalttext, men inte i brödtext eller rubriker.

MikkE skrev:
Ang. loggan har jag också funderat på, tidigare har jag inte haft det.

Praxis är att ge bort bilder i relativt små upplösningar. Då kan du med gott samvete smäcka dit hur fet logotype du vill. Snackar vi större upplösningar för tryck eller utskrift så ska det också kosta lite pengar, men då får det heller inte finnas någon logga.

Mitt tips: kort upp till 1024 px ger du bort med en liten logga i hörnet. Över det så kostar det pengar, men man slipper loggan och kan använda bilden för tryck.

Edit: gemener, inte versaler. :huvet

Last edited:
McB skrev:
Det ser dumt ut och ger en bild av en fjortis som inte kan skriva. Mitt tips är att du ordnar det snarast, för ett sånt intryck vill man väl inte ge? Det är okej att använda enbart versaler i t.ex. loggor eller annan gesälltext, men inte i brödtext eller rubriker.

Praxis är att ge bort bilder i relativt små upplösningar. Då kan du med gott samvete smäcka dit hur fet logotype du vill. Snackar vi större upplösningar för tryck eller utskrift så ska det också kosta lite pengar, men då får det heller inte finnas någon logga.

Mitt tips: kort upp till 1024 px ger du bort med en liten logga i hörnet. Över det så kostar det pengar, men man slipper loggan och kan använda bilden för tryck.
Tackar, jag tar emot alla tips och kritik.
Det där med bilderna lät faktiskt som en ganska god idé, ska pilla lite.

Bikerbitch skrev:
Jag tycker det är snyggt med små bokstäver (har ju så själv på min hemsida :))

Vad som är snyggt och vad man bör använda sig av är ibland två vitt skilda saker. Man bör exempelvis inte särskriva i gestalttext, även om det ibland är det snyggaste alternativet. Man ska inte använda enbart gemener i brödtext eller i rubriker. Punkt slut! Din hemsida representerar dig, och det är viktigt att representationen sker på ett korrekt sätt om man vill bli tagen på allvar. Att gå ifrån en så självklar regel "för att det är snyggt" är enbart korkat.

Hur skulle de se ut om en stor dagstidning, t.ex. DN, helt plötsligt fick för sig att bara använda gemener i alla artiklar?

McB skrev:
Vad som är snyggt och vad man bör använda sig av är ibland två vitt skilda saker. Man bör exempelvis inte särskriva i gestalttext, även om det ibland är det snyggaste alternativet. Man ska inte använda enbart gemener i brödtext eller i rubriker. Punkt slut! Din hemsida representerar dig, och det är viktigt att representationen sker på ett korrekt sätt om man vill bli tagen på allvar. Att gå ifrån en så självklar regel "för att det är snyggt" är enbart korkat.

Hur skulle de se ut om en stor dagstidning, t.ex. DN, helt plötsligt fick för sig att bara använda gemener i alla artiklar?

Just det. Den representerar mig och därför är den som jag vill ha den.
Punkt slut.

McB skrev:

Hehe, kan faktiskt hålla med dig där. Man måste ibland gå efter regler.
Har ändrat texten nu och även det där med 800 pixlar gratis. Tycker att det ser ok ut och egentligen... vem köper en fjuttig 800 pixlars bild? :)

Bikerbitch skrev:
Just det. Den representerar mig och därför är den som jag vill ha den.
Punkt slut.

:lol

Ja, det är ju en avvägning man får göra. Personligen skulle jag nog vilja ta ett par steg ifrån fjortisspråket om min avsikt inte är att förlöjliga mig själv, men så har jag ju bara 12 års erfarenhet av webbdesign och reklam. Troligen vet du bättre hur man gör ett bra intryck.

McB skrev:
:lol
Ja, det är ju en avvägning man får göra. Personligen skulle jag nog vilja ta ett par steg ifrån fjortisspråket om min avsikt inte är att förlöjliga mig själv, men så har jag ju bara 12 års erfarenhet av webbdesign och reklam. Troligen vet du bättre hur man gör ett bra intryck.

Du får kalla det vad du vill. Alla har vi olika smak och tycke.

Bikerbitch skrev:
Du får kalla det vad du vill. Alla har vi olika smak och tycke.

Det är svårt att förstå när man inte vill förstå... Det handlar inte om smak och tycke, utan om vad folk får för bild av dig när du inte ens kan skriva ordentligt på din egen hemsida.

Gnäll inte i min tråd :mad:

Jag vill få tips på vad JAG kan göra bättre på MIN hemsida.

McB skrev:
Det är svårt att förstå när man inte vill förstå... Det handlar inte om smak och tycke, utan om vad folk får för bild av dig när du inte ens kan skriva ordentligt på din egen hemsida.

Skriva ordentligt på hemsidan gör jag. Förutom att små bokstäver enligt ditt tycke är för fjortisaktigt. Men alla tycker ju inte likadant.
Det är svårt att skapa en hemsida utifrån vad alla andra ska tycka.
Precis som livet självt.

MikkE skrev:
Gnäll inte i min tråd :mad:

Jag vill få tips på vad JAG kan göra bättre på MIN hemsida.

Sorry. Ska sova nu. Tycker det ser bra ut så snart du har lite versaler i början av meningarna. ;)

Loggan kan göras lite roligare också, men det kanske du redan håller på med?

MikkE skrev:
Tjenix.

Har hållt på med en hemsida för kommande fotosäsong på banorna.
Ville bara visa upp resultatet och hoppas att den är ok.
Kom gärna med förslag på vad som ni kanske vill eller kan tänkas se.

Kommentarer om sidan tas gärna emot!

www.mjfoto.net

mvh
Micke

Den röda färgen i gallerierna gör inte bilderna rättvisa, #808080 ska det vara!

McB skrev:
Sorry. Ska sova nu. Tycker det ser bra ut så snart du har lite versaler i början av meningarna. ;)

Loggan kan göras lite roligare också, men det kanske du redan håller på med?
Har nu versaler :)
Vet inte än vad för logotype jag ska ha, det kommer, det kommer :tummenupp

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!