WTC - Oförglömligt?

lorkan skrev:
2415042 Haha, om det är stämmer är det fan inte klokt.

http://www.svd.se/dynamiskt/utrikes/did_13435690.asp

Det är nog ungefär lika många svenskar som inte vet vilket årtal, eller datum heller för den delen, som Olof Palme sköts.

Händelsen är viktig och den glömmer man inte, det exakta årtalet är när det hela kommer omkring inte så viktigt att lägga på minnet. Hjärnan sållar onödig info. (Eller ibland inte som vi sett i tråden gällande just onödig info).

SSB skrev:
2415306 Det är nog ungefär lika många svenskar som inte vet vilket årtal, eller datum heller för den delen, som Olof Palme sköts.

Händelsen är viktig och den glömmer man inte, det exakta årtalet är när det hela kommer omkring inte så viktigt att lägga på minnet. Hjärnan sållar onödig info. (Eller ibland inte som vi sett i tråden gällande just onödig info).

Nåja, Palmemordet är 20 år gammalt. 9/11 inträffade för 5 år sen och är en mer aktuell händelse. Dessutom får man väl räkna 9/11 som en större händelse, amerikanska förband finns idag i både Afghanistan och Irak och slåss mot den terrorism som anföll dom 9/11. Så heter det åtminstone.

KristianAE86 skrev:
2416191 Ge mig en enda seriös anledning till att Människan är den enda levande intelligenta varelsen i Universum/kosmos då?

Att det till visshet gränsande sannolikhet finns mer intelligent liv (nåja) i universum behöver ju dock inte automatiskt betyda att de kör runt här i flygande tefat.

lorkan skrev:
2416077Dessutom får man väl räkna 9/11 som en större händelse
Ur ett svenskt perspektiv skulle jag vilja säga att ett mord på vår statsminister är "större" än ett terrordåd på andra sidan atlanten.

Kom ihåg att vi talar om huruvida man minns ett exakt årtal eller inte. (Eftersom tråden gör sig lustig över att bara 70% av amerikanerna i undersökningen svarade rätt).

Därför anser jag fortfarande att en svensk som inte vet vilket årtal Palme blev mördad har lika dålig koll som motsvarande amerikan som inte vet vilket årtal WTC inträffade.

Sålunda spelar det alltså ingen roll om händelsen inträffade för 5, 10 eller 100 år sedan. Antingen är en händelse så pass viktig att ett helt samhälle minns det för evigt (vilket tydligen är cirka 70%) eller så är det en fotnot i landets eller världens historia.

Blev lite långrandig här känner jag, men min poäng är alltså att jag inte tror att 70% av svenskarna vet vilket årtal Olof Palme mördades. Vilket för sverige är/var en lika traumatisk händelse som WTC för amerikanarna. Att vi inte invaderade ett annat land efteråt har inte riktigt med saken att göra.

SSB skrev:
2416541 Vilket för sverige är/var en lika traumatisk händelse som WTC för amerikanarna.

Det tror jag i och för sig inte, jag tror varenda amerikan berördes av 9/11 men jag är alldeles övertygad om att många svenskar i hemlighet tyckte Palmemordet var succé, den gubben var redigt hatad/älskad.

I övrigt håller jag med, dessutom har de frågart en massa russin (65 år och över) - konstigt att de inte har bra minne... :näsblod Resterande 15% är väl lågstadieungar.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg