WTC blev bogen till krigsbåt.

• Thread starter Thread starter manneman
  • Start date Start date
Fast egentligen är det ju rätt hela vägen, i USA heter det "Warship"...

Det var väl inte en svensk örlogsjolle dom byggde av skrotet?
Argumenterar du bara för sakens skull nu? För det var f-n något utav det dummast argumentet jag läst på SH...

Snälla, använd inte lika infantilt vokabulär som på journalisthögskolan. Det heter inte krigsbåt eller krigsabåt, det heter örlogsfartyg.

jag tycker krigsbåt är dels en mer korrekt benämning än örlogsfartyg, dels ligger mer rätt i tiden. örlogsfartyg var ett coolt uttryck på den tiden militären styrdes av snubbar som hette von dönitz, Sir john miller adye, james graham, 5:e earl av montrose osv osv.

krigsbåt i sin tur borde kanske ersättas av tex DEATHSHIP (tänk DEATHSTAR i star wars; svårt att missförstå syftet).

Argumenterar du bara för sakens skull nu? För det var f-n något utav det dummast argumentet jag läst på SH...

Näe, jag argumenterar bara för vart det korkade uttrycket krigsfartyg kommer ifrån, och det faktum att dom krigar med sina båtar i USA och kallar dom "warships" gör ju att det är en korrekt översättning, om än en i Sverige icke korrekt benämning av farkosten ifråga.

Ännu ett försök av däcksvabbarmaffian. "Nä, vi kan inte ha samma namn på nånting som finns på land, för vi är ju TILL SJÖSS!"

Båtjäveln är gjord för att användas i krig, ergo KRIGSBÅT. :tungan

jag tycker krigsbåt är dels en mer korrekt benämning än örlogsfartyg, dels ligger mer rätt i tiden. örlogsfartyg var ett coolt uttryck på den tiden militären styrdes av snubbar som hette von dönitz, Sir john miller adye, james graham, 5:e earl av montrose osv osv.

krigsbåt i sin tur borde kanske ersättas av tex DEATHSHIP (tänk DEATHSTAR i star wars; svårt att missförstå syftet).

Säkert även lämpligare när vi skickar Korvetter på utlandsuppdrag för fredsbevarande insatser också. Kanske friendship? :confused:

Nej jag tycker att Örlogsftg är ett vackert och hävdvunnet uttryck. Låt USA köra med warship.

Jobbar själv i Flottan och kan ju meddela att vi använder bl a orden "This is Swedish Warship M75, please state your intentions" som exempel om vi ropar upp ett annat fartyg eller flygplan som kommer för nära eller bara uppträder lite avvikande.

Jobbar själv i Flottan och kan ju meddela att vi använder bl a orden "This is Swedish Warship M75, please state your intentions" som exempel om vi ropar upp ett annat fartyg eller flygplan som kommer för nära eller bara uppträder lite avvikande.

Får ni verkligen säga så?

Vi får ju inte verka elaka när vi ska avvisa utländska fiskebåtar...

Där ser man. Använder ni halt! i flottan? :D

Från och med nu ska jag börja trolla alla trådar och påpeka att saker minsann heter på andra sätt än vad trådskaparen/valfri deltagare kallar det.

Såklart, det heter det ju på engelska! ;)
Kosterklass minsann!

Last edited:
Säkert även lämpligare när vi skickar Korvetter på utlandsuppdrag för fredsbevarande insatser också. Kanske friendship? :confused:

Nej jag tycker att Örlogsftg är ett vackert och hävdvunnet uttryck. Låt USA köra med warship.

friendship är bra för fredsbevarande insatser, men då är det inte en korvett som ska skickas (det är ju som sagt en krigsbåt) utan mer en optimistjolle med grymt mkt köttbullar ombord för att bonda med dem och visa svenska kulturen.

tycker fortfarande att det officiellt ska heta krigsbåt eller snarare DEATHSHIP (måste också skrivas versalt). sen ska de heta DEATHSHIP 1, DEATHSHIP 2 osv.

vaddå, står det ett gäng matroser på fördäck och ropar åt ett plan som är på väg att slänga iväg en hop missiler på er? :confused:

fast ni kanske har megafoner iof...

Last edited:
Militärbåt ffs!!! Örlogsfartyg bör det endast kallas när en person över 92 år uttalar sig i ämnet.

friendship är bra för fredsbevarande insatser, men då är det inte en korvett som ska skickas (det är ju som sagt en krigsbåt) utan mer en optimistjolle med grymt mkt köttbullar ombord för att bonda med dem och visa svenska kulturen.

tycker fortfarande att det officiellt ska heta krigsbåt eller snarare DEATHSHIP (måste också skrivas versalt). sen ska de heta DEATHSHIP 1, DEATHSHIP 2 osv.

Sattyg isf fartyg kanske?:va

I slutet av 1800-talet hade Sverige en pansarbåt/monitor som hette HMS Berserk.

Hade ju vart ett sjukt lämpligt namn på en enhet för dagens fredsbevarande insatser tycker jag! Man får direkt känslan av en trygghetsskapande plattform med omdömesgill och kärleksfull besättning

Hade ju vart ett sjukt lämpligt namn på en enhet för dagens fredsbevarande insatser tycker jag! Man får direkt känslan av en trygghetsskapande plattform med omdömesgill och kärleksfull besättning

precis. låt oss exportera någonting som håller lika länge som 'flugan' dynamit.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg