WSBK: Valencia - 2006

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
sandstream skrev:
Eurosport2 - 10:30 SuperStock 1000 - Race (live)
Det var också ett kul race.
Polita, på en K6:a, hade full kontroll och "lekte" lite med Silva på en ZX10.

Vid starten var det en förare som "börnade" för att få bättre fäste (det var lite fuktigt), får man göra så?
 
sandstream skrev:
2109832 Det var också ett kul race.
Polita, på en K6:a, hade full kontroll och "lekte" lite med Silva på en ZX10.

Vid starten var det en förare som "börnade" för att få bättre fäste (det var lite fuktigt), får man göra så?


Fråga Rossi eller Gibernau! :D
 
Har inte hittat några kommentarer från Barros efter helgens race och eftersom jag inte såg det undrar jag vad som hände. I GP har vi sett att han är en bättre förare än Bayliss. Och eftersom hans Honda nu skulle ha en starkare motor verkar helgens resultat smått obegipligt.

:confused:
 
xyx skrev:
2109839 Fråga Rossi eller Gibernau! :D
Det var precis därför jag reagerade.
I Rossis och Setes fall var det teamet som fixat lite bättre grepp med depåmopederna men här var det föraren själv som börnade några sekunder före start.

Någon som vet vad den här röd grejen som går parallellt med gaffeln på Barros hoj är för något?
 

Bifogat

  • sh_barros_hoj.jpg
    sh_barros_hoj.jpg
    105.1 KB · Visningar: 61
sandstream skrev:
2109906 Någon som vet vad den här röd grejen som går parallellt med gaffeln på Barros hoj är för något?
Det är en potentiometer som fungerar som givare för fjädringsrörelsen, loggas för analys.
 
Neutral skrev:
2109918 Det är en potentiometer som fungerar som givare för fjädringsrörelsen, loggas för analys.
Kanon, då har man lärt sig något nytt idag :tummenupp
OT: Syns vi på lördag?
 
Nyteknik skrev:
2109846 Har inte hittat några kommentarer från Barros efter helgens race och eftersom jag inte såg det undrar jag vad som hände. I GP har vi sett att han är en bättre förare än Bayliss. Och eftersom hans Honda nu skulle ha en starkare motor verkar helgens resultat smått obegipligt.

:confused:

Det kanske inte är relaterat, men samtliga Hondor gjorde bottenresultat. Toseland briljerade inte direkt.
 
Race1: 23 Laps
Pos. Rider Manufacturer Nat. Total Time
1 T. Bayliss Ducati AUS 37' 4.634
2 T. Corser Suzuki AUS +2.765
3 L. Lanzi Ducati ITA +14.225
4 N. Abe Yamaha JPN +17.126
5 N. Haga Yamaha JPN +18.225
6 Y. Kagayama Suzuki JPN +18.495
7 R. Xaus Ducati ESP +22.693
8 R. Laconi Kawasaki FRA +24.233
9 J. Toseland Honda GBR +28.799
10 A. Pitt Yamaha AUS +28.946
11 A. Barros Honda BRA +34.558
12 S. Nakatomi Yamaha JPN +37.151
13 M. Fabrizio Honda ITA +43.368
14 D. De Gea Honda ESP +45.753
15 F. Foret Suzuki FRA +46.586

Race 2: 23 Laps
Pos. Rider Manufacturer Nat. Total Time
1 T. Bayliss Ducati AUS 37' 6.508
2 T. Corser Suzuki AUS +0.790
3 L. Lanzi Ducati ITA +15.133
4 N. Abe Yamaha JPN +16.004
5 N. Haga Yamaha JPN +16.929
6 F. Nieto Kawasaki ESP +17.056
7 C. Walker Kawasaki GBR +19.967
8 R. Laconi Kawasaki FRA +21.395
9 A. Pitt Yamaha AUS +21.801
10 M. Fabrizio Honda ITA +32.166
11 J. Toseland Honda GBR +32.259
12 S. Nakatomi Yamaha JPN +32.355
13 F. Foret Suzuki FRA +32.648
14 A. Barros Honda BRA +33.875
15 S. Martin Petronas AUS +38.052

Fastest Race Lap:
Pos. Rider Manufacturer Nat. Total Time
1 T. Corser Suzuki AUS 1' 35.374

Championship standings WSB

Pos. Rider Manufacturer Nat. Points
1 Troy Bayliss Ducati AUS 125
2 Troy Corser Suzuki AUS 103
3 James Toseland Honda GBR 86
4 Noriyuki Haga Yamaha JPN 64
5 Alex Barros Honda BRA 62
6 Andrew Pitt Yamaha AUS 58
7 Lorenzo Lanzi Ducati ITA 47
8 Norick Abe Yamaha JPN 40
9 Michel Fabrizio Honda ITA 34
10 Ruben Xaus Ducati ESP 33
11 Roberto Rolfo Ducati ITA 32
12 Fonsi Nieto Kawasaki ESP 29
13 Yukio Kagayama Suzuki JPN 24
14 Regis Laconi Kawasaki FRA 22
15 Chris Walker Kawasaki GBR 21
20 Shinichi Nakatomi Yamaha JPN 8
23 Sebastien Gimbert Yamaha FRA 3

WSS
Race: 23 Laps

Pos. Rider Manufacturer Nat. Total Time
1 S. Charpentier Honda FRA 38' 12.713
2 K. Curtain Yamaha AUS +6.537
3 K. Fujiwara Honda JPN +9.454
4 B. Parkes Yamaha AUS +11.750
5 J. Torres Yamaha ESP +15.964
6 R. Harms Honda DNK +17.007
7 Y. Tibero Honda FRA +19.548
8 X. Fores Yamaha ESP +22.400
9 M. Roccoli Yamaha ITA +22.513
10 G. Vizziello Yamaha ITA +24.708
11 B. Veneman Suzuki NED +25.317
12 J. Brookes Ducati AUS +27.194
13 W. De Angelis Honda ITA +31.740
14 T. Lauslehto Honda FIN +37.082
15 S. Le Grelle Honda BEL +41.951

Fastest Race Lap:
Pos. Rider Manufacturer Nat. Total Time
1 S. Charpentier Honda FRA 1' 38.664

Championship standings WSS

Pos. Rider Manufacturer Nat. Points
1 Sebastien Charpentier Honda FRA 75
2 Kevin Curtain Yamaha AUS 60
3 Robbin Harms Honda DNK 31
4 Broc Parkes Yamaha AUS 29
5 Massimo Roccoli Yamaha ITA 22
6 Xavi Fores Yamaha ESP 22
7 Yoann Tibero Honda FRA 22
8 Johan Stigefelt Honda SWE 20
9 Joshua Brookes Ducati AUS 20
10 Kenan Sofuoglu Honda TUR 16
11 Katsuaki Fujiwara Honda JPN 16
12 Gianluca Vizziello Yamaha ITA 16
13 Christian Zaiser Ducati AUT 15
14 Jordi Torres Yamaha ESP 11
15 Sebastien Le Grelle Honda BEL 11
21 Didier Van Keymeulen Yamaha BEL 2

Superstock 1000 Cup
Race: 13 Laps

Pos. Rider Manufacturer Nat. Total Time
1 A. Polita Suzuki ITA 22' 4.712
2 I. Silva Kawasaki ESP +0.303
3 A. Badovini MV Agusta ITA +3.751
4 E. Rocamora Yamaha ESP +5.418
5 L. Scassa MV Agusta ITA +5.729
6 D. Sacchetti Kawasaki ITA +9.290
7 S. Morais Suzuki RSA +9.409
8 C. Corti Yamaha ITA +10.143
9 A. Martinez Mas Kawasaki ESP +10.149
10 S. Saltarelli Kawasaki ITA +13.128
11 M. Baiocco Yamaha ITA +18.002
12 R. Cooper Honda GBR +25.076
13 D. Dell'omo Suzuki ITA +27.910
14 R. Chiarello Kawasaki ITA +29.890
15 I. Dionisi Yamaha ITA +29.983

Fastest Race Lap:
Pos. Rider Manufacturer Nat. Total Time
1 A. Polita Suzuki ITA 1' 39.789

FIM Superstock 1000 Cup championship standings

Pos. Rider Manufacturer Nat. Points
1 Alessandro Polita Suzuki ITA 25
2 Ivan Silva Kawasaki ESP 20
3 Ayrton Badovini MV Agusta ITA 16
4 Enrique Rocamora Yamaha ESP 13
5 Luca Scassa MV Agusta ITA 11
6 Denis Sacchetti Kawasaki ITA 10
7 Sheridan Morais Suzuki RSA 9
8 Claudio Corti Yamaha ITA 8
9 Alex Martinez Mas Kawasaki ESP 7
10 Simone Saltarelli Kawasaki ITA 6
11 Matteo Baiocco Yamaha ITA 5
12 Richard Cooper Honda GBR 4
13 Danilo Dell'omo Suzuki ITA 3
14 Riccardo Chiarello Kawasaki ITA 2
15 Ilario Dionisi Yamaha ITA 1
 
sandstream skrev:
2109927 Kanon, då har man lärt sig något nytt idag :tummenupp
OT: Syns vi på lördag?
Lite mer high tech än buntbandet som vi dödliga använder för att se maxrörelse, de loggar rörelsen i varje ögonblick. :)

Japp, Kullen på lördag och sedan ner till A-torp på söndagen.
 
Honda kanske skulle ställt upp dem Charpentier med 600:an i SBK-racen.
Han är inte så långt från 15:e plats, med lite slipstreaming och slicks så
kunde det blivit poäng.
 
valmers skrev:
2110631 Ja, hur rimmar detta med Barros förflutna på Den Elaka NSR500 [tm]?
Tja, har du någon teori som förklarar varför en förare som två gånger har kört ifrån Rossi fair and square kör i mål efter Foret?

Förväntar mig förstås inte något seriöst svar.
 
Last edited:
man kan bara gissa:

ingen Fireblade funkade bra på Valencia,
Klaffis nya oprövade motor gjorde att Klaffin var sämst av Hondorna.

Roland Ten Kate sa följande till Crash.net:

"We knew before we came here that it would not be the best of tracks for us; the combination of chassis, swingarm and the tyre we have to use here doesn't give us the best grip," replied Ronald. "Because of the nature of this track, the riders spend a lot of time on full lean angle - where you really need to get pure tyre grip because the suspension doesn't work very well in those situations.

"Instead, the grip has to come from the 'character' of the machine, which the team can't change too much - we are good at setting up the bike, changing the suspensions etc etc - but when you have problems on full lean it's really difficult to solve.
 
gthyni skrev:
2111149 man kan bara gissa:

ingen Fireblade funkade bra på Valencia,
Klaffis nya oprövade motor gjorde att Klaffin var sämst av Hondorna.

Roland Ten Kate sa följande till Crash.net:

"We knew before we came here that it would not be the best of tracks for us; the combination of chassis, swingarm and the tyre we have to use here doesn't give us the best grip," replied Ronald. "Because of the nature of this track, the riders spend a lot of time on full lean angle - where you really need to get pure tyre grip because the suspension doesn't work very well in those situations.

"Instead, the grip has to come from the 'character' of the machine, which the team can't change too much - we are good at setting up the bike, changing the suspensions etc etc - but when you have problems on full lean it's really difficult to solve.
Honda har ju stolta traditioner att försvara i WSBK. Ställer man inte upp med ett fullsatsande fabriksteam? Inte likt Honda att göra något med vänster fot.
 
Ten Kate är inte HRC, men så nära man kan komma.
De har gjort ett så bra jobb gm åren att HRC tycker det är
bäst att stötta i bakgrunden.

(vad jag hört, men det kan vara helt fel givetvis)
 
Nyteknik skrev:
2110994 Tja, har du någon teori som förklarar varför en förare som två gånger har kört ifrån Rossi fair and square kör i mål efter Foret?

Förväntar mig förstås inte något seriöst svar.
Det kan ju vara så att det finns gatsoffeförare som är bra. Det finns ju en annan gatsoffeåkare, som kommer från Kalle Anka-cup, som också har kört ifrån Rossi fair and square ett par gånger.
 
Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Back
Top