WSBK silly 2013

...och Du noterar dagens datum...? Riktigt bra påhittat däremot:)

Ja, tyckte det var riktigt kul, nästan besviken när man läste sista raden, (men bara nästan)!
 
Stora förändringar på G:
http://motomatters.com/news/2013/04/01/world_superbikes_to_return_to_its_roots_.html

"With only Ducati and BMW selling serious sport bikes in any significant quantities, most of the manufacturers believe that it would be more profitable to race the bikes which they actually sell in large numbers."

" While replacing the top racing class machines with naked bikes is an easy and obvious move, the class to replace World Supersport presents a bigger problem. MotoMatters.com has learned that on Monday, Alonso will hold a conference call with Ducati's Gobmeier and BMW's Berthold Hauser to present the proposed support class: Adventure Bike Racing."

Adventure Bike Racing WTF! Har de brunnit i huvudet på någon nu, eller?

Fatta hur coolt det hade varit med Melandri på en GS, Biaggi på en Caponord, Checa på en Multistrada osv. kompletta med handtagsvärmare, hårda väskor och touringruta. Hamnar de i sandfållan är det ju bara att peta ned två hack och hålla stumt ut på bana igen :)
 
Till 2014 kommer man införa 30 sekunders däckbyten under racen. Man har satt denna tiden för att säkerställa säkerheten att teamen gör rätt vid bytet.

Gaffeln måste vara som orginal men får byta innehåll och bakstötdämparen får bytas. Elektrisk fjädring förbjuds.
 
Nån som vet hur det går för Lundh nere i Aragon?
Dom kör ju tester där nu, första dan var han ju långt efter Sykes som var snabbast.
Nästan 5 sekunder.

Det suger ju att hitta tider och rapporter från wsbk när dom testar.
Inget alls på egna sidan... Någonsin!
 
Nån som vet hur det går för Lundh nere i Aragon?
Dom kör ju tester där nu, första dan var han ju långt efter Sykes som var snabbast.
Nästan 5 sekunder.

Det suger ju att hitta tider och rapporter från wsbk när dom testar.
Inget alls på egna sidan... Någonsin!
Det kanske är ett privat test?
 
Till 2014 kommer man införa 30 sekunders däckbyten under racen. Man har satt denna tiden för att säkerställa säkerheten att teamen gör rätt vid bytet.

Gaffeln måste vara som orginal men får byta innehåll och bakstötdämparen får bytas. Elektrisk fjädring förbjuds.

Så fjädringsreglerna blir liknande de i SST 1000?

Däckbyte låter ju bara dumt, framförallt på så korta race och om man har satt en minsta tid. Då kan man ju lika gärna bara tvinga alla att göra en drive-through istället, vad det nu skulle vara bra för? Ska Pirelli då göra däck som bara håller för halva racet också?
 
P€RRA;5774513 skrev:
Nej, men om det börjar eller slutar regna har de möjlighet att byta däck då racen inte kommer att rödflaggas.

Axxexs skrev väl inget om att det var obligatoriska depåstopp?

Phew, jag blev orolig ett tag att de infört obligatoriska däcksbyten som måste ta minst 30sek :)

Med andra ord är regnreglerna desamma som i MotoGP, dvs de rödflaggar inte vid regn utan man får åka in och byta däck, från och med nästa år måste bytet ta minst 30 sek.

Stora förändringen är väl då fjädringsreglerna som verkar gå mer mot SST? Får man byta från icke trycksatt till trycksatt cartridge? T.ex. S1000RR har inte trycksatt cartridge standard (vad jag vet) men det finns ett kitt från Öhlins (tror jag det var, eller Bitubo eller bägge), får man använda sig av det under de nya reglerna?

Får man också bygga om gaffeln enligt modet att ena benet sköter kompression ochbdet andra returdämpning?
 
Last edited:
Till 2014 kommer man införa 30 sekunders däckbyten under racen. Man har satt denna tiden för att säkerställa säkerheten att teamen gör rätt vid bytet.


Däckbyte låter ju bara dumt, framförallt på så korta race och om man har satt en minsta tid. Då kan man ju lika gärna bara tvinga alla att göra en drive-through istället, vad det nu skulle vara bra för?
Varför inte införa minimi-varvtid också. Så undviker man risk att förarna kör för fort, ramlar, och slår sig. :confused:
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top