WSBK: Monza - 2006

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
sandstream skrev:
2144095 Problemet för Ducati är att deras hoj kräver så mycket mer utveckling och därmed mer pengar att få lika snabb eller snabbare än radfyrorna.
Det surras om en höjning till 1200 cc för twinnar just för att hålla kostnaderna nere.
(Enligt den sömnige kommentatorn var KTM eventuellt intresserade av att bygga en 1195 cc motor för WSBK, vore trevligt med ett märke till).
Tror att det är officiellt ifrån KTM att de ska bygga sin sportmaskin nu, RC8an. De har slopat V4:an och 990 kubik räcker inte till för den effekten de vill att de ska ha och därför har de siktat på 1200cc istället. Säkert race:ar de gärna med den i en lämplig klass och WSBK vill nog gärna ha dit fler fabrikat.

sandstream skrev:
2144142 Det finns väl både för- och nackdelar med enhetsdäck.
Den största fördelen måste väl vara att det blir jämnare race när ingen har fördel av ett klart bättre däck som vi tex såg i senaste MotoGP-racet.

Banrekordet som Bayliss slog i går hade ju stått sig i 3-4 år och gjordes med Michelin så det kanske hade gått ännu fortare i WSBK med två konkurrerande tillverkare.

Man märkte ganska tydligt att Bayliss hade ett övertag ur svängarna kanske inte är däcken men enl Corser har Bayliss Xerox Ducati en bättre fungerande traction control.
Enl kommentatorerna skulle Corser ha en snik variant som bara kostade 25000£, tolkar att Ducati har den dyraste hojen att utveckla.
Troy Corser.
We’ve probably got a couple of k’s at the top end, but his traction control works so well he can gas the bike hard even when he’s leant over. If I tried that, I’d be in the air and then in the gravel! For sure his Ducati can accelerate out of the turns better than my bike, and that is a big advantage.

Last edited:
2ono skrev:
2144226 Man märkte ganska tydligt att Bayliss hade ett övertag ur svängarna kanske inte är däcken men enl Corser har Bayliss Xerox Ducati en bättre fungerande traction control.
Enl kommentatorerna skulle Corser ha en snik variant som bara kostade 25000£, tolkar att Ducati har den dyraste hojen att utveckla.
Ja, Ducati är nog de som lägger mest pengar på sin hoj.

Corsers TC, Anti-wheelie etc system kostar inte 25.000 pund, det kostar 250.000 pund eller 350.000 dollar (har hört båda siffrorna).
Lite sjukt att sniksystemen kostar ett par miljoner :3freak

På Monza måste TC var extremt användbart och för mig såg både Suzukin och Ducatin stabilare ut än tex Hondorna (som inte har TC alls) och Yamaha.

sandstream skrev:
2144254...

På Monza måste TC var extremt användbart och för mig såg både Suzukin och Ducatin stabilare ut än tex Hondorna (som inte har TC alls) och Yamaha.

Enligt Barros rapport från kvalen så tyckte han att Monza var en bana som man inte förlorade så mycket på om man inte hade TC pga att man hade så hög fart hela tiden där.

Axxexs skrev:
2144272 Enligt Barros rapport från kvalen så tyckte han att Monza var en bana som man inte förlorade så mycket på om man inte hade TC pga att man hade så hög fart hela tiden där.

Precis hans körstil såg odramtisk och kontrollerad ut, hade han startat bättre så ......

diskussion om WSBK mellan G (mig) och J (Suzukiägare och fartfantom):

G: Suzukin verkar gå snabb rakt fram men inte hänga med Bayliss i kurvorna
J: så har ju Suzukis hojar alltid varit

bara så ni vet :hihi

enhetsdäcken gör att fattiga och rika stall får samma material,
förut var det inte bara olika fabrikat utan också olika urval av däck
från samma fabrik beroende på hur mycket man slantade.
Ett deal mellan 2 företag kallas f ö avtal inte mutor.

gthyni skrev:
2144663
Ett deal mellan 2 företag kallas f ö avtal inte mutor.

En situation där en säljare är ensam aktör på en marknad kallas för monopol vi såg hur systembolagets inköpare påverkades av sk gåvor :rolleyes:

Axxexs skrev:
2144272 Enligt Barros rapport från kvalen så tyckte han att Monza var en bana som man inte förlorade så mycket på om man inte hade TC pga att man hade så hög fart hela tiden där.
Jag trodde att de hade stora problem med tanke på den hårda accelerationen ut ur högfartskurvorna men jag böjer mig självklart för det Barros säger, han känns av någon anledning trovärdigare än mig :D

2ono skrev:
En situation där en säljare är ensam aktör på en marknad kallas för monopol vi såg hur systembolagets inköpare påverkades av sk gåvor :rolleyes:

klart man kan se konspirationer överallt, men du skrev

Antar att flamini gruppen får rejäla mutor för att ha ett Pirelli avtal.

rimligare är väl att

1. FG och FIM bestämmer sig för att enhetsdäck skulle skapa en
jämnare serie som skulle vara attraktivare för publik och sponsorer,
Det är ett affärmässigt beslut av FG

2. Att Pirelli lämnar det bästa anbudet vad gäller service och pengar
och att FG därför antar det på affärsmässiga grunder.

gthyni skrev:
2144963 klart man kan se konspirationer överallt, men du skrev

rimligare är väl att

1. FG och FIM bestämmer sig för att enhetsdäck skulle skapa en
jämnare serie som skulle vara attraktivare för publik och sponsorer,
Det är ett affärmässigt beslut av FG

2. Att Pirelli lämnar det bästa anbudet vad gäller service och pengar
och att FG därför antar det på affärsmässiga grunder.

Mitt påstående är inte "researchat" och är en ren spekulation.

Att ha enhetsdäck i ett världsmästerskap för att skapa rättvisa då vissa team spenderar 350000$ kanske ännu mer för TC och andra inte alls för att det kostar för mycket kan man fråga sig.

Att ha enhetsdäck i ett världsmästerskap är i sig märkligt då varken AMA eller BSB gör det, är det mer orättvis lr dyrare där?

2ono skrev:
2145187 Mitt påstående är inte "researchat" och är en ren spekulation.

Att ha enhetsdäck i ett världsmästerskap för att skapa rättvisa då vissa team spenderar 350000$ kanske ännu mer för TC och andra inte alls för att det kostar för mycket kan man fråga sig.

Att ha enhetsdäck i ett världsmästerskap är i sig märkligt då varken AMA eller BSB gör det, är det mer orättvis lr dyrare där?

Superbike VM hade några ekonomiska problem som man löste sig ut ur genom att sälja rättigheten till en tillverkare att få köra med enhetsdäck i serien.

Det orättvisa som finns med fria däck är att vissa får tag i däck som andra inte kan få tag i.

Vad jag kommer på så finns det fler serier som också har enhetsdäck. I tex Kanadensiska mästerskapet måste alla köra med Pirelli fr.o.m i år. Superbike, Supersport osv.

För dom som har spons med gratis däck från andra tillverkare/leverantörer så blir sånt kanske inte så populärt för att dom måste köpa däcken istället av seriesponsor. Men man jämnar ut dom sportsliga förhållandena med att alla får använda sig av lika däck.

Dom som har dom värsta grejjerna i VM såsom TC hade säkert också haft dom värsta däcken osv.

Last edited:
2ono skrev:
Mitt påstående är inte "researchat" och är en ren spekulation.

Man kan lugnt konstatera att serien blev mer intressant
efter enhetsdäcken, om det beror på däcken lr andra faktorer
är dock svårt att säga.

F ö tycker jag TC/LC ska bannas om det inte sitter standard på
förlagan

Axxexs skrev:
Kevin Schwantz gav Suzuki en utmaning efter att han kört deras GSV-R. Den gick ut på att han hävdade att han efter tre månader skulle köra deras hoj snabbare utan någon TC öht än de gör med den. Så bra tyckte han det var. :banana

Corser skyller på sämre TC för att han inte vann idag. Undrar om pressen börjar kännas av. Synd att Haga inte kan få tilld et 100% eftersom han kör helt underbart och har en del att lära Hayden när det gäller hur man kör om "at will". ;)
SIlverstone är nästa anhalt och där har Haga alltid gjort grymma resultat så första segern är runt hörnet!

Gustav O skrev:
2146754 Corser skyller på sämre TC för att han inte vann idag. Undrar om pressen börjar kännas av. Synd att Haga inte kan få tilld et 100% eftersom han kör helt underbart och har en del att lära Hayden när det gäller hur man kör om "at will". ;)
SIlverstone är nästa anhalt och där har Haga alltid gjort grymma resultat så första segern är runt hörnet!
Haga var helt överlägsen de andra i talang, vilja och intensitet. Tänk att man aldrig får se honom på en hoj som är bäst i fältet. Han ska alltid slå i underläge; jävligt synd eftersom han är en så gudabenådad talang och verkligen förtjänar det bästa.

Ingen som kommenterar på att Barros är världskass på att starta!? Haha, skulle han vara lika snabb i starten som han är på banan annars så skulle han väl vinna konstant. Nä, men han tappar alltid ner till 10-15 plats och matar sig upp till top 5. Senaste 2a och 4a.

Swedie skrev:
2146886 Ingen som kommenterar på att Barros är världskass på att starta!? Haha, skulle han vara lika snabb i starten som han är på banan annars så skulle han väl vinna konstant. Nä, men han tappar alltid ner till 10-15 plats och matar sig upp till top 5. Senaste 2a och 4a.
Det har kommenterats i tråden. Skälet skulle vara att han saknar ett system för traction control. Kan man inte tänka sig ett svenskt ord för detta? Varför inte ”greppkontroll”. Hans Honda verkar inte alls ha samma pulver som Suzukin eller Ducatin. Däremot såg Ten Kate Hondorna inte snabbare ut på Monza. Vore kul att se Barros på en HRC-Honda från BSB.

Nyteknik skrev:
2147025 Det har kommenterats i tråden. Skälet skulle vara att han saknar ett system för traction control. Kan man inte tänka sig ett svenskt ord för detta? Varför inte ”greppkontroll”. Hans Honda verkar inte alls ha samma pulver som Suzukin eller Ducatin. Däremot såg Ten Kate Hondorna inte snabbare ut på Monza. Vore kul att se Barros på en HRC-Honda från BSB.
En del av skälet bara tror jag. Många av de hojarna som kommer ifatt honom vid starten har ju inte heller TC/LC.

Gustav O skrev:
2146754 Corser skyller på sämre TC för att han inte vann idag. Undrar om pressen börjar kännas av.
Pressen känns säkert och i ärlighetens namn så var ju förra årets totalvinst ett resultat av Suzukis överlägsenhet den första halvan på säsongen.
När tex Ten Kate fick fart på sin hoj började CV knappa in på Corser.

Corser lär iaf få pris för årets fulast solglasögon :zpy

För spänningens skull hoppas jag att någon annan än Bayliss vinner nästa gång.

Last edited:
Det borde förmodligen vara en annan koppling på Hondas cbr1000 i WSBK.
Men här hemma säger ryktet att hydralkopplingen på cbr1000 är överjävligt svår att starta med.
Även om Barros inte har TC/LC, borde de ha en annan koppling. Men han är inte känd för att alltid starta dåligt sen innan iaf..

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back