WSBK Honda

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Någon som vet vad de kan trimma upp på Hondan, för att den skall kunna hänga med någorlunda, mot de andra märkena.
Honda har ju ett "handikapp" på c:a 20hkr mot Kawasaki, Ducati, BMW, men de verkar ju ändå hänga med bra. Var ligger trimningen, med hänsyn till tillåtet reglemente??:va

Har för mig att jag har läst att de har ett helt nytt elektronikpaket till i år vilket de fortfarande inte hittat optimala inställningar på.

Edit: här är det.

Hade inte de problem med däcksslitage ifjol snarare än ren toppeffekt? Jag tycker mig minnas att Rea var bra med i kval och början på racen men sedan tappade mot slutet, i likhet med Sykes. Fast det kanske kan ha berott på elektroniken också, jag vet inte riktigt.

Last edited:
Har för mig att jag har läst att de har ett helt nytt elektronikpaket till i år vilket de fortfarande inte hittat optimala inställningar på.

Ten Kate har väl även fått helt annan hjälp av Honda till i år om jag förstått rätt.
HRC är mer involverade i år och har t.o.m högste bossen Nakamoto med i depån nu i helgen.
Tyder på att de tar WSBK på allvar i år tycker jag.

Även på Isle of Man TT , när man åker med ex John McGuinness, så ser man ju hur Hondan suger in på de andra maskinerna. De har ju ett effekt handikapp från fabrik, undrar vad de ändrar för att få sån fart i maskinen?

Även på Isle of Man TT , när man åker med ex John McGuinness, så ser man ju hur Hondan suger in på de andra maskinerna. De har ju ett effekt handikapp från fabrik, undrar vad de ändrar för att få sån fart i maskinen?

Du menar alltså vad som skiljer en WSBK-motor från en standard Fireblade-motor? I så fall är svaret; i stort sett allt som rör sig. Jag har för mig att blocket måste vara original, förmodligen också dimensionerna på borr/slag och jag TROR att vevstakarna måste vara original. Vevaxeln tror jag man får modifiera.

Last edited:
Jag hade bara för mig att man inte fick ändra borrning/kamaxlar/bara byta topplockspackning osv..
Om man nu nämner BMW, så har ju den maskinen redan från fabrik ett stort försprång vad det gäller kraftfull motor. BMW får ju göra samma saker som Honda, hur kan Hondan vara i princip lika stark?

Jag hade bara för mig att man inte fick ändra borrning/kamaxlar/bara byta topplockspackning osv..
Om man nu nämner BMW, så har ju den maskinen redan från fabrik ett stort försprång vad det gäller kraftfull motor. BMW får ju göra samma saker som Honda, hur kan Hondan vara i princip lika stark?

När man får byta så mycket så vet jag inte hur stor roll ursprungsmaterialet egentligen spelar. Det är ju också långt ifrån bara toppeffekt som avgör hur snabb hojen blir, BMW hade väl en stark motor från början men de fick inte rätt driv ut ur svängarna pga chassit, geometrin och elektroniken? Jag tror med andra ord inte att teamen har trimmat motorerna till 110% vad gäller toppeffekt utan de gör lite avkall på det för att få bättre körbarhet.

Vad de exakt byter vet jag ärligt talat inte men det är väl det vanliga; få in så mycket luft/bensin i motorn som möjligt, förbränn det så effektivt som möjligt och sprid det över ett varvtal som ger så bra kompromiss mellan effekt och körbarhet som möjligt?

Väldigt grundläggande info har du här; http://www.patahonda.com/sbk/cbr/?machine=cbr1000rr_fireblade&team=pata_honda

Last edited:
Tror du tänker på Superstock-reglementet. Där får man inte göra mycket alls medan man i WSBK får byta i princip allt. Biaggi gjorde väl av med 37-38 motorer förra året så trimningsgraden är extrem.

Med Melandris hoj kanske man kan vinna Rookie 1000 :tungan

De har ju ett effekt handikapp från fabrik, undrar vad de ändrar för att få sån fart i maskinen?
De ändrar givetvis allt sådant som du själv har ändrat på din egen Honda som du uppger har 190 hästar. Hur många hästkrafter en motor har i gatutförande säger inte allt om dess potential att lämna maximal effekt för VM-racing.

Last edited:
BMW får ju göra samma saker som Honda, hur kan Hondan vara i princip lika stark?
Därför att de delar som byts ut är de som reglerar motorns effekt.

Honda har reglerat sin motor för att vara extremt lättkörd och civiliserad. BMW har inte gjort det. Den tyska motorn har ett mindre utrymme att utnyttja till maximal effekt än Hondamotorn.

Last edited:
TS verkar ju ha en gynnsam ekonomisk situation, kan du inte göra oss alla tjänsten att köpa Melandris fjolårshoj och sedan göra en byggtråd här på forumet när du river motorn och jämför alla delar med originalgrejerna i din egen S1000RR?

Det tycker i alla fall jag är ett bra förslag :)

Honda har reglerat sin motor för att vara extremt lättkörd och civiliserad. BMW har inte gjort det. Den tyska motorn har ett mindre utrymme att utnyttja till maximal effekt än Hondamotorn.
Lite oklart om du syftar på motorerna i gatu- eller raceutförande men BMW:n är extremt lättkörd.

Trodde inte man fick byta typ kammar,ventiler, ventilfjädrar, hela luftburken med nya insug osv.. som i HRC-kiten.
Får vänta på V4:an:)
Tack för era svar:tummenupp

Trodde inte man fick byta typ kammar,ventiler, ventilfjädrar, hela luftburken med nya insug osv.. som i HRC-kiten.

Det vore väl i och för sig inte så smart av HRC om de sålde kit som man inte fick använda? WSBK har väl den högsta trimningsgraden av de gatbaserade reglementena, om man inte räknar CRT som gatbaserat. Av någon anledning har jag fått för mig att AMA SBK inte är lika extrema som WSBK?

Vet dock inte vad det för kit du har, det kanske finns olika för olika reglementen?

Det ligger säkert i skillnader i grunderna. Hondan är tex mer långslagig än Aprilian och BMW:en. Det är ju tex en faktor som de inte kan ändra och som påverkar möjligheterna att få ut bra effekt.

Honda: 76 mm × 55.1
Aprilia: 78.0 x 52.3 mm
BMW: 80.0 mm × 49.7

Kort summering...

Toppen, vevhus, och cylinder måste vara orginal, men får modifieras fritt genom att lägga till och ta bort material.

Ventilerna måste vara av samma dimensioner som orginal, och måste sitta på samma ställe.

Kammar, kamdrev, lyftare, etc får modifieras fritt men kamdriften måste vara av samma typ som orginal.

Alla rörliga interna delar i motorn, koppling, och växellåda får bytas eller modifieras fritt, men tändföljden får inte ändras...

Insprutningen måste vara orginal...

Trattar får bytas, men variabla trattar får inte läggas till om det inte finns på den homologiserade motorcykeln.

Luftburken måste vara orginal numera...

Allt går att läsa här: http://www.fim-live.com/fileadmin/alfresco/2013-6510004_eng.pdf

The Pata Honda pairing of Jonathan Rea and Leon Haslam have been promised more power, the first upgrade coming in time for the next race at Aragon. What Rea and Haslam really needed was better electronics as they were both hampered by the power delivery in the ageing Fireblades. They are facing an uphill struggle, but they know what they have to do.

Hörde att Ten Kate tagit programvaran från Hondas MotoGP-hojar och skalat bort det som inte behövdes. Sen har de jobbat med att få det att fungera ihop med en ECU från Cosworth.

P€RRA;5746676 skrev:
The Pata Honda pairing of Jonathan Rea and Leon Haslam have been promised more power, the first upgrade coming in time for the next race at Aragon. What Rea and Haslam really needed was better electronics as they were both hampered by the power delivery in the ageing Fireblades. They are facing an uphill struggle, but they know what they have to do.

Hörde att Ten Kate tagit programvaran från Hondas MotoGP-hojar och skalat bort det som inte behövdes. Sen har de jobbat med att få det att fungera ihop med en ECU från Cosworth.

Haslam skyllde väl på elektroniken efter första racet, han sa att hans tc hade "flippat ur" och börja gripa in alldeles för tidigt och det blev värre och värre desto sämre greppet i bakdäcket blev?

I pressreleaserna verkar de skylla Haslams problem på däck och set-up medan Haslam bara säger att han hade problem. Det var Whitham som sa inför race 2 på Eurosport att han pratat med Haslam och att han då sagt att tc:n var problemet.

Och texten du citerade är ganska motsägelsefull om jag inte läser den fel; de säger att de ska få mer effekt men att det riktiga problemet var elektronik och "power delivery"?

Last edited:
Och texten du citerade är ganska motsägelsefull om jag inte läser den fel; de säger att de ska få mer effekt men att det riktiga problemet var elektronik och "power delivery"?
De vill väl alltid ha mer effekt och har säkert bett om det sen testerna började. Det motsäger inte att de har problem med att få ner effekten i backen.

*/ ?>
Nyheter
Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Back