WSBK Donington Park.

Ja, Philip Island 2001 bla. Nio man som slogs om segern, fem olika ledare och nio första i mål inom 2.8 sekunder.

GP500 Philip Island 2001 är ett av världens bästa race. Har försökt hitta det sen min äldsta dotter spelade in bolibompa på det VHS-bandet.

Fem olika märken bland topp fem på WSBK efter helgen. :fakta

1. Max Biaggi, Aprilia, 128,5
2. Tom Sykes, Kawasaki, 123,5
3. Jonathan Rea, Honda, 108
4. Carlos Checa, Ducati, 105,5
5. Marco Melandri, BMW, 97,5

Vilket är "Som MotoGP, fast annorlunda." där det bara är två märken hos de sju första.
Ger en extra krydda till racen tycker jag (ej sagt att det är bättre lr sämre i övrigt).
Kan "bara" Camier få lite sprutt på Suzukin och klättra top 10 så har vi sex märken där. :)

Haslam leder inför sista kurvan när hans teamkompis kommer på innern och trycker ut honom. Självklart gör han allt han kan för att köra snabbaste vägen över mållinjen. Att hinna fundera på om det kanske kommer en hoj till och lämna en säkerhetsmarginal som han inte ens vet om den behövs låter inte bara onödigt utan riktigt korkat. Det är VM, inte Rookie-racing!

Just i och med att det är VM så hinner han antagligen tänka och det var även därför jag skrev att han kunde "bärga en andraplats" för det hade han kunnat om han hade låtit bli att sikta på apex och hållt sitt spår istället. Om han hade fortsatt i sitt breda spår hade Rea kommit om men Haslam hade fått en tillräckligt bra utgång för att hålla de andra bakom sig.

först där på torsdagen eller?
Melandri är först i sväng, sen Haslam sen Rea, vilket race koller du på?
;-)

Haslam valde ett bredare spår in i Goddards och öppnar för Rea, sen snävar han av sin linje och där var visst redan en vit Honda. Så tycker jag det ser ut i alla fall. :)

Haslam valde ett bredare spår in i Goddards och öppnar för Rea, sen snävar han av sin linje och där var visst redan en vit Honda. Så tycker jag det ser ut i alla fall. :)

Valde och valde. Han håller ju undan lite efter Melandris kamikazedykning på innern.

Valde och valde. Han håller ju undan lite efter Melandris kamikazedykning på innern.

Jo det är sant men dörren är ju öppen för Rea där oavsett hur det gick till.

On a different note: Hickman fick sparken för sin outing på en Suzuki när han egentligen var "kontrakterad" till MSS Kawasaki i BSB. Ryktet (Paul Denning) säger att han varken har kontrakt eller får betalt men kontentan är ändå att han inte får komma tillbaka till MSS Kawasaki i BSB. Trist men hoppas att han öppnade några andra ögon istället.

Satt och tittade på slutet av race 2, och tycker att det kanske är liiiiite konstigt BÅDE av Haslam och Melandri att de fightas så hårt inom teamet på sista varvet; Haslam röker Melandri i näst sista kröken och Melandri försöker slå tillbaka i sista.
En omkörning av en förare som kör med 110 %ig insats, innebär alltid en större risk än att inte köra om alls. Så, jag är lite förvånad att de fightas så hårt inom teamet. Kul för oss, men som sagt förvånad. För det går ju då lätt som det gick....

Satt och tittade på slutet av race 2, och tycker att det kanske är liiiiite konstigt BÅDE av Haslam och Melandri att de fightas så hårt inom teamet på sista varvet; Haslam röker Melandri i näst sista kröken och Melandri försöker slå tillbaka i sista.
En omkörning av en förare som kör med 110 %ig insats, innebär alltid en större risk än att inte köra om alls. Så, jag är lite förvånad att de fightas så hårt inom teamet. Kul för oss, men som sagt förvånad. För det går ju då lätt som det gick....

Det är ju fortfarande så jämnt i mästerskapet så båda ser säkert sin chans att bli no.1 och det är väl ett av teamen där båda borde räknas till absoluta toppen! Den som har mest poäng efter ett tag blir säkerligen mer prioriterad ju längre säsongen går!
Att sen Haslam och Rea är heta på gröten är kanske inte så konstigt på hemmaracet!

Det jag tycker är konstigt är att Sykes lyckas hålla Biaggi bakom sig länge utan att han tar sig om men så fort han blir omkörd så rasar han ner till fjärde? Tror inte jag sett Sykes köra om någon utan att denne gjort misstag på sista delen av racen!
Kan ju omöjligt vara så att han blir omkörd precis då däcken blir sopslut varje gång men känns också löjligt att han inte klarar att få sin rytm bruten.

Satt o jämförde lite tider på Moto GP 2009 VS Superbike VM 2012!
Rossi hade pole vs Sykes.
Det skiljde 0.4 sek till Superbikes fördel, hmm det går snabbt i Superbike nu:)

Efter WSBK på D.Park har jag svårt att förstå de som argumenterar om att MGP skulle ge den bästa racingen..

Både WSBK och BSB har bjudit på vansinnigt bra underhållning och galet tighta och hårda race flera säsonger nu tycker jag.. Lite mer hardcore helt enkelt. :Rockbanan

Efter WSBK på D.Park har jag svårt att förstå de som argumenterar om att MGP skulle ge den bästa racingen..
Förstår vad du menar men det beror ju helt på vad man väger in i begreppet racing.

Vill man se täta och spektakulära race mellan medelålders män och killar som inte platsar i MotoGP för tillfället är WSBK och BSB det utlimata. Jag älskar båda serierna.

Vill man se de bästa förarna på de bästa hojarna och teknologi i framkant är MotoGP det enda valet. Tyvärr så är det sällan täta race nuförtiden men personligen väljer jag MotoGP alla dagar i veckan över WSBK och BSB.

Tur att man kan se allt när man vill :)

Förstår vad du menar men det beror ju helt på vad man väger in i begreppet racing.

Vill man se täta och spektakulära race mellan medelålders män och killar som inte platsar i MotoGP för tillfället är WSBK och BSB det utlimata. Jag älskar båda serierna.

Vill man se de bästa förarna på de bästa hojarna och teknologi i framkant är MotoGP det enda valet. Tyvärr så är det sällan täta race nuförtiden men personligen väljer jag MotoGP alla dagar i veckan över WSBK och BSB.

Tur att man kan se allt när man vill :)

Fast det är väl just det.. De värsta förarna och de värsta hojarna. Ändå skiljer det inte mer i tider (!?).

Sen hade jag hållt med dig om man fått "uppleva" det, men att se det på TV ger liksom inte (mig) nånting av hur coola material de har eller hur snabbt det egentligen går. Det är det spektakulära som drar, typ Race 2 (skulle kunna säga sista varvet, men det var fan hela racet) på DP nu, eller Tommy Hill på sista racet i BSB i höstas.. Racing man får ont i magen av hela vägen till TV-soffan. Tjejen tog PS3-kontrollen (hade den som fjärr just då) ur händerna på mig för att jag satt och var på väg att vrida sönder den under WSBK DP.

Jag saknar Doohan, och Biaggi vs Rossi runt millenieskiftet.. :( Då var MGP kung-ko.

Fast det är väl just det.. De värsta förarna och de värsta hojarna. Ändå skiljer det inte mer i tider (!?).
Det beror ju på att förarna är så bra och hojarna så extrema. De gör nästan inga misstag och kan inte ta in mer än ett par tiondelar per varv på varandra.

Ut med så mycket elektronik som möjligt annars kommer klassen bara att bli tråkigare och tråkigare.

Nyheter
Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2