WSBK Donington Park 26/5

Vad hände med Checa i race 2? Dns?

Gråtfärdig efter race 1, intog fosterställning bakom sitt mobile home efter att han insåg att han förlorat kampen mot sin team"kamrat". Om 11:e, inte 1:a. Hördes mumla frasen "we need 1400" som ett mantra.
 
Men illa dold glädja kan man misstänka att Kawasaki är "da shit" just nu. Lite kul, ju.
Även i SS600 verkar det vara mycket grönt, och inte bara för att serien har den färgen i den grafiska profilen.

Vad jag inte riktigt begriper är Sam Lowes förmåga att placera en Yamma högst upp. Det är väl bara han som sitter på en R6:a i hela serien? Säkerligen är han en sagolikt bra förare, men på den nivån har ju även materialet en viss betydelse. Yamaha bör rimligen ha fokus på MotoGP och därmed viss begränsning i både intresse och penningmängd att lägga på SBK, och än mindre på SS600??
 
Men illa dold glädja kan man misstänka att Kawasaki är "da shit" just nu. Lite kul, ju.
Även i SS600 verkar det vara mycket grönt, och inte bara för att serien har den färgen i den grafiska profilen.

Vad jag inte riktigt begriper är Sam Lowes förmåga att placera en Yamma högst upp. Det är väl bara han som sitter på en R6:a i hela serien? Säkerligen är han en sagolikt bra förare, men på den nivån har ju även materialet en viss betydelse. Yamaha bör rimligen ha fokus på MotoGP och därmed viss begränsning i både intresse och penningmängd att lägga på SBK, och än mindre på SS600??

Kawworna verkar vara de bättre hojarna i WSS just nu men eftersom serien är så standardbetonad så begränsas hur mycket försprång en tillverkare kan få genom ekonomiska resurser, de kan ju inte göra mycket mer än fixa fjädringen och lite motortrim. Yamman kanske är ett bra grundpaket. Det som förvånar mig är att Honda inte är med i leken. WSS-ojarna är ju gratis (nåja, nästan...) jämfört med vad en WSBK-hoj kostar och då kostar Hondas växellåda i MotoGP mer än vad en WSBK-hoj kostar. Mer än vad det kostar att utrusta en förare med CRT-material för en säsong också, för den delen...

Vi diskuterade iofs ett liknande ämne i en annan tråd där det visade sig att det finns fabriksbyggda hojar för standard-racing också där man använder samma specifikationer som standardhojarna men man handsvetsar t.ex. ramarna, väljer ut kolvar och vevstakar med väldigt lika specifikationer (vikt) från stora mängder för att få en så välbalanserad motor med så små toleranser som möjligt.
 
Last edited:
Back
Top