WSBK 2014: Nya regler och en EVO-klass

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
http://motomatters.com/press_releas...tm_campaign=Feed:+MotoGPMatters+(MotoMatters)

FIM Superbike World Championship 2014 Rules

Following various meetings between the FIM, Dorna and the MSMA, a new framework has been put in place for the progressive application of the new Superbike rules. The new rules are aimed at reducing costs for the motorcycle and its components.

1. The rules changes for the 2014 FIM Superbike World Championship season will be as follows:

A limited number of engines (eight) per rider/per season.
A limited number of gear ratios.
A price cap on the brakes.
A price cap on the suspensions.

2. In order to ensure that there are a sufficient number of riders with competitive motorcycles on the grid, the MSMA has agreed to provide, on request, a complete motorcycle package at a fixed prize, for the years 2014, 2015 and 2016.

The motorcycle packages supplied will be the same as those used by the manufacturer and will receive certain updates and maintenance from the manufacturers during the season.

3. Under the new rules, there will be a sub-category known as the EVO class. This class will follow the FIM Superbike technical regulations for all chassis, suspension and brake components. On the engine and electronics side, however, these motorcycles will follow the present FIM Superstock rules. The price cap on brakes and suspensions will be the same as Superbike.


Är bromsar och fjädring något de lägger astronomiska summor på i dagsläget?

Tycker det är lite tråkigt att de inför en EVO-klass som ingen, förutom de som kör, kommer att bry sig om.
 
Det beror på, men gissningsvis går en Öhlins av värst modell lös på en ansenlig summa..


Intressant med antalet motorer, biaggi gjorde ju av med en ansenlig mängd. :hihi
 
Last edited:
Kan en EVO-klass var en bra grej för att få in wildcards igen? Förr var det ju gott om wc i WSBK och det är ju både roligt för hemmapubliken och en chans för lokala talanger att visa upp sig.
 
Kan en EVO-klass var en bra grej för att få in wildcards igen? Förr var det ju gott om wc i WSBK och det är ju både roligt för hemmapubliken och en chans för lokala talanger att visa upp sig.
Vilka länder kör med FIM Superstock reglemente i sina lokala mästerskap? BSB gör ju inte det tex. så de faller ju bort, om man vill ha in de bästa wild carden vill säga.
 
Vilka länder kör med FIM Superstock reglemente i sina lokala mästerskap? BSB gör ju inte det tex. så de faller ju bort, om man vill ha in de bästa wild carden vill säga.

EVO:
Er bare FIM superstock på motor og elektronikk, WSKB på chassie, fjæringdemping og bremser.
Hadde håpet EVO klassen skulle hatt trimming på motor ala Supersport: Std motor foruten porting planing av topplokk, trimkammer med org. løft og kit girkasse.
 
Vad kommer skilja mot BSB EVO-klass förutom att dom kör med en standardiserad ECU i BSB? Det bästa skulle ju givetvis vara om det var samma regelverk i BSB, AMA och IDM som det är i WSBK.

En sak som jag tycker är märklig är att tillverkarna alltid verkar ogilla tanken på en "kontroll ECU" med motiveringen att det hämmar utvecklingen av gatcyklar. Varför kan man då inte införa krav på att ECU:n i SBK ska vara samma som på gatcykeln? Det borde ju verkligen sätta fart på utvecklingen plus att vi kanske åter igen skulle få se lite porriga "SP" varianter av homologiserings skäl.

Eller vad säger ni, finns det något skäl till att det inte skulle fungera?
 
Eller vad säger ni, finns det något skäl till att det inte skulle fungera?
Skälet är väl att fabrikerna vill behålla försprånget till privatteamen och nya tillverkare. Om ECU:n var standard med tillhörande programvara skulle vilken tillverkare som helst kunna vara med och det skulle de inte gilla.
 
Slump att BMW annonserar att de drar sig ur just innan de nya reglerna publiceras? De höll förmodligen inte med om något men frågan är vad. Kanske att de måste sälja hojar med fabriksspec till andra team? Deras lär ju inte ha varit billig eftersom de plöjde ned gott om pengar i den...

Jag tror att EVO är framtidens WSBK, de håller ju redan på att göra om fjädringsreglementet till ett som liknar Superstock, sedan följer motor och elektronik och vips är alla EVO :) Hoppas att de följer nuvarande Superstock-reglemente för elektroniken för EVO, dvs om det sitter på gathojen får man köra med det, som BMWs semi-aktiva fjädring och programmerbara ECU.

Ingen aning vad man betalar för en "fabriks"-gaffel från Öhlins, den värsta trycksatta som vanliga dödliga kan köpa (och som heter WSBK) kostar väl runt 12 500€?
 
Last edited:
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top