WSBK 2013: Phillip Island - Australien

En hoj i full fart på asfalt med bara havet bakom.
Mäktiga bilder. Poesi! :)
 
P€RRA;5746057 skrev:
Det är ett typiskt italienskt beteende så vi slipper nog det.

Nää, HRC har aldrig försökt påverka ett reglemente till sin egen fördel :3freak
 
Går racen att se nu i efterhand på nätet nånstans?
Ligger hemma och är sjuk, så det hade varit perfekt tidsfördriv.

Hittade race 1 på youtube.
Hoppas race 2 också finns där.

Utan att ha sett nåt på flera år så är min gissning att det blir ett Europa-mästerskap mellan Aprilia, Ducati och BMW faktiskt. Hoppas och håller på Aprilia såklart.
 
P€RRA;5746683 skrev:
Point taken! :)

Men jag tror de flesta förstod att det är lite skillnad på att lobba för ett reglement som gäller alla och ett där Honda får 200 extra kubik.

Ja alltså....det här lär inte leda till något av värde.

Men.........

- har du någon tänkt på att man inte ger någon enskild tillverkare en specifik fördel ? eller att man faktiskt kan hävda att det är många som har otillbörliga fördelar av att få ha för många cylindrar.....
 
P€RRA;5746683 skrev:
Point taken! :)

Men jag tror de flesta förstod att det är lite skillnad på att lobba för ett reglement som gäller alla och ett där Honda får 200 extra kubik.

Alla får ju använda sig av 1200 v-twin, inte bara Ducati, så om det nu är en sådan stor fördel är det bara att konstruera en ny motor, det lär Honda ha råd med :)

Yamaha verkar vilja börja använda en radtrea men innan de bestämmer sig vill de ha besked om vilken volym motorn får ha. Antar att det lobbas en del där med.
 
Ja alltså....det här lär inte leda till något av värde.

Men.........

- har du någon tänkt på att man inte ger någon enskild tillverkare en specifik fördel ? eller att man faktiskt kan hävda att det är många som har otillbörliga fördelar av att få ha för många cylindrar.....
Nej, det lär inte leda någon vart :)

På pappret kan det se ut som du skriver men alla som följt utvecklingen vet att det var ett krav från Ducati för att fortsätta i WSBK. Med andra ord skrev man om reglementet så att det skulle passa just Ducati, ingen annan.

Ponera att vi i och med årets säsong påbörjar en period där Aprilia dominerar med sin V4:a för att om några år hamna på efterkälken. Om de då hotar med att lämna serien (säg 5-6 hojar) om de inte får öka just V4:or till 1100 kubik så tycker du att det är okej?
 
Jojo, och Ducati skulle ha kört med Desmocedici i WSBK... Om det nu inte var så att homologeringsantalet är 3000 exemplar! Misstänker starkt att Honda inte kommer att tillverka 3000 RVF1000. :hihi
Sist jag kollade var kravet 2000 tillverkade exemplar senast 15 dagar före årets sista race.
 
FIRST TIME APPLICATION FOR HOMOLOGATION
The same procedure described for the Superbike homologation will also apply to the Supersport homologation for manufacturers which have never taken part in the FIM Supersport World Championship with any of their models.
The deadline by which the total production quantity (1000 units for first time application or 2000 units for subsequent homologations) must be reached is the 31st of December of the year in which the homologation has been obtained.
 
Alla får ju använda sig av 1200 v-twin, inte bara Ducati, så om det nu är en sådan stor fördel är det bara att konstruera en ny motor, det lär Honda ha råd med. :)
Honda byggde mycket riktigt VTR 1000 SP1 och vann två titlar, men valde att återgå till radfyra.
 
Honda byggde mycket riktigt VTR 1000 SP1 och vann två titlar, men valde att återgå till radfyra.
Till saken hör väl att Honda kände sig tvingade att göra det eftersom de fyrcylindriga hojarna var begränsade till 750 kubiken på den tiden?
 
Last edited:
P€RRA;5746912 skrev:
Till saken hör väl att Honda kände sig tvingade att göra det eftersom de fyrcylindriga hojarna var begränsade till 750 kubiken på den tiden?
På vilket sätt hör det till saken? ”Saken” – ämnet – var att tillverkarna inte är fjättrade vid ett visst antal cylindrar, vilket Honda visade när de bytte från fyra till två cylindrar.
 
På vilket sätt hör det till saken? ”Saken” – ämnet – var att tillverkarna inte är fjättrade vid ett visst antal cylindrar, vilket Honda visade när de bytte från fyra till två cylindrar.
Jag tyckte det var relevant att belysa anledningen till att Honda valde att gå från RC45 till RC51. Hurvida du tycker att det har med saken att göra eller inte är däremot inte relevant.
 
Back
Top