WSBK 2008: Qatar - Race 1 & 2

  • Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date
är det inte så att ducatin får mer drag ut ur kurvorna än radfyrorna pga att den större kubiken ger mer vridmoment..har för mej Ronald Ten Kate sa att de gärna skulle byta lite toppeffekt emot mer vridmoment

Du kan alltid byta toppeffekt mot effekt på lägre varv.
Gillar inte uttrycket 'mer vrid', effekt är bara en matematisk uträkning av vrid vid ett specifikt varvtal. Det som sätter taket för effekt vid ett varvtal är hur väl du kan fylla cylindrarna (VE) samt de fysiska faktorerna som volym etc.
 
Last edited:
moroder skrev:
..har för mej Ronald Ten Kate sa att de gärna skulle byta lite toppeffekt emot mer vridmoment

Det stämmer bra. Var från en intervju angående 1200 cc förra året.

Varför gör han inte det då?
fördelen med med en 4:a framför en twin är den lägre kolvhastigheten
som de mindre cylindrarna (läs kortare slaglängd) ger. Det ger honom
möjligheter att anpassa effektkurvan inom ett vidare register.
Ronald och HRC kanske skulle prova bigbang (som stjäl lite toppeffekt)
för att få bättre traction och mindre däcksslitage.
(vet ej om man får byta vevaxel dock??)

satt i sitt perspektiv (det politiska spelet kring regelförändringar) så behöver man inte ta så allvarligt på saken.
 
Ronald och HRC kanske skulle prova bigbang (som stjäl lite toppeffekt) för att få bättre traction och mindre däcksslitage.
(vet ej om man får byta vevaxel dock??)
Virgin Yamaha provade med big-bang i BSB, ingen äkta big-bang men väl 1, 2+3, 4 och det klarar original vevaxeln av (de får inte byta i BSB).

Vad jag tror att Ronald menar är att med 200 extra kubik så skulle de kunna behålla den höga effekten och få mer vrid.
 
Vad jag tror att Ronald menar är att med 200 extra kubik så skulle de kunna behålla den höga effekten och få mer vrid.

Det stod väl nåt om att offra toppeffekt ovan och har inte sett att
Honda vill ha 1200cc för alla, de har ju inte ens en sån hoj planerad AFAIK.

Sen så använder du begreppen effekt och vrid felaktigt,
säg toppeffekt och bredare effektband så blir det bättre.
 
jag förstår inte varför man ska använda felaktiga begrepp bara för att det inte är en doktoravhandling. :va
 
Hört talas om majoritet och minoritet?

Det är ungefär som att du och ditt ERF-team skulle driva igenom en ny regel som passar er men inte de andra teamen, låter det schysst?

Jo, det har jag hört talas om. I en demokrati, men aldrig när det snackas om reglementen. Har du hört talas om utveckling?
 
Nu hänger jag inte riktigt med på vad du menar. Du kan ju inte längre se de racen live eftersom d e kördes i lördags, men du kan se den kompletta sändningen nu. De visades även live utan kostnad om det var det du menade!?
Ja, jag menade om racen visades i direktsändning. Bra service! Och generöst jämfört med MotoGP.
 
Efter att sett racen igen fastnar jag vid F.Nieto och tänker att Losail banan nog passar Suzukin väldigt bra, eller är det så att Nieto nu blivit en seriös titelutmanare! Personligen tror jag att Nieto är med långt iår, han kan med få krascher/skador tillochmed toppa Max slutresultat 3:a 2007 och totalt fyra race vinster under säsången. Suzuki har en pålitlig cykel och med Yamaha som e för mycket fågel eller fisk till racen, så finns d stora möjligheter för Herr Nieto..
 
Last edited:
Du måste genast ringa Don King, tungviktsboxning är inget att satsa på, det är flugvikt folk vill se!

Jag kom tänka på att det nog har är personerna snarare än cylindervolymen det handlar om. Om du kikar på Nytekniks 125cc-youtube-länk i tråden om svettiga händelser, hade du då gäspat om det racet gick idag fast med Toseland, Bayliss, Hayden, Rossi, Stoner och Haga bakom styrena?
I tungviktsboxning finns de största namnen, liksom i MotoGP.
 
Last edited:
Jag kom tänka på att det nog har är personerna snarare än cylindervolymen det handlar om. Om du kikar på Nytekniks 125cc-youtube-länk i tråden om svettiga händelser, hade du då gäspat om det racet gick idag fast med Toseland, Bayliss, Hayden, Rossi, Stoner och Haga bakom styrena?
Ja, jag tror tyvärr det.

125 är helt enkelt inget för mig och 125-klippet som NyTeknik länkade in var inte ens hälften så spännande som Doohans två varv efter rödflaggen.

Jag vet att det är fult, korkat osv att inte gilla 125 och 250 men men...
 
Back
Top