WSB och Motogp lika snabba?

tocar

Vem orkar bry sig...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Fjärås
Hoj
Blade-08 Special Edition /helt ombyggd/ HRC-kit (1.delvis II), ny bakdel/grepp/rearsets/ quickshift, Digitalvarvräkn/växelindik/laptimer/ shiftlight(typ SBK)+Akraevolution, Dymag kolfiberfälgar. ÄR över 190 bhp.
Haslam kvalar snabbare på gixxern än Capirossi på Motogp hojen på Assen. Skall Suzukis Motogp satsning gå samma väg som Kawasaki?
Haslam har ju redan bett Suzukifabriken om hjälp att få fart i gixxern, så inte aprilia snyter allt från alla i WSB.
 
MotoGP har inga kvaldäck. Capirossi hade också kört snabbare än sig själv om han fick ha riktiga kvaldäck på hojen.
 
Bästa tid på racedäck sbk 1,36.312
Motogp race: 1,34.525

Så ingen jätteskillnad, fast 1,8 sek e ganska mkt på den nivån.
 
Bästa tid på racedäck sbk 1,36.312
Motogp race: 1,34.525

Så ingen jätteskillnad, fast 1,8 sek e ganska mkt på den nivån.
Leons snabbaste varv under race 1.36.452 och Capirossi 1.36.219
Inte så smickrande för Suzukis team i Motogp kanske.
 
Leons snabbaste varv under race 1.36.452 och Capirossi 1.36.219
Inte så smickrande för Suzukis team i Motogp kanske.

Haslam är kanske bättre än Capirossi?

Dessa jämförelser haltar en hel del eftersom förarna aldrig kör samma hojar vid samma tillfällen.

/J
 
Australienaren Cameron Donald lovordade GSV800R när han fick köra den på årets IoM. Då kör han normalt en BSB-kittad Relentless Suzuki GSX1000R. Han fick bara köra ett varv med GSV och han hade inte kört den innan och han skulle "ta det lugnt" och bara köra för uppvisning. Men han hade toppat 325km/h på nån sträcka där och sa att hojen var grymt stabil och lättkörd. Banrekordet skulle ryka all väg om man fick lov att tävla med den enligt han (han har själv satt varvrekord 2009 och vunnit SBK och STK race 2008 på IoM TT). Han ville att man ändrade reglerna så man får köra sånna hojar med där. Så om Suzuki lägger ner sin MotoGP satsning kan dom ju alltid ta hojarna och köra IoM.
 
Det är väl ganska tydligt att Suzukis MotoGP-hoj suger röv?

Tider från årets Assen-race.

Yamaha
MotoGP: YZR-M1 1m 34.626s (Lorenzo)
WSBK YZF-R1 1m 36.472s (Toseland)
Difference: 1.846s

Honda
MotoGP: RC212V 1m 34.525s (Pedrosa)
WSBK CBR1000RR 1m 36.312s (Rea)
Difference: 1.787s

Ducati
MotoGP: Desmosedici GP10 1m 34.761s (Stoner)
WSBK 1198R 1m 36.413s (Checa)
Difference: 1.652s

Suzuki
MotoGP: GSV-R 1m 36.219s (Capirossi)
WSBK 1198R1m 36.452s (Haslam)
Difference: 0.233s
 
När blev du IoM-fan ? ;) :)
Fan vete fan, men jag har nog ändrat åsikt lite angående RRR de senaste åren och brukar tanka hem IoM-TT :)

Det är väl ganska tydligt att Suzukis MotoGP-hoj suger röv?
Hade varit intressanta att se Suzukin i händerna på en riktigt bra förare, tex Rossi eller Jorge, och vad de kunde prestera under en hel säsong.
 
Last edited:
Hur stor skillnad är det i effekt i rund slängar mellan WSB och motogp? Finns det några siffror? Hur mycket får man trimma i WSB?
 
Hur stor skillnad är det i effekt i rund slängar mellan WSB och motogp? Finns det några siffror? Hur mycket får man trimma i WSB?

Trimning enligt det gamla Supersportreglementet om jag fattat rätt. Säkerligen med en massa undantag. Men i enkla drag får man porta och höja kompet i toppen medan kolvar och vev är "original". Annat avgassystem. Begränsningar i spjällhusens diameter på insugsidan.
Runt 240-250hk. Motogp ligger något högre.
 
Leons snabbaste varv under race 1.36.452 och Capirossi 1.36.219
Inte så smickrande för Suzukis team i Motogp kanske.

Nepp inge smicker där inte =)

Ser man på don Q's inlägg så är det ett undantag att de skiljer så lite, just i jämförelse Haslam vs capirossi.
Svaret till detta borde bara ge två alternativ, Suzukis gp hoj e kass, eller så är capirossi mindre snabb.
 
Trimning enligt det gamla Supersportreglementet om jag fattat rätt. Säkerligen med en massa undantag. Men i enkla drag får man porta och höja kompet i toppen medan kolvar och vev är "original". Annat avgassystem. Begränsningar i spjällhusens diameter på insugsidan.
Nja, det stämmer inte riktigt. Man får ändra allt som rör sig i motorn och växellådan (dvs byta till eftermarknadsprodukter eller egentillverkade) samt polera och lätta allt i motorn. Därför byter man kolvar, stakar, vevaxel osv och i slutänden är det nog inte en enda lös del som är original.

För vevhus, cylinder, "cylinderhuvud" och "växellådshuset" gäller att man får ta bort och lägga till material men det måste vara av samma typ som original i det senare fallet.

BTW: Suzuki har kontrakt med Dorna för MotoGP-klassen till och med säsongen 2011.
 
Nja, det stämmer inte riktigt. Man får ändra allt som rör sig i motorn och växellådan (dvs byta till eftermarknadsprodukter eller egentillverkade) samt polera och lätta allt i motorn. Därför byter man kolvar, stakar, vevaxel osv och i slutänden är det nog inte en enda lös del som är original.

För vevhus, cylinder, "cylinderhuvud" och "växellådshuset" gäller att man får ta bort och lägga till material men det måste vara av samma typ som original i det senare fallet.

BTW: Suzuki har kontrakt med Dorna för MotoGP-klassen till och med säsongen 2011.
Det har hänt lite på några år. :D
 
Nyheter
MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP

Yamahas Sport Heritage-seri...

Yamaha firar 70 år med klassiska Supersport-färger

Yamaha Motor firar sitt 70-...

Smarta garageprylar från IVON!

IVON motorcykellyft, 450 ki...

Med ny V-twin och monocoque-ram

Ducati presenterar nya Hype...

Slutstrid i MotoGP

MotoGP-säsongen börjar lida...

CFMOTO V4 SR-RR

CFMOTO presenterade sitt pr...

Honda V3R 900 E-Compressor

Honda V3R 900 E-Compressor ...

Back
Top