WR 450 bestyckning mm?

supermoppe

Men i min värld...
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
DT
Lägger tråden här istället för i teknik.

Har en WR450 -03 och har skaffat ett FP-slipon och funderar hur jag ska grundinställa förgasaren med munstycke och nål mm. Har sökt på olika forum men inte hittat något.

Såg i någon tråd förrut att man kan ändra kamaxeltiderna genom att flytta dem något snäpp, är någon som har koll på detta? Inte det första jag tänker göra eftersom jag kommer köra lite enduro speciellt inte utan 100 % koll men intressant att veta.

Last edited:
Ställde samma fråga på soe.se och 48/170 är en bra grundinställning på förgasaren som många brukar åka med. Ang. kaminställningen så kan man flytta avgaskammen ett snäpp medsols sett från vänster sida för att få liknande karaktär som YZ:an, men den automatiska dekompen slutar fungera.

Jag trodde där ett tag att jag var ensam i Svea rike med en WR och lite motorfunderingar men tänk så fel man kan ha. :hihi

supermoppe skrev:
Ang. kaminställningen så kan man flytta avgaskammen ett snäpp medsols sett från vänster sida för att få liknande karaktär som YZ:an, men den automatiska dekompen slutar fungera.

Jag trodde där ett tag att jag var ensam i Svea rike med en WR och lite motorfunderingar men tänk så fel man kan ha. :hihi

Gjorde det med kammen på min WR400 -99.

Den blev lite vassare på topp men märkte ingen jätteskillnad, men helt klart mycket snällare och trevligare i skogen än en yz.

Hade ingen automatisk dekomp så det får någon annan svara på.

supermoppe skrev:
Ställde samma fråga på soe.se och 48/170 är en bra grundinställning på förgasaren som många brukar åka med. Ang. kaminställningen så kan man flytta avgaskammen ett snäpp medsols sett från vänster sida för att få liknande karaktär som YZ:an, men den automatiska dekompen slutar fungera.

Tror inte att det funkar att flytta avgaskammen ett hack på 450:in, utan det gällde bara 426:an och 400:an.
Och med funkar menar jag att det inte sitter samma kammar i WR450 & YZ450 vilket medför att det inte blir "samma" effekt i wr:en som i yz. Även om man byter avgassytemet.

Jag heter Lasse skrev:
Tror inte att det funkar att flytta avgaskammen ett hack på 450:in, utan det gällde bara 426:an och 400:an.
Och med funkar menar jag att det inte sitter samma kammar i WR450 & YZ450 vilket medför att det inte blir "samma" effekt i wr:en som i yz. Även om man byter avgassytemet.

Jag vet att det inte är samma kammar i dem men karaktären ska visst bli mer lik YZ:ans med omställd kam men jag kommer inte ändra den eftersom karaktären inte kommer passa för mina ändamål. Men skulle jag ändra så skulle det bli YZ-kammen ändå eftersom den är optimerad och fungerar helt som den ska med dekomp å allt. Har även hört att det inte ska va bra att ändra en kam på det viset så det är helt uteslutat nu.

Nej, du Supermoppe, Du är inte ensam :tummenupp :D
Jag ska rigga min i bänk och optimera den längre fram i vinter/vår. Har än så länge bara slip on på den. Någon som vet hur mycket det ger med YZ-kammarna på WR:en? Eller flyttar man bara effekten från botten till toppen? Passar tändboxen också och ger den något? Frågan är hur mycket mer man kan plocka ut utan att tulla allt för mycket på hållbarheten?
Jag hittade detta på en annan sida: http://www.off-road.com/dirtbike/projects/wr450f/2005_06/

After lengthily talks with Mike Young (owner of Big Gun exhaust) we came to a compromise between a full on race motor and stock. After telling Mike I Advertisement didn't want to rebuild the motor every 10 races but wanted performance with reliability that ran on pump gas he came up with this combination.

* YZ cam
* Titanium spring top kit
* Port Head
* Radius Seats and Back cut valves
* Squish Head Chamber
* Set Up
* Wiseco Piston
* Thermal Dynamic Head Dissipating Coating for head
* YZ/WR EVO 450 Low Boy exhaust System

MVH. WD

Köp ett Rinaldi-kit eller soppa för pengarna!
Det senare är nog att föredra. Tyvärr och lyckligtvis. :hihi

Lägg annars pengarna på en bra fjädring.

Jag heter Lasse skrev:
Köp ett Rinaldi-kit eller soppa för pengarna!
Det senare är nog att föredra. Tyvärr och lyckligtvis. :hihi
Lägg annars pengarna på en bra fjädring.

Vad innerfattar det kitet och vad kostar det ut till kund?
Vad har ni gjort för mod. på fjädringen för motard-bruk? Vad står YRRD-YZ501F för i mod.-väg? Hur blir serviceintervallerna med ett 501c kit?

Wheeliedevil skrev:
Vad innerfattar det kitet och vad kostar det ut till kund?
Vad har ni gjort för mod. på fjädringen för motard-bruk? Vad står YRRD-YZ501F för i mod.-väg? Hur blir serviceintervallerna med ett 501c kit?

Vet ej exakt vad det kostar.

Kolla här.

Skicka ett mail till Rinaldi och kolla med honom. Han vet nog vad du får pynta. Eller kolla med något yamahacenter, tex www.yz.se dvs Åke Jonsson.

Fjädringen kan du lämna in till Kumlin i Sala eller till Springzz. Sänker fjädringen och shimsar den hårdare/trögare, byter även till hårdare fjädrar.

I mitt YRRD 501F-kit är det annan stake, vevparti, kolv, cylinder, modifierad oljepump, andra kammar, avgassystem, ventiler. Ger mycket mer botten, men man tappar toppen istället. Förmodligen inte helt optimalt för supermoto, men kul.
Satsa på ett 479cc-kit, enl Luca Rinaldi så ska det funka riktigt hyffsat för supermotard. Men jag har för mig att hojen lämnar runt 4hk mer med 479-kittet, fast förmodligen med ett bättre register.

Kolv= 9h
Kamkedja= 11h

/Lasse

Någon som vet hur orginalventilerna i en WR450 -04 håller. I vanliga fall så har ju titanventiler en tendens till att bankas sönder av sätet.

Va in på Yamaha-center idag och skulle ha ett 16 kuggars framdrev till WR:n men mannen bakom disken trodde inte att det skulle få plats. Anledningen till att 16-drevet finns är att det är samma drev på XT500. Kollar man på motorn så blir det nog till att ta bord kedjeskyddet om det ska få plats. Där kopplingsarmen går in är det ganska nära där kedjan går men jag tror avståndet är tillräckligt. Någon som testat 16-kuggars?

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman