WR 426 RAS!! hjälp

Blindhenke

BRAAP!!!!
Gick med
14 May 2003
Ort
Västerbotten
Hoj
naken
En polare till mig har en WR 426 -01 som har rasat. En ventil tallrik hade lossnat så kolven + en ventil till såg inte fin ut när vi plockade isär den. Han lämna de nu in den till en mc verkstad och fick höra i veckan att det skulle gå på 20.000kr å laga!?!?!
= Fixa toppen (ventilsäte) skulle kosta 6000kr.
nya ventiler ALLA, 1300kr /styck. (titan) ,
vevaxeln var glapp så den skulle måsta bytas oxå + kolv.
så totalt skulle det bli 20 BLAD.....

Är detta möjligt? Går det inte att få tag på en begad motor billigare? Ventiler, finns de inte rostfria? brukar väl BARA kosta runt 500kr styck?

Är det nån som har ett förslag vad han ska göra? förutom slänga allt i älven.....
 
WR, är det enduroversionen av YZ426 eller? I så fall kan han nog nästan vara glad att det inte blev dyrare än 20 loppor, ett ras på en sån motor är svindyrt. Tror inte jag har hört talas om en enda 4t-cross med en reparationskostnad under 15k efter ras...

Gissa varför jag gillar tvåtakt?
 
Blindhenke skrev:
= Fixa toppen (ventilsäte) skulle kosta 6000kr.
nya ventiler ALLA, 1300kr /styck. (titan) ,
vevaxeln var glapp så den skulle måsta bytas oxå + kolv.
så totalt skulle det bli 20 BLAD.....
1. Tror inte ens rf ventiler kostar så mycket som 500:-. Men de är tyngre = går inte att varva motorn lika mycket.
2. En topp brukar få rätt friskt med skador när en ventil lossnar eller går av. Jag råkade ut för det på en Alfa Romeo en gång nere på Mantorp. Blev hål ända ut i en kylkanal. Inte roligt.
3. Kolven. Japp. Kolv möter ventilrester = inte bra.
4. Vevaxel bytas? Nu vet ju inte jag om veven är glid- eller rullagrad på en sån däringa men rullagrade vevar renoverar men. Glidlagrade vevar byter man lagerskålar på. Om veven är skadad i lagerytorna så slipar man om den. Men det förutsätter att det finns lagerskålar i underdimension. Och jag har inte koll på det. Men en nyslipad vev + nya lager brukar bli mumma!
Ta en prisuppgift på en annan verkstad också. Rent spontant så tycker jag att 20' låter rätt mycket men man ska komma ihåg att delarna är dyra och det tar mer än en kort stund att peta ihop bitarna. Och arbetstid är kostsamt.
Du kan få ett skambud på knarren av mig! :-)
 
Låter inte otroligt på något sätt! Att renovera/serva 4-t cyklar ÄR dyrt. Jag la själv 13.000, och det var vanlig service, inget ras! Ny motor kostar nog runt 35-40.000

1300 är bra pris på titan ventiler annars. 5 ventiler, 6500:-

Däremot låter det högt för ventilsäten...
 
Det är tråkigt. Men sen jag började köra cross är jag inte förvånad när det gäller 426 har pratat med ett antal
som rasat sina, vissa med kostnader upp till 40k :crash
Sälj den i delar och köp en annan det är nog det mest ekonomiska
i sammanhanget. Yamaha 450-03 skall vara pålitligare.
Kan bara beklaga sorgen.
 
Du kan dumpa skiten i mitt garage :)

Annars finns det nog inte mycket att göra förutom att försöka fixa en reservmotor från någon storåkare.

20kkr är nog desvärre bara priset för delarna då 6500+(1500*5)+vev+kolv är ung 20
 
Jag köpte orginal avgasventiler till min gamla XR 600 och dom kosta 950kr/st och dom var inte av titan.

Säg till din kompis att jag kan köpa den så slipper han alla problem :tummenupp

nämn ett pris
 
Last edited:
Köp vanliga ventiler från en wr/yz 400 dom kostar bara ca 150 för insug och 350 för utblås
Mvh Albertsson
 
Albertsson skrev:
Köp vanliga ventiler från en wr/yz 400 dom kostar bara ca 150 för insug och 350 för utblås
Mvh Albertsson

Stämmer? Yamaha som är relativt dyra på det mesta skulle alltså ha vanliga ventiler till 25% utav priset för andra märkens priser? Bara att gratulera i så fall!
 
om du köper los alla grejor så kan jag hjälpa dig att byga ihop den. Gjorde det själv på min egen för 2mån sedan.
köpte den trasig:). Det du måste kolla är om kammarna har vridigt sig. Det är vanligt o då kan det blir väldigt mycket dyrare om du skulle sumpa ventilerna igen.ps kolla så att inte kolven har pajat det hade min.

//Per
 
Det borde gå att hitta ventiler till andra hojar, eller bilar som passar? Som till chevamotorer, där finns det en hel del till som man kan bulta på från andra motorer? Bara måtten är desamma så.... Det borde gälla både kolv och annat?
 
Byter till rostfria ventiler i min hoj nu, 8000:- för titanventiler tog emot lite... :3freak
 
kanske hitta nån annan motor..ev från nån annan modell :rolleyes:
 
Var och tittade på en 426f idag som han han påstod att den hadde nypit, hadde bara låst sig för han. Är det vanligt på 426? räcker det med att byta kolv? eller drar det med sig cyl.osv?
 
smälltan skrev:
Var och tittade på en 426f idag som han han påstod att den hadde nypit, hadde bara låst sig för han. Är det vanligt på 426? räcker det med att byta kolv? eller drar det med sig cyl.osv?

Har du otur kan det vara ett generalras och då blir det dyrt!
 
Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Back
Top