Wr 400f hjälp

Robban Nr1

Team Sajk
Gick med
29 Sep 2003
Hoj
kawasaki 636
Har fått ett erbjudnande att köpa en wr 400f -98.
Nu varande ägare har åkt med den 1 sommar och sedan har den fått stått i 2 sommrar. han säger att den är i fint skick och när han kört den så har han bytt olja o sånt. men till problemet. nu när han startar den hör han att det är något som låter som inte låtit förut. min tänkte är då är det haveri på g i motorn eller vad kan det tänkas vara?
Servide bok finns ej tyvärr. den har gått lite enduro och lite bana.

är sugen på att köpa den men inte om den kommer att kosta mig pengar direkt efter att jag köpt den. vad är vanliga fel på en yamaha wr400???

tackar för all svar som kan tänkas.

Robban Nr1 skrev:
2096933 Har fått ett erbjudnande att köpa en wr 400f -98.
Nu varande ägare har åkt med den 1 sommar och sedan har den fått stått i 2 sommrar. han säger att den är i fint skick och när han kört den så har han bytt olja o sånt. men till problemet. nu när han startar den hör han att det är något som låter som inte låtit förut. min tänkte är då är det haveri på g i motorn eller vad kan det tänkas vara?
Servide bok finns ej tyvärr. den har gått lite enduro och lite bana.

är sugen på att köpa den men inte om den kommer att kosta mig pengar direkt efter att jag köpt den. vad är vanliga fel på en yamaha wr400???

tackar för all svar som kan tänkas.

Hur låter ljudet, följer det varvtalet, slutar det när man drar in kopplingen, varifrån kan man härleda ljudet? Ett onormalt ljud betyder ju att något inte är som det ska, frågan är bara vad. Har för mig att växellådan kunde vara lite känslig på de första årsmodellerna. Hojen kan bli lite extra svårstartad efter en vurpa.

Last edited:
ola_sandin skrev:
2096946 Hur låter ljudet? Ett onormalt ljud betyder ju att något inte är som det ska, frågan är bara vad. Har för mig att växellådan kunde vara lite känslig på de första årsmodellerna. Hojen kan bli lite extra svårstartad efter en vurpa.

Jag har inte hört ljudet än. tror inte att den har varit med om några olyckor eller så. men den startade lätt iaf när jag frågade honom.

Hur vanlig är det med ventiltick? eller kan det vara kolven?

freddexwing skrev:
2097030 Min uppfattning är att WRarna rassar ganska rejält även då de kom nya -98.
Tar 1-2 timmar att kolla ventilerna.
/fredde

Något man klarar av själv? :) är ingen meck killem en gillar att lära mig.

Robban Nr1 skrev:
2097024 Någon som vet vad kollning av ventilspel kostar?

Att kolla ventilerna kostar nog 500-1000kr, men om du ska ha en sån hoj så tycker jag att du gör det själv eftersom intervallerna säkerligen är relativt täta..Det är busenkelt att kolla ventilerna. Gå in på www.soe.se och klicka in på meksidan för mer info. www.thumpertalk.com är en riktigt bra sida som du säkert kan hitta en massa info om hojen.

Robban Nr1 skrev:
2097043 Något man klarar av själv? :) är ingen meck killem en gillar att lära mig.

Ja för fan!
En endurohoj kan man ju inte lämna in i tid och otid...
Köp en meckbok, yammas original är finfina.
Men som sagt det är en hel del rasssel original i spisen.
Ta med en polare som har en och låt honom lyssna.

/fredde

freddexwing skrev:
2097165 Ja för fan!
En endurohoj kan man ju inte lämna in i tid och otid...
Köp en meckbok, yammas original är finfina.
Men som sagt det är en hel del rasssel original i spisen.
Ta med en polare som har en och låt honom lyssna.

/fredde

Jo jag försöker hitta en sådan kompis. :)

Gillar inte halvgissningar och rykten egentligen men har iaf "hört" att toppar till den maskinen kostar alldeles för mycket, typ femton tusen eller om det var mer? Samt att de rasar ganska "lätt" vid olika typer av missskötsel.

Jaja, gör som ngn skrev att kolla på soe.se och även enduromx.se

Chronic skrev:
2097231 Gillar inte halvgissningar och rykten egentligen men har iaf "hört" att toppar till den maskinen kostar alldeles för mycket, typ femton tusen eller om det var mer? Samt att de rasar ganska "lätt" vid olika typer av missskötsel.

Jaja, gör som ngn skrev att kolla på soe.se och även enduromx.se

Tackar. det är just det jag vill slippa om jag köper hojen. hur är det med kolven? är det något som man kan justera? eller rättare sagt är det något som är vanligt att man måste kolla?

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D