WP Suspension?

brodin

Medlem
Gick med
18 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 929
Tänkte byta ut original gaffelfjädrarna på min RGV 250 -91. (ska användas på bana)
Eftersom det inte finns öhlin fjädrar till RGV så har jag kollat på WP Suspensions fjädrar. Dom kostar 1300.

Är det någon som har erfarenhet av fjädrar från det märket?
Är det riktiga racingfjädrar?

Wp är mytcket bra grejer, men om det är racingfjädrar?
Det är nog bara att du mailar och frågar om dom är hårdare än original eller om dom är progressiva.
Dom tillverkar nog båder och.
Wp är en mycket stor tillverkare men med ett tveksamt företagsnamn.
Wp=White power, vet inte riktigt vad som menas med det men det låter ju onekligen lite negativt.

Hade fullkittat på min blade jag hade, ruskigt nöjd!
Det tråkiga som sagt är att söka på nätet efter "white power" kommer upp en massa rasist-strunt innan man hittar rätt.

Har kollat på WP Suspension och Wilbers hemsidor. Det verkar som att WP är att föredra vid bankörning. Eller vad tror ni?

Är det inga av er som kör bana som använder WP? Vad använder ni annars?

Bytte du olja och packningar nån gång Johan? Ring upp återförsäljaren till WP och hör vad dom rekommenderar för viskositet på oljan till fjädrarna också.

white power är en gammal tillverkare, KTM köpte väl upp dem.
Tidigare konkurrent till Öhlins, fanns en del sånna grejor för cross/endurohojar för 10 år sen.

WP är det bästa man kan köra med som vanlig konsument. En relativt dyr dämpare från WP är bättre och lättare att ställa in än för motsvarande pris från Öhlins. Öhlinarna är bara bättre om du har fabrikskontakter och får tillgång till deras specialproduktion - inte det massproducerade utbudet.

WP används av KTM och sitter även på t.ex. Aprilias RS250. Sedan får man ju kolla så att de grejer man monterar, är av rätt hårdhet och konstruktion för ändamålet, i och med att de har ett stort utbud.

TomK skrev:
WP är det bästa man kan köra med som vanlig konsument. En relativt dyr dämpare från WP är bättre och lättare att ställa in än för motsvarande pris från Öhlins. Öhlinarna är bara bättre om du har fabrikskontakter och får tillgång till deras specialproduktion - inte det massproducerade utbudet.

WP används av KTM och sitter även på t.ex. Aprilias RS250. Sedan får man ju kolla så att de grejer man monterar, är av rätt hårdhet och konstruktion för ändamålet, i och med att de har ett stort utbud.

Man kan köpa Penske oxå...
I USA anses det som Premium märket framför alla andra.

Om de är bättre eller sämre än de Europeiska vill jag låta vara osagt. Efterso mjag inte har en susning... :D

Dyra är de i alla fall...

K-Micke skrev:
Fjädrarna är vita därav namnet, men "White Power" används inte officiellt längre, det heter "WP Suspension".

Jo jag erinrade mig att det hade nåt med färgen att göra men alla "gamlingar" som håller på säger fortfarande White Power.
He he, jag har full förståelse till varför dom ville byta namn, hur kan man komma på ett sånt namn om man är frisk och ickefientlig? :tummenupp

Bakdämparen på Aprilia RS250`n är Sachs, är det synonymt med WP det eller?

TomK skrev:

Jag menar inget illa utan är bara nyfiken:
- Vad är det som gör dom bäst?
- Vad är det som gör en dämpare från WP enklare att ställa in?

stavgren skrev:
Jag menar inget illa utan är bara nyfiken:
- Vad är det som gör dom bäst?
- Vad är det som gör en dämpare från WP enklare att ställa in?

Lite subjektiv bedömning då och själv har jag bara kört med WP, men vi var några som pratade om det där för ett tag sedan och den allmänna uppfattningen var att WP-dämparna gick att ställa in så att hojen betedde sig som man ville, medan samma skruvande på Öhlinarna inte gav lika bra resultat. Varför vet jag ej. Fördelen med Öhlins om man rejsar är dock att det nästan alltid finns en Öhlinsbuss på plats och att de hjälper till med inställningarna.

Vanliga konsument-WP-dämparna gör helt enkelt sitt jobb bättre (mer precist och kontrollerbart eller hur man nu ska uttrycka det). Om det är mätbart ? Tja...

*/ ?>
Nyheter
Snabbladdad ny 94-hästars elhoj

BBM Hiro – ett helt nyutvec...

KTM bryter med Kiska – så påverkas framtidens design

Efter flera decennier tills...

Ducati Formula 73 – retro och racing i perfekt harmoni

Retro möter racing – Ducati...

Voge DS 800 X Rally – Ny offroadhoj till 2026

Voge DS 800 X Rally är en n...

Harley-Davidson laddar upp med massor av kubik

Harley-Davidson fortsätter ...

KTM 790 Duke – ny generation på gång till 2027?

KTM:s mellanklassraket får ...

Nytt från Halvarssons: Mora V2

Halvarssons nya Mora V2 är ...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

Upprop mot hojförbudet på Nürburgring Nordschleife

Efter att motorcyklar förbj...

BMW R 12 G/S – ännu bättre med Wunderlich

Tysk precision möter äkta G...

Back