Bild World premiere: Ktm presents the rc390 cup!

En cool idé och hatten av för KTM som bygger den! Men 38hk är för lite för tjockisar som mig, som inte väger som en spansk 13-årig RR-förare, om man kunde köpa den. Jag hoppas de bygger en RC690 också.

Men 38hk är för lite för tjockisar som mig, som inte väger som en spansk 13-årig RR-förare

Det kanske inte finns någon marknad för det. Men jag skulle kunna tänka mig att de kunde vara kul med en tävlingsklass för folk som har passerat tonåren där man kan köra något snabbare än moped men långsammare (och troligtvis billigare) än rookie 600 och dylikt.
Något mer nybörjarvänligt och mer för att det är kul än i de tuffare klasserna.
Till något sånt kanske 38hk ändå kan räcka till.

Det kanske inte finns någon marknad för det. Men jag skulle kunna tänka mig att de kunde vara kul med en tävlingsklass för folk som har passerat tonåren där man kan köra något snabbare än moped men långsammare (och troligtvis billigare) än rookie 600 och dylikt.

Alltså 38hk är ju ändå bara 38hk. Jag kanske blivit skadad av min nuvarande hoj men om jag väger in på knappt 100kg med utrustning (90 utan) och den där väger 100kg körklar så har vi ett effekt/viktförhållande på 190hk/ton. Det är ju knappt halvsnabbt även om det vore en bil :)

KTM har ju sin 690 Duke cup men det är med crosstyre osv, då tror jag mer på något sådant här; http://www.asphaltandrubber.com/bikes/ktm-rc4-690r-mototech/

Eller

http://www.450gp.com/EN/

En Aprilia 550 med ett sådant där kit måste vara rolig som tusan på en liten bana.

Sålänge rakorna inte är för långa tror jag nog 38 hk kan räcka rätt långt och vara riktigt skoj.

Alltså 38hk är ju ändå bara 38hk. Jag kanske blivit skadad av min nuvarande hoj men om jag väger in på knappt 100kg med utrustning (90 utan) och den där väger 100kg körklar så har vi ett effekt/viktförhållande på 190hk/ton. Det är ju knappt halvsnabbt även om det vore en bil :)

Det beror ju på vad man har för förväntningar. För mig som bara kört någon enstaka smc kurs och bandag så tycker jag rookie 600 och 1000 ser ut att gå så herrejösses fort att det känns som man skulle behöva köra mycket mer för att ens tycka det är kul att prova.
Har man klenare motorer där man kan utnyttja större del av potentialen så tror jag det skulle vara roligare om man inte är Mr Roadracing, men ändå tycker det är kul att köra på bana. Å andra sidan om det är 25 moppar som går så slött så den som inte somnar av uttråkning vinner så är det naturligtvis inte kul heller.
Lite svårt var man ska dra gränsen.

Jag är sugen på att någon gång skaffa en Aprilia RS250 för att köra på kurviga vägar och bandagar. Eftersom det bara är en liten 250cc motor är de inga effektmonster heller, men verkar ändå kul.

Den var riktigt läcker. :tummenupp

Den var riktigt läcker. :tummenupp

Och bygger man den på en Aprilia 550 som är LV-reggad kanske den kan gå igenom besiktningen med modifikationen så kan man ju gasa på gatan med den också om man vill. 70hk och 130kg låter inte fel...

I love it!!!
Märkligt att de anger 38hk eftersom modellen den bygger på ger 43hk. Jag skulle gärna testa den.

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien