Wordpress

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
ån här som kan hjälpa mej lite med en wp-installation? Försöker starta wp på ett surftown-konto, och lyckas få igång det. När jag sedan ska försöka flytta installationen från underkatalogen "wordpress" till rotkatalogen blir det nåt fel med sidan. Jag tror att det har med permalänkningen att göra, men hittar ingen lösning på problemet. Om nån har kunskap i ämnet tar jag gärna emot hjälp!

Hmm, varför installerar du inte i root från början ?

Därför att jag inte visste att det gick. Jag startade med standardinställningen, som är i en underkatalog. Jag kan såklart radera alltihop, men det verkar onödigt om det inte behövs.

Därför att jag inte visste att det gick. Jag startade med standardinställningen, som är i en underkatalog. Jag kan såklart radera alltihop, men det verkar onödigt om det inte behövs.

Har du inte gjort något speciellt med din installation, så är det nog lika enkelt att göra om från början. Vad tar det i tid ? 3 minuter ?
Kör du på deafult inställningar i permalinks settings så skall man kunna flytta dom hur man vill, själv har jag inga bekymmer med att flytta som du gjort.
Det kan ju vara så enkelt som att du bara behöver ändra:
Settings -> Wordpress URL & Site URL
Jag har själv glömt det nån gång, och då hittar inte wordpress.
Den plockar ju http://site.domain/wordpress därifrån.

Provade att inst. om i rotkatalogen, men Surftowns one-click toolbox tillåter inte det. Några tips?

Det här med att felsöka något och det är beskrivet med "det blir fel", är ju totalt hopplöst.

Du får beskriva vad som är fel, kanske till och med skärmdump.

Oftast så är det ju genvägar med mera som blir fel när du flyttar en installation till en annan katalog. Du behöver manuellt gå in i filer och eventuellt databasen och berätta att installationen nu ligger på nytt ställe.

Fixat! Jag hittade en bättre guide på svenska wordpressforumet. Om man följer guiden på surftowns sida funkar det inte, men den som ligger på wordpress-forumet löste problemet.

Dels DNS som tog tid innan det slog igenom, och en liten justering av filen index.php gjorde susen. Sökvägen i den filen måste ju ändras så den pekar på wp-filerna.

utan att verka elak eller dum, men det måste varit nåt annat fel.
DNS brys sig INTE om ifall du har flyttat din site från ex:
www.min.site.com/wordpress
till
www.min.site.com/
DNS bryr sig bara om: "www.min.site.com"

fel #2 är det jag beskriver i mitt tidigare inlägg. Ingenstans skall/behöver du ändra i index.php, då har du gjort fel.
Site'ns URL/sökväg står i DB och sätts i :
"Settings" -> "Wordpress URL" & "Site URL"

hursom, bra att det funkar nu iaf.

utan att verka elak eller dum, men det måste varit nåt annat fel.
DNS brys sig INTE om ifall du har flyttat din site från ex:
www.min.site.com/wordpress
till
www.min.site.com/
DNS bryr sig bara om: "www.min.site.com"

fel #2 är det jag beskriver i mitt tidigare inlägg. Ingenstans skall/behöver du ändra i index.php, då har du gjort fel.
Site'ns URL/sökväg står i DB och sätts i :
"Settings" -> "Wordpress URL" & "Site URL"

hursom, bra att det funkar nu iaf.

Jo, det hade med DNS också att göra, eftersom jag hade en tillfällig site på ett annat hotell som jag bytte adressen med. Alltså, jag skiftade 2 adresser, och den ändringen slog inte igenom förrän efter ett dygn.

Jo, det hade med DNS också att göra, eftersom jag hade en tillfällig site på ett annat hotell som jag bytte adressen med. Alltså, jag skiftade 2 adresser, och den ändringen slog inte igenom förrän efter ett dygn.

Återigen utan att verka dum/elak, men det var ju inte riktigt det du skrev i ditt första inlägg:

"flytta installationen från underkatalogen "wordpress" till rotkatalogen blir det nåt fel med sidan"

Med den frågan så spelar DNS INTE någon som helst roll.

Nyheter
En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt