Woobling

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
När är det störst risk att detta uppstår. Vid kraftig acceleration, eller när man kör snabbt eller när det finns ojämnheter i marken som startar dem...kunde vara bra och veta så man är lite förberädd på det om det skulle inträffa...

Hur hanterar man det, motorbromsar, fotbroms? Får man använda frambromsen?

Med din hoj: Ganska ofta:D Nä, gillar den som fan men den behöver verkligen styrdämpare.

Vid acceleration över kälskott, när du håller full pung över krön, när du sätter ner framhjulet från slangåka, mm.

Och med lite pulver i motorn som du har specielt när du kör på de lägre växlarna rekomenderar Jag full gas som åtgärd i stället för körkortsbokens "försiktiga inbromsning":näsblod

Om framhjulet börjar jassa känns det som man vill lätta lite på det och försöka igen om du förstår vad jag menar.

Reservation för att Jag är lätt utveckilngsstörd och antagligen har fel men så har Jag alltid gjort reflexmässigt.

Last edited:
skulle det uppstå så rekonmenderar jag dig att lägga din tyngd framåt dvs längre fram på tanken och sedan inte göra hårda bromsningar!

Vobbling oftas fullgas ut från kurva.
Du hinner inte tänka så mycket. bara bita i läpen och hålla kvar på gasen.

woobling är väl egentligen inget farligt, så länge det inte blir extremt mycket och kastar av föraren. Men då ska man väl ha kapacitet att pressa hojen lika hårt som en gp förare. Woobling är väl mer en otäck sak som skrämmer livet ur en ovan förare.

Sker väl allt som oftast vid varje växling från ettan upp till trean att det rister till lite i styret men det är inget att bry sig om,bara gasa vidare.

Värre med den som sker utan acceleration,hade en gammal RD350 och när den planade ut så började det vobbla rätt ordentligt,mätaren stod då på 205(kanske 190 ärligt)fanns ju inget mer att gasa med och då vart man spak men det gick bra,lutade mig framåt och släppte gasen så gav det sig.

Du undviker accelerationsvobblet vid växling med styrdämpare eller köra lugnare(eller bara ignorera det)och övrigt vobbel genom att se till att lager och däck är fräscha(vilket inte jag hade)

Henrik

Värt att tänka på är att 99,9% av allt vobbel kommer ifrån föraren och hojen är frisk.

Slappna av i händer,armbågar och håll fast er med knäna istället för att hänga i styret som gonzo så slipper man mycket vobbel,speciellt i kruvor och gupp.

Hojar som min med mycket pulver, brett styre och kort hjulbas är lätta att få wobbling med. Räcker egentligen att ge lite mycket gas när man går ur kurvan för att fronten skall bli lite nervös. Jag tycker dock att lätta på gasen och luta sig framåt och långsamt sänka farten funkar bra. Jag kan lätt framkalla wobbling själv bara genom att rycka pyttelite i styret i högre farter. Brukar testa lite då och då för att blir lite mer van vid det.:D :D
Men lite wobbling ut ur kurvan känns bara mer Rossi så!:yoparty :yoparty :D :D

Läste någon artikel förut som rekommenderade exakt det Långa farbrorn gör, nämnligen att försöka slappna av. Försöker man spjärna emot kunde man förvärra vobblet. "Motorcykeln är mycket bättre på att vara motorcykel än föraren" var tydligen grundregeln :)

woobling är väl egentligen inget farligt, så länge det inte blir extremt mycket och kastar av föraren. Men då ska man väl ha kapacitet att pressa hojen lika hårt som en gp förare. Woobling är väl mer en otäck sak som skrämmer livet ur en ovan förare.

Sporthojjar är otäcka saker som skrämmer livet ur ovana förare. Och kastar av dem.

Kan hända vid snett nedslag om du uiilar i lite raskare tempo. Tack o lov har ju alla 1000cc styrdämpare original numera. Det hjälper mycket. Har än så länge inte inträffat alls med min r1. Pepparpeppar.. :tummenupp

EDIT: Kan hända om man drar ner i ett potthål eller kör över ett vasst krön så framhjulet lättar också. Som sagt, styrdämpare gör underverk. Blejdens är grym men r1:ans verkar funka bra även den trots att den inte är automatiskt justerbar på min hoj.:)

Slå av på gasen o be en bön om det händer. Allt luta hit o dit, gör ditten datt är säkert bra men man ska hinna med det också när det väl händer.. Krävs MÅNGA timmars nötande innan man har "häva vobbel" i ryggmärgen. :D

Last edited:
Nyheter
Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!

Vinn en airbagväst från Dai...