Wohooo! Köpt TTR600...med lite tuningbehov

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
Haloj,
Jag kom precis hem efter att ha handlat ett TTR600 -99a.
Då jag tidigare haft en fisig 2takts "sporthoj" så kunde kontrasten knappast vara större. Som att gå ifrån vespa till elecra glide tänkte jag....
Jag trodde att trots alla fina komponenter att det skulle vara en gunghäst, men jäääklars vad jag har garvat alla dem tio mil som blev under förmiddagen på de klassiska vägarna kring väsby/sigtuna/vallentuna:D
Väghållningen är ju skitrolig rent ut sagt! Kan inte ens föreställa mig hur kul den skulle va med klistriga 17" hjul istället för de pseudo-offroad däck som är på nu.... Enda gnället är att den är tröttare än jag trott....men det skall det rådas bot på så såningom när kassan återhämtat sig lite:huvet

En undran bara. Är det någon mer här som har haft en som drar bra om man går på fullt direkt, och även när man puttrar/kör normalt...MEN när man vrider till fullt långsamt eller av från fullt så händer det något kring 3/4 gas?
Oavsett om det är upp eller ner på rullen så faller motorn på näsan.
Motorn är renoverad på denna och det första jag kan komma på är kass synkning mellan förgasarna. Någon som har tips i området?
Såg att det finns nya Mikuni för runt 5lax paret till dem.....mmmmmm...Mikuni.

Just det ja! Har ett fullsystem på hojen om det nu kan få förgasarna att dumma sig.

Trevligt!

Jag själv är ute efter en TTR600 alt DR650se då jag sålde min KTM625 med motard/grushjul för ca 4mån pga ville ta en paus men jäklar vad jag misstog mig. Dock så är ekonomin lite knapert då man fick för sig att köpa LCD-tv mm så råkade komma över en riktigt billig XJ600 som jag nu försöker byta till någon offroad alt sälja.

Här har du lite länkar, de flesta godsaker finns hos www.kedo.de

http://hem.passagen.se/sydbrink/rolf/

http://www.off-the-road.de/index.php?id=66&L=1

http://forum.soe.se/showthread.php?t=25229&highlight=ttr600

http://www.xtmania.de/tttipps/tttipps.html

Bra hojval (sjäklart tycker jag det för att jag har en själv :hihi). Ang. det där med förgasarna så låter det som dom är osynkade. Det bästa är att du tar bort dom för att kunna justera rätt. Finns en justerskruv på ovansidan och dom är rätt synkade när båda båda är öppna max samtidigt. Inga problem att justera men det är rätt bökigt att få bort dom. :näsblod Ett tips är att ta bort dom åt vänster. :tummenupp

Tackar för länkarna Gnutten!
Hm, trist att du sålde ttr'en, men samtidigt ganska najs att ha en fet LCD på väggen när marken börjar fyllas upp med lappmögel.
Kolla på blocket, såg just en annons där en kille säljer motardhjul med slicks till "cross" med en yamma 4takt på bilen. -Kanske passar? Han skulle tydligen ha 6papp för dem vilket verkar rätt pris.

Supermoppe...så det är så dem lirar. Vilken tur! Jag trodde dem jobbade separat från varandra men nu börjar det låta mer som en sketen Holley 2-port:D
Tackar en hel massa för tipsen! Troligtvis kommer det inte mekas med den på ett tag....måste ju gasa och skita ner den så man har anledning att putsa i vinter! Såg på OTR att det finns en del mums-mums till dem. Lagom är bäst och jag tror att den där Rolf har hittat nivån. Bullerburk sitter redan på så man får väl börja fixa med resten i vinter om pengarna finns.

Noodles For Life:tummenupp

Eh nja jag ägde ingen TTR utan en KTM 625smc.

Jo för de pengarna så skulle jag köpa dem, antar att det var de som var blåeloxerade!

Last edited:
Eh nja jag ägde ingen TTR utan en KTM 625smc.

Jo för de pengarna så skulle jag köpa dem, antar att det var de som var blåeloxerade!

Ah, my bad.

Mnjaa, jag tror det var silverfärgade.
Bäst att kolla då mitt minne kan vara väldigt selektivt ibland:-)

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!